Hej!

Någon som vet var man kan hitta kvadratiska matbord för 8 pers (2 stolar på var sida)? Ek eller vitt, och som helst inte kostar FÖR mycket... Har idag ett jättesnyggt ekbord som är 180 långt + två iläggsskivor på 50 cm vardera. Det är kanon att kunna duka för alla vid samma bord vid kalas och middagar, men jag vill hellre ha ett kvadratiskt bord, känns lite mer "intimt"  ::)...

//Helena
 
  • Gilla
Eliziane Andersson
  • Laddar…
Vi är också intresserade av ett kvadratiskt bord och såg bl a ett på Mio. I utgångsläget är det rektangulärt precis som ditt nuvarande, men när du lägger i den extra skivan blir det kvadratiskt. Problemet med det var att benen satt längst ut i hörnen vilket gjorde att bordet "hänger" lite i mitten när man lägger i skivan. Såg helt enkelt inte stabilt ut, så jag hoppas på fler tips...
 
EM har två andra modeller också som jag inte hittade på hemsidan. Den ena av ek i prisklass 5000 (?) den andra betydligt dyrare, men den har ett iläggskiva och blir alltså 140 x 200 minst!

Har någon erfarenhet av ett kvadratiskt bord? Inbjudande sätt att umgås men blir det svårt att nå det som står serverat på bordet?
 
S
Hej!
Jag tycker också att det ser väldigt mysigt ut med kvadratiskt bord, just för att det ser mer umgänges- och pratvänligt ut, eller hur man nu ska säga?
Att bordet "hängde" i mitten var inget som vi regerade över  :-?
Men däremot är man ju lite tveksam till om det blir färgskiftningar i iläggsskivan, vilket det väl blir på de flesta bord om man inte har skivan i hela tiden?

Här är två bord som vi har varit och kikat lite på.
Det första är från EM och heter Kvadrat.
http://www.em.com/index2005.asp?avd...tik_produkt&Modell=&ProductType=27883
 
  • Kvadrat_EM.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Och det andra från Mio, som heter Uptown
www.mio.se
 
  • Uptown_Mio.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
som man ser på bilderna så trots allt räcker platsen för dukningen bara för 4 - 6 pers. Annars blir det rätt trångt. En bord bredare än 100cm är rätt besvärlig - dålig kontakt med gästen mitt emot när alla pratar runt omkring och allt som står i mitten är svårt att nå oavsett var man sitter. Sån är min erfarenhet av 120cm x 220 bord ( som var oval). Enda fördelen med kvadratisk bord som jag ser är att man slipper besvära gästerna bredvid när man vill lämna bordet ;).
gaia
 
gaia skrev:
som man ser på bilderna så trots allt räcker platsen för dukningen bara för 4 - 6 pers. Annars blir det rätt trångt. En bord bredare än 100cm är rätt besvärlig - dålig kontakt med gästen mitt emot när alla pratar runt omkring och allt som står i mitten är svårt att nå oavsett var man sitter. Sån är min erfarenhet av 120cm x 220 bord ( som var oval). Enda fördelen med kvadratisk bord som jag ser är att man slipper besvära gästerna bredvid när man vill lämna bordet ;).
gaia
Trist att inse... Borden på bilderna är 140 x 140... Den tredje på EM var lite större... kan det dock finnas hopp om plats...? Men att inte nå till mitten låter inget vidare!
 
S
Lillbjorn skrev:
Trist att inse... Borden på bilderna är 140 x 140... Den tredje på EM var lite större... kan det dock finnas hopp om plats...? Men att inte nå till mitten låter inget vidare!
Hej!
Du menar att bordet från Mio är större va? Det kan bli 150x150
Och det vita från EM verkar också kunna bli det? Runt dessa borde man kan duka för 8 pers...
Har inte tänkt på det innan, att man bara kan duka för 6 pers runt det bordet från EM...vad trist, jag gillar ju det  :( Det blir nog trångt som du säger, men kanske det ändå går att få in två personer till...hm tål att funderas på.

// Sandra
 
Lillbjorn skrev:
[kan det dock finnas hopp om plats...? Men att inte nå till mitten låter inget vidare!
jag kanske överdrev litet. Man når till maten om man är hungrig ;) men jag tyckte att med 120cm var det inte lika enkelt som vid en bord av vanlig storlek. Gästen mitt emot kändes också rätt långt borta och inte alls intimt som man föreställer sej. Värre blir det med 140cm+. Skrottade detta bordet ... faktiskt ej av platsbrist.
gaia
 
H
Det finns även ett på IKEA,
:cool: KANONSNYGGT !!!!
 
S
Hansochhennes skrev:
Det finns även ett på IKEA,
:cool:  KANONSNYGGT !!!!
Åh vad heter det? Är det nytt för i år?
// Sandra
 
Åhh, hoppas Ikea kommer med bordet i ek också... :D
För hur det än är så brukar IKEA prisklassen alltid sluta på billigare än andra alternativ!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.