Det är så att jag ev kommer att flytta utomlands ett par år och har en lägenhet som jag inte vill sälja. Kan man på något sätt överlåta lägenheten till min mor utan att jag måste betala extra skatt osv? för om jag säljer lägenheten så kommer ju att jag få betala skatt på vinsten.

Hur funkar det om jag överlåter lägenheten (kan man ens göra det?) betalar man extra skatter osv ?


Tacksam för ett snabbt svar :)
 
Korvgubbe
Kan du inte hyra ut i andrahand till din mor? Gäller givetvis att föreningen går med på det, men förklarar man situation med utlandsflytt och ens egen mor borde det inte vara några problem.
 
En del tillåter tex att man äger en lägenhet som ens föräldrar bor i tycker det är vettigt att ha med det i stadgarna, det finns många som köper åt sina föräldrar när de blir gamla. Jag hade gjort samma sak om jag har möjligheten. En del godkänner andrahandsuthyrning under jobb utomlands säger de nej så kan du överklaga hos hyresnämnden.
 
Lägenheten måste skrivas över till min mor då jag ska inte stå på lägenheten. så att bara hyrt ut lägenheten osv kommer inte att fungera.
 
Men om hon köper lägenheten till samma pris som du gav för den så borde din skatt bli 0
Och sen när du flyttar tillbaka så köper du den för samma pris.
Vet inte om det funkar juridiskt utan problem.
 
Vad är det för land du ska flytta till som inte tillåter att du äger en lägenhet i Sverige?
 
Svenska skattemyndigheten?
 
Det är ju många utlandssvenskar som äger fastighet/bostad/fritidshus/bostadsrätt/etc i Sverige.
 
Anna_H skrev:
Det är ju många utlandssvenskar som äger fastighet/bostad/fritidshus/bostadsrätt/etc i Sverige.
Om vi tar bostadsrätt hur går det, när det finns stadgar som säger att man inte får upplåta lägenheten i andra hand?
 
Anna_H skrev:
Det är ju många utlandssvenskar som äger fastighet/bostad/fritidshus/bostadsrätt/etc i Sverige.
Om man tjänar pengar utomlands brukar skv vilja vara med och tycka att man har nära anknytning till sverige om man äger lägenhet eller hus. Och då är de snabba att vilja man betalar skatt här också. ..
 
martinericsson skrev:
Det är så att jag ev kommer att flytta utomlands ett par år och har en lägenhet som jag inte vill sälja. Kan man på något sätt överlåta lägenheten till min mor utan att jag måste betala extra skatt osv? för om jag säljer lägenheten så kommer ju att jag få betala skatt på vinsten.

Hur funkar det om jag överlåter lägenheten (kan man ens göra det?) betalar man extra skatter osv ?


Tacksam för ett snabbt svar :)
Du kan ge bort lägenheten. Din mor tar då över anskaffningsvärdet. Strulet kan uppstå när du vill ha tillbaks den. Om din mor då ger den till dig kan skv ha synpunkter på upplägget.
 
Måste bara fråga hur länge ska du vara utomlands?
 
Som jag ser det så har du två alternativ.

1. Ge bort lägenheten till din mor. Det utlöser ingen beskattning, om hon säljer löägenheten så räknas ditt inköpspris som "ingångsvärde", ho får betala skatt som om hon ägt den hela tiden. Sedna när du flyttar hem igen så kan hon ge tillbaka lägenheten till dig. Det blir fortfarande ingen beskattning av någon reavinst.

2. Sälj lägenheten utan vinst till din mor osv.

I båda fallen gäller att bostadsrättföreningen måste godkänna din mor som medlem. Enl. bostadsrättslagen så måste föreningen acceptera i princip vem som helst som medlem. Men det finns en punkt som föreningen har rätt att neka för. Det är om den nya ägaren inte har för avsikt att använda lägenheten som bostad. Då kan föreningen neka medlemskap. Men bevisbördan är svår och tung för föreningen om de vill neka medlemskap.
 
Anledningen till att jag frågar är att jag ska flytta utomlands och starta en firma där. då jag inte vill ha "väsentlig anknytning" till sverige (enligt skatteverket) så måste jag göra av mig med bostadsrätten, dock så vill jag inte sälja den då jag kommer säkert att flytta tillbaka till sverige om några år. Så det är därför jag undrar om man bara kan "ge" lägenheten till morsan, utan att behöva sälja den till henne? Kan man inte ge en lägenhet som gåva till sina föräldrar?
 
Jo det är klart att du kan ge bort den, förutsatt att föreningen accepterar henne som medlem.

Det du bör ha koll på då är vilka ev. scenarior som kan hända under tiden. Vad händer ex. om hon avlider medan hon "tillfälligt" äger din bostadsrätt, det finns troligen några fler situationer att kontrollera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.