kulle
Fastän att ni fått tipset av anjn att "återställa pannan till fabriksinställningar" så verkar ingen prova det ?
Det är väl värt att prova eller ?
 
Tack anjn för tipsen.
Ang. fabriksåterställning. Har provat men vad är det som återställs ? Rökgastempen ändrades inte. Testade även med att ställa om min och max fläkt. Dom ändrades inte heller. Nån som vet vilka parametrar som återställs ? För det är väl bara att bekräfta med JA i menyn ?

Min hade åxo konstigt rökgasvärde när jag fick den, 265 gr.
 
Redigerat:
Låter mysko, låter som att den inte utförde återställningen, alla parametrar ska ju återställas till dom som är specade i manualen, på min återställdes t.ex rökgastempen till 220 grader. prova att dra ur kontakten och sätt i den igen och gör ett nytt försök. fick göra det en gång då jag skulle in i service läget, den tog inte koden 12, men efter att jag dragit ur kontakten en sväng fungerade det. min tanke med återställning är i fall någon parameter för regulatorn står galet dessa går ju inte att komma åt eller se, men kanske att ett ev. fel där rättar till sig med en återställning.
 
Har testat tidigare med att dra ur kontakten men ingen skillnad.
Jag läste ut dom parametrar som går och vad jag kan se från manualen är väl allt OK.

Service Parametrar.

Max rokor: 200 (var 265 vid lev)
Max chi ignit: 300
Min flakt: 30
Max flakt: 200
Underhalls flakt: 10 sec
Underhallspaus f: 15 minuter
Underhallsef flk: 60%


Service parameter för tekniker.

Tid eld slocknat: 5 min
Upptand mislyc: 60 minRokgasgivare tes: 1 gr
Min onskad temp: 60 gr
zPID: på
Tmp eld slocknat: 100 gr
Temp larm: 95 gr
Flakt T: 60 sec.

Det här är vad jag kan läsa ut. Pannan är en MA 25 och programver. är 22.15n

Nåt som ser konstigt ut i era ögon ?

Angående ÅF tror jag det blir svårt att få någon vettig hjälp därifrån. Har fått ( äntligen ) svar på mina mejl och svaren är inte direkt givande milt sagt.
 
I går fick jag en ny variant på det här pausandet.
Eftersom jag nu börjar bli lite försiktig hur jag startar min panna brukar jag efter startbrasan bara lägga i lite ved. Efter att pannan brunnit stadigt och utan konstigheter under en halvtimma eller så fyller jag upp magasinet.
Det som hände nu var att den brann lugnt och fint på rg 200. Jag tryckte på meny 2ggr, fläkt 100% alltså. Öppnade spjället, luckan och lade i veden. När jag stängt spjället och luckan var den några sekunder kvar på T-tiden och när den sedan var slut och regleringen börjar igen står fläkten på runt 15% men då efter några sekunder, SMACK, hoppar direkt ner till 1 %. Har bara tid att stå där och kolla en 7-8 min men under den tiden står den kvar hela tiden på 1 % trots att rg då var nere på lite drygt 140 grader.

Senare på kvällen när jag kom hem och veden hade brunnit ut kollade jag om det första problemet jag hade fortfarande finns kvar.

Elden har slocknat men det finns glöd kvar. Vattentempen är 72 grader, alltså 12 grader över inställd temp för laddpumpen. Jag lägger in lite klena bitar på glöden och trycker på start. Fläkten varvar upp och dioderna för fläkt och upptändning lyser. Rg stiger sakta och i samma sekund som den når 100 gr hoppar fläkten från ca 60% ner till 1%. Dioden för pump tänds och den med handen slocknar. Står sedan så i ett okänt antal minuter, orkar inte vänta mer än kanske 5 min innan jag tröttnar.

Det här problemet med uppstart av varm panna var det första jag kontaktade ÅF om och här är svaret jag fick efter en påstötning fyra veckor senare:

"Fläkten styrs av både rökgas temp samt pannvatten temp.
Om du själv har gjort ändringar och gått ifrån fabriksinställningar, blir resultat därav"


Ändringen han syftar på är att jag då hade tempen på 55 istf 60. Anledningen till det var att jag då bara hade en 63 graders patron i min Laddomat och ville att panntempen skulle ha stabiliserat sig innan den öppnar.
 
Redigerat:
M
Det låter som att det brinner för fort, bildas för mycket glöd. Jag får detta fenomenet om jag eldar spillvirke. Då blir det väldigt mycket glöd och hålet i rastret täpps igen och pannan börjar "puffa". Dvs. det kommer gengaspuffar ur primärluftluckan.
Brukar man inte säga att rgt ska ligga på ca. 70gr 0,5 m under skorstenens topp. Sedan räknar man med 10 gr ökning per meter mot pannan. Då ligger man på rätt rgt.
Jag har en motdragslucka från Tigerholm, fungerar bra, men som tidigare nämnts så svajar den lite vid stark vind.
 
Puffar har jag bara upplevt när den står och tuggar på 1% med fullt vedmagasin. Aldrig annars. Men jag tror nog att det är som du skriver att den bromsar när tempen stiger fort.

Jag höll på och redigera under tiden du svarade. :surprised: Sorry. Mitt huvud är inte riktigt med ibland.
 
Intressant det du skrev om rgt. Jag har ca. 10 m från panna till toppen då skulle det innebära att jag borde kunna ligga runt 170. Ska testa att gå ner dit. Nu har jag kört runt 190 - 210 och någon gång på 235 som ÅF påstod var fabriksinställning och var roten till ett av mina problem.
 
Ja, jag börjar få slut på idéer, men om återställningen till fabriksinställningar inte fungerar borde ju det räcka för att påtala fabrikationsfel på styrenheten? ändra några parametrar och gör flera försök att återställa och om inget händer är den ju trasig, och borde kunna reklameras bara pga. det? det kanske är en enklare väg att gå?
 
det där är någon annan version(äldre eller nyare)? st-81 z-pid heter regulatorn till våra pannor.
 
Sidan 11

PANNKONTROL PANEL (Gäller ej i Sverige)
 
Jag har varit borta från forumet ett tag och blivit lite efter med läsningen men har nu läst ikapp och tycker det verkar som att micke har ungefär samma problem som mig.Jag har inte heller fått svar på mitt inskickade mail och har bara laborerat lite själv.min panna ändrar inte heller max rgt och fläkthastigheter när jag fabriksinställer.Nu är jag inne på att det kan vara termostaten i laddomaten som ställer till det,såg att micke också hade bara drygt 60 grader efter laddomaten.Kan det vara så att panntempen är för låg så att styrenheten blir vilse,den styr ju efter både rgt och panntemp?Vad har ni andra för temp från laddomat och panntemp,ni som har pannor som går bra alltså?
 
Men nu har jag 72 graders. 63 gradaren var bara kvar från min gamla panna.
 
kulle
Jag har 72gr termostat och laddningen ligger på 80/82gr första rundan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.