Skall du plasta inne i skåpet då så du får en "säkervatten grej"?
 
Noseone skrev:
Skall du plasta inne i skåpet då så du får en "säkervatten grej"?
Vet inte, jag gör i så fall detta i efterhand!
 
jockebq skrev:
Vet inte, jag gör i så fall detta i efterhand!
Avloppet ser lite kort ut, men det kanske bara är att byta till ett längre rör?
 
Andy78 skrev:
Avloppet ser lite kort ut, men det kanske bara är att byta till ett längre rör?
Självklart så skall det förlängas, detta är bara böjen jag gjort för att få in det i skåpet, en 45 graders böj, kommer ett kort rör samt en till 45-böj, här kopplas sen den medföljande flexibla slangen in.
 
Om jag skulle flytta till lägenhet igen så skulle jag vilja bo exakt så här! Stiligt.
Som kronan på verket så ska du ha någon form av HomeAutomation ;)
 
Diskmaskinen ska du inte koppla in utan diskmaskinsavstängning ovan bänk. Du antyder att du bara ska dra en t-koppling inne i skåpet och det är inte godkänt. Om det är något du inte ska tumma på så är det en sådan grej - läckande diskmaskiner är en av försäkringsbolagens största utgift, så de backar inte en centimeter om det är så att det går att lasta dig på något vis när olyckan är framme.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Location skrev:
Diskmaskinen ska du inte koppla in utan diskmaskinsavstängning ovan bänk. Du antyder att du bara ska dra en t-koppling inne i skåpet och det är inte godkänt. Om det är något du inte ska tumma på så är det en sådan grej - läckande diskmaskiner är en av försäkringsbolagens största utgift, så de backar inte en centimeter om det är så att det går att lasta dig på något vis när olyckan är framme.
Visste att någon skulle nämna detta.
Diskmaskinen jag har köpt är en Siemens med AquaStop, där Siemens åtar sig att stå för kostnaderna om det inte skulle fungera. Jag drar även in allt i skåpet, som jag antagligen kommer täta. Har även en matta under diskmaskin.
Samt att jag har ballofix under diskbänk som jag kommer använda när jag är borta längre stunder.
Hur ofta stänger ni med diskmaskinsavstängning av era?

Och den enda lösningen för mig är att köpa en elektronisk avstängning eller en extra kran. Pengar jag inte vill lägga på något som ingen använder ändå.
 
jockebq skrev:
Hur ofta stänger ni med diskmaskinsavstängning av era?
1 gång har jag gjort det....
 
Korvgubbe
Jag stänger av diskmaskinskranen efter varje gång. Den sitter ju inom räckhåll från diskmaskinen fullt synligt så jag förstår inte varför jag skulle strunta i det.
 
Stänger också av diskmaskinen efter varje gång och min diskmaskin har också Aquastop.
Du gör självfallet som du vill, men det känns som en onödig sak att tumma på.
 
Det jag har funderat på när det gäller diskmaskinsavstängning är att, hur ofta är det själva diskmaskinen läcker? Tillsammans med AquaStop borde det i stort sätt vara omöjligt att diskmaskinen skulle läcka (när den är avstängd). Annars hade inte tillverkarna haft den typen av garanti.
Någonstans jag tror det är vanligare är just i kopplingarna, alla vattenledningar. Och vad gör då en diskmaskinsavstängning för nytta om det läcker innan själva avstängningen? Skulle det läcka efter avstängningen så tar ju AquaStop hand om det.

Förstår inte riktigt problemet, läcka kan det göra ändå, vare sig man har en avstängning eller inte. Känns mest som alla gör det för att vara försäkringsbolagen till lags.

Jag har länsförsäkringar, och jag kan inte någonstans hitta information om att det är ett krav.
Hittade även detta tidigare inlägg här på byggahus (om länsförsäkringar):

Det är inget krav men det är en stark rekommendation att diskmaskinavstängningen sitter på blandaren, pga att det är lätt hänt att man annars glömmer av att stänga av den.
 
Allt förberett för montering av bänkskiva. Spännande att se om den passar!
Photo 2013-12-05 21 20 59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåpen skruvade i varandra och i väggen, samt i våg.
Photo 2013-12-05 21 21 15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatten, avlopp, diskmaskin indraget i köksskåp.
Photo 2013-12-05 21 21 23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Photo 2013-12-05 21 21 36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lackade undersidan av bänkskivan med båtlack, för att säkra mot fukt från diskmaskinen (skulle bara lacka precis vid diskmaskinen, men hade så mycket lack över så fick bli hela).
Photo 2013-12-05 21 21 56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aluminiumtejp vid diskmaskinen samt plåten som medföljer diskmaskinen monterad!.
Photo 2013-12-05 21 22 16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Trippelsäkrat mot fukt och vattenånga från diskmaskinen, imponerande!
 
Rädd för fuktskador..?
 
raveper skrev:
Rädd för fuktskador..?
Tydligen, men bara i den fina bänken.

Inte i golvet :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.