Akahigi skrev:
Om man får ut x4 minst av lvp:n jämfört med 1x på ett par element, så bör man kolla effektbehovet och räkna med att elen inte direkt blir billigare.
gissar på att man får va glad om det blir x2. iaf med dom billigare alternativen.
jag skulle fundera på om det inte skulle bli bra med ett oljefyllt element för att hålla nån plusgrad.
 
Akahigi
daugaard skrev:
gissar på att man får va glad om det blir x2. iaf med dom billigare alternativen.
jag skulle fundera på om det inte skulle bli bra med ett oljefyllt element för att hålla nån plusgrad.
Blir det torrt då, och gäller försäkringen? :)

Ett oljefyllt är väl 1000w? Jag vet inte....
 
vet inte varför försäkringen inte skulle gälla, var o vartannat hus har ju såna element.
om det blir torrt, ja det blir torrare iaf. ungefär samma oberoende värmekälla. men framförallt så är det billigt att köpa o installera, kostar typ en 5hunka o installationen kan göras med stickpropp :)
 
OK, en luft/luftvärmepump för 13.000 (inte 20.000) är alltså för dyr.

Då börjar vi från början igen: Vad är värmebehovet?
Hur mycket isolering finns det i väggar och tak? Porten? Fönstren? Dörrarna?

Jag kan tänka mig att fyra 1000 Watts element räcker kan räcka bra.

Du skriver
Vi har märkt att eftersom vi inte har någon värme i garaget så blir det väldigt fuktigt när två bilar körs in med snö och vatten på under vintertid
och
Vår husleverantör informerade oss inte en sekund om att isolerar man garaget så skall man även ha värme för att det inte skall bli fukt
Det spelar ingen roll om det är isolerat eller oisolerat.
Klart som tusan att det blir fuktigt när du drar in snö som skall tina och torka (eller kanske sublimera). Skillnaden mot uteförhållandena är nog ganska liten. Bortsett från att utomhus hjälper vinden till att torka bort fukten.
 
Akahigi
daugaard skrev:
vet inte varför försäkringen inte skulle gälla, var o vartannat hus har ju såna element.
om det blir torrt, ja det blir torrare iaf. ungefär samma oberoende värmekälla. men framförallt så är det billigt att köpa o installera, kostar typ en 5hunka o installationen kan göras med stickpropp :)
Nja alltså inte om det bara ligger strax varmare än nollan menar jag. För att försäkringen ska gälla ska man väl upp en bit.
 
Jag kör med en Zibro SC3032 som har sk frost protecitron, har funkat bra hittills, håller ca 8C så den drar onte många kW. Kostade 4495:- förra året på Jula!
 
  • Gilla
klypert
  • Laddar…
Akahigi skrev:
Nja alltså inte om det bara ligger strax varmare än nollan menar jag. För att försäkringen ska gälla ska man väl upp en bit.
förstår inte:) vad har försäkringen med inomhustempraturen att göra?
 
  • Gilla
André Eriksson
  • Laddar…
daugaard skrev:
förstår inte:) vad har försäkringen med inomhustempraturen att göra?
Om det uppstår skador p.g.a. frysning och man har för låg temperatur kan försäkringsbolaget anse att man inte vidtagit skäliga åtgärder för att förhiindra frysning och därigenom blir man utan ersättning.
 
Har man vatten och avlopp indraget i garaget och/eller förvarar t.ex. färgburkar som ska stå frostfritt är det självklart att det behövs några elradiatorer med elektronisk termostat som slår till vid ca +5C för att undvika frysning. Till 40 + 30 kvm uppskattar jag det behövs 4 st elradiatorer omkring 1000 W var.

Därutöver kan man sätta en luftluftvärmepump på ca +8C för att få bättre luftcirkulation runt bilarna och spara elenergi. Elradiatorerna är då back-up och kan gå in under väldigt kalla dygn då luftvärmpumpen inte ensam klarar värmebehovet. Används garaget även till biltvätt är det nästan nödvändigt att också ha ett avfuktningsaggregat.
 
Jag har en Zibro 3032 från Jula. Den klarade hålla mitt 50kvm garage på 8-10 grader plus hela vintern som ensam värmekälla.
 
Akahigi
daugaard skrev:
förstår inte:) vad har försäkringen med inomhustempraturen att göra?
Om man inte kan visa att man har möjlighet att värma upp är det nog kört försäkringsmässigt vid en fukt/köldskada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.