Hur går det med maga pannan? får du någon rätsida på den?
 
Nej jag har inte lyckats komma på vad som felar.Jag ska prova ett tag med låg rgt,då borde ju fläkten jobba mindre och kortare tid för att komma upp i temp och minska risken för övertändning.Jag har försökt lura pannan genom att höja min fläktvarvtal för att se om pausen var tidsrelaterad.Pannan brann bra men då gick fläkten på 1% i 45 tills jag sänkte varvtalet igen,då började rgt sjunka och när den var nere på ca 150 startade regleringen igen.Jag har provat att sänka temp för pumpstarten för att se om det är den styr på något vis men även om pumpen startar tidigt blir det ingen skillnad .Sist var panntempen 63 och rgt 235 när den direkt sänkte från ca 40 till 1% ,då hade regleringen börjat att sänka hastigheten vid ca 190 grader.Regleringen startade igen när rgt var ca 150.
 
prova att återställa pannan till fabriksinställningar, finns ju en funktion för det. jag fick göra det på min panna då bland annat inställd rökgastemp stod helt galet. i annat fall får du prata med dave skriv ned vad du har provat och så detaljerat som möjligt hur pannan beter sig så du har lite på fötterna innan du pratar med honom. väldigt torr och finkluven ved kanske kan orsaka övertändning, men uppstartssekvensen ska den ju klara även om du enbart eldar mjölk kartonger. tycker att det låter som något fel på mjukvaran då den gör på det där viset. jag kör på 210 grader rökgas temp och har ingen dragbegränsare, och uppstarterna fungerar som dom ska så något galet måste det vara med styrningen av din panna
 
De senaste två gångerna jag eldat har jag ställt in rökgastempen på 210 och upplevt att det gått bättre men när rgt ökat till drygt 210 så har den inte tagit paus men sänkt fläkthastigheten så mycket att rgt sjunkit till nästan 150 innan den börjar öka igen.Fläkten har gått på mellan 1 och 6 % ner till 150 och sedan ökat sakta upp till 210 ,då går fläkten mellan 12 och 15%.Jag funderar på om rgt stiger för fort så regleringen är för trög och inte hinner med och därför vill börja om på en lägre temp.Om det är så kanske man ska sänka maxvarvtalet på fläkten så tempen inte stiger lika fort.Jag tror även att jag ska sänka max rgt till 200 för att den ska brinna lite lungnare.
 
har du testat det som jannez69 tippsade om, öppna ev. sotlucka för att se om en dragbegränsare hjälper? 1-6% på fläkten för att nå 210 rökgastemp då har den ju ett väldigt litet område att reglera på. och under uppstartsfasen då skorstenen går från kall till varm ökar ju draget, kan ju vara så att regleringen inte klarar av att kompensera dragförändringen under uppstarten med ett så litet arbetsområde och kommer i självsvängning. min fläkt ligger på ca 35-38% första halvtimmen och när pannan är i full drift ligger fläkten på ca 22-25% ökar jag rökgastempen till 220 grader ökar fläkten kanske 1-2% så regleringen av rökgastempen är ganska känslig.
 
Jag har haft sotluckan på gänt de senaste gångerna jag eldat men det kanske är för lite i alla fall.Då jag eldade idag så hade jag ställt rgt på 200 och tycker att den brann lungare men det blir fortfarande samma fenomen att när den kommer upp i temp så sänks fläkthastigheten för sakta så tempen blir för hög och när pannan ska försöka minska så verkar pannan tycka att det är lika bra att börja om från 150 och sakta öka.Det blir ju inte så långt att öka till 200 så det är kanske därför den går mycket lungnare?Hur lågt kan man ställa rgt egentligen utan att pannan mår illa och vad betyder det i så fall för effekten?
 
Jag vet faktiskt inte hur lågt man kan gå i temp men 210 känns lagom för mig, effekten minskar ju om man går ned i rökgas temp. du får jämföra hur länge ett inlägg brinner vid olika temp och på så vis få en känsla för hur effekten påverkas. jag sotar tuberna efter det, när pannan börjar ta längre tid på sig att bränna ur ett inlägg är det dags för sotning. prova att glänta mer på sotluckan och se om du kan få upp fläkten i vart fall 20% under normal drift. då borde förutsättningarna för regleringen vara ungefär lika som jag har.
 
kulle
anjn skrev:
prova att återställa pannan till fabriksinställningar, finns ju en funktion för det. jag fick göra det på min panna då bland annat inställd rökgastemp stod helt galet
låter som en bra ide, värt att prova tycker jag
 
huggarn skrev:
Hur lågt kan man ställa rgt egentligen utan att pannan mår illa och vad betyder det i så fall för effekten?
Det som avgör hur låg temperatur du ska ha på rgt är inte pannan utan skorstenen! Rgt ska vara så låg som möjligt utan att det blir kondens i toppen på skorstenen.

Under förutsättning att du har bra förbränning samt inget tjuvdrag från otätheter (dålig förbr å tjuvdrag kan ju sänka rgt av fel orsak s a s ) så ska du ha så låg rökgastemperatur som det bara går: Låg rgt betyder ju att värmen stannar i pannvattnet istället för att följa med rökgaserna ut till de otacksamma kråkorna. Låg rgt betyder hög verkningsgrad, dvs hög effektivitet, bra utnyttjande av varje ilagd vedpinne.

Pannan mår nog i princip inte dåligt så länge rökgaserna håller sig över typ 70. Där under någonstans börjar rgt närma sig daggpunkten och risken är att ångan i röken kondenserar inuti pannan (=tjärvatten och rost!)

Troligen brinner din panna dock bäst runt sin märkeffekt: fläkten etc är anpassad efter denna effekt. Pannans effekt kan du mäta genom att kolla på delta T: skillnaden mellan temp på inkommande vatten till pannan och temp som pannan lämnar till tanken, i relation till flödet genom pannan.

Min solo innova håller ca 150-170 grader när den brinner på cirka märkeffekt 30 kW med torr ved.
 
Kollade i dag hur min panna gör under en helt vanlig uppstart så du kan jämföra.
Gör först en startbrasa, och när den brinner rejält laddar jag pannan full och stänger by-pass spjället.
när jag stänger spjället stiger rökastempen snabbt, och vid 145 grader börjar den strypa fläkten. startförloppet tar till stabil drift tar ca 5- 10 min och ser ut som följande

fläkt% --- rökgastemp.
100 ---- 145 här börjar fläkten strypa
16 ----- 175
55 ---- 185
25 ---- 200
30 ----- 192
40 ----- 190
34 ---- 200
30 --- 203
28 ---- 206
29 --- 206
32 --- 203
34 ---- 206
33 --- 208
31 --- 210
30 -- 213
29 -- 213
30 --- 210 Här ca 5-10 min efter att jag stängt by-pass spjället är pannan stabil på önskad rögastemp 210 grader. kollar jag pannan efter ca en timme är fläkten nere på ca 22-25%
 
Redigerat:
Vad har du för max och minfart på fläkten.min var på 30varv min och 200 max.Nu har jag proveldat ett par gånger med 170 som maxvarv och då har den brunnit ganska bra,den sjunker nu också men inte lika mycket ,bara ner till ca 175grader.Jag tror jag ska sänka till 160 varv och höja rgt till 220 som test
 
Ska kolla vad den står på, jag har inte ändrat den inställningen, så jag kör med fabriksinställningen.
 
Nu har jag kollat, min är 35 och max 200
 
huggarn skrev:
Jag har även haft problem med att pannan tar paus ibland en stund efter upptändning när den brinner och går helt perfekt så utanvidare saktar fläkten ner till 1% och står så i cirka 15 minuter för att sedan öka igen.Då har den väldigt lätt att övertända sedan.Har mailat in om det problemet och väntar på svar från tillverkaren men Dave säger att dom styrenheter som dom bytt tidigare inte varit fel på.Vissa dagar då man eldar går pannan helt perfekt men det är lite jobbigt när man inte kan lita på den.
Hur har det gått ? Har han Dave svarat dig ? Jag ringde till honom när jag fick problem och då ville han att jag skulle skicka mejl och beskriva vad som hänt. Det är en månad sedan nu och inget svar :thumbdown: Har nu även fått problem som du att den pausar och då med övertändning som resultat. När jag var som surast på pann j****n idag skickade jag nytt mejl till honom. Få se om han svarar den här gången.
 
Jag tycker det låter som en dåligt inställd PID reglering, har du inte provat att trycka på återställning till fabriksinställningar så är det absolut värt ett försök, min panna hade konstiga värden på rökgastemp .m.m. när den var ny, men eftersom den varit med på visning antog jag att någon pillat på menyerna. är det alldeles hopplöst går det ju att slå av pid-regleringen då styr den ju mot inställd panntemp, har inte provat det själv, men då borde den ju fungera som dom flesta andra pannor som styr mot panntemp? om jag nu får spåna lite fritt så är det kanske svårt att göra en pid reglering som passar alla eftersom alla inte har samma grundförutsättningar, på t.ex industrin justerar man ju reglerparametrarna under drift för att få en bra reglering, har man då t.ex en skorsten med högt drag kanske man hamnar utanför det fönster som regleringen är inställd för? en tanke som slog mig är vad har ni ställt för max pann-temp? min panna ger som högst 82 grader under full drift med laddomat 21-60 förutom på andra varvet då jag laddar till 90, tänkte att om du kör t.ex 80 grader kan du ju höja till 90 så ger du ju regulatorn ett lite högre spann i starten då panntempen stiger fort, tänkte att den i sådana fall inte reagerar med att strypa fläkten så fort under uppstart? Hur som ska du inte vara nöjd med en panna som pausar under uppstart, får du dålig hjälp av af kan du ju alltid mejla tillverkaren och fråga om råd http://www.magasro.sk/-about-us dom kanske kan komma med något tipps om vad som kan vara fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.