ullberg
Festool har dels specialklingan för laminat & alu, den är varannan trapets och varannan rak, jag trodde de var lika höga men kanske är de lika dåliga som den du har. De har också en specialsågklinga för stål, den har bara rakskurna tänder. Dock är väl inte 250 ett festoolmått? TS75 har jag för mig är 210 och kapex 260, kanske har jag missat någon. Jag tror dock de kör 30 mm centrumhål...

/U
 
Är bitarna så pass korta så dom inte tar i taket kan du kan såga dom stående. Då blir det ju bara två snitt för att ta bort allt material. Annars så prova en klyv klinga om du har en med platta tänder. Min klyv har inte det och det är itererande av samma anledning som du har upptäckt. Verkar som många nya klyvklingor har växelvis slipade för att få lite finare (renare) snitt mot ovansida och undersida.
Har du ingen klyvklinga du kan lämna in för omslipning. Alternativ två är att ringa till tex MICOR så fixar dom en till dig och då kan du få en som passar dig perfekt till en ansenlig summa nja inte så dyrt men i alla fall lite dyrare än felders. Om du googlar så leta efter AA slipade

Pär
 
JPW skrev:
Det är en Felder klyvklinga Silentpower, nr 500-03-002 jag har men den finns i en dimension mindre som väl borde vara den du söker. Nu är det iofs en klyvklinga som tydligen inte är tänkt att användas för tappning mot fiberriktningen, men det har jag använt min till med gott resultat. Men det kanske inte är helt säkert att göra det med en fåtandad klyvklinga med kanske väl aggressiv tandning..? Klingan finns i Felders Verktygskatalog på sid 6 (hoppas länken funkar):

[länk]

Den kostar en slant däremot, men jag är mycket nöjd med min. Tyst och väl balanserad!
Har en liknande, 12 tänder hammer, testade inte den dock, har mycket svårt att tro att det kan bli bra tvärs fibrerna. Ska dock göra ett försök i vetenskapens namn vid tillfälle.
 
ullberg skrev:
Festool har dels specialklingan för laminat & alu, den är varannan trapets och varannan rak, jag trodde de var lika höga men kanske är de lika dåliga som den du har. De har också en specialsågklinga för stål, den har bara rakskurna tänder. Dock är väl inte 250 ett festoolmått? TS75 har jag för mig är 210 och kapex 260, kanske har jag missat någon. Jag tror dock de kör 30 mm centrumhål...

/U
Hmm...kom på att jag ju faktiskt har Festools specialklinga för stål, diameter 240 har jag för mig. Utan att ha den framför mig är jag dock rätt säker på att den har negativ tandning, kan iofs funka ändå, ska provas.
 
pär h skrev:
Är bitarna så pass korta så dom inte tar i taket kan du kan såga dom stående. Då blir det ju bara två snitt för att ta bort allt material. Annars så prova en klyv klinga om du har en med platta tänder. Min klyv har inte det och det är itererande av samma anledning som du har upptäckt. Verkar som många nya klyvklingor har växelvis slipade för att få lite finare (renare) snitt mot ovansida och undersida.
Har du ingen klyvklinga du kan lämna in för omslipning. Alternativ två är att ringa till tex MICOR så fixar dom en till dig och då kan du få en som passar dig perfekt till en ansenlig summa nja inte så dyrt men i alla fall lite dyrare än felders. Om du googlar så leta efter AA slipade

Pär
Såga stående funkade tyvärr inte, dels pga längden men framförallt pga att det inte var i änden på brädan som det skulle tas ur.

Ska testa Festools klinga för stål, blir den inte bra så blir det nog omslipning av någon befintlig kapklinga, typ 5° och helt raka tänder.
 
När jag gjorde halvt i halvt använde jag mig av metoden att göra flera skär, knacka bort alla smala bitar och sedan köra lite fram och tillbaka över klingan. Funkar i både bordsåg och kap/ger. Vill man vara extra noga/säker använder man någon form av stopp. Vet inte om detta är ett alternativ du övervägt men det funkar ju oavsett blad eftersom man i prncip "slipar" bort ojämnheter.
 
Daniel_N skrev:
Har en liknande, 12 tänder hammer, testade inte den dock, har mycket svårt att tro att det kan bli bra tvärs fibrerna. Ska dock göra ett försök i vetenskapens namn vid tillfälle.
Okej...? Som sagt, jag tyckte iaf att den funkar...perfekt. Gjorde och sålde tex dessa spröjsade fönster med karm till ett gammalt boningshus i Kvikkjokksfjällen. ImageUploadedByTapatalk1385401700.187049.jpg
 
JPW skrev:
Okej...? Som sagt, jag tyckte iaf att den funkar...perfekt. Gjorde och sålde tex dessa spröjsade fönster med karm till ett gammalt boningshus i Kvikkjokksfjällen.[bild]
Inte alls så att jag misstror dig, däremot har vi ju inte samma klinga, får se hur min funkar.
 
badtastex skrev:
När jag gjorde halvt i halvt använde jag mig av metoden att göra flera skär, knacka bort alla smala bitar och sedan köra lite fram och tillbaka över klingan. Funkar i både bordsåg och kap/ger. Vill man vara extra noga/säker använder man någon form av stopp. Vet inte om detta är ett alternativ du övervägt men det funkar ju oavsett blad eftersom man i prncip "slipar" bort ojämnheter.
Sådär har jag också gjort några gånger. Funkar finfint.
 
Kanske detta är tillfället då du ska ta och testa de där Forrest-klingorna från jänkarland? De har en 10"-klinga med växelvis tandning där varannan tand har rak profil.
 
badtastex skrev:
När jag gjorde halvt i halvt använde jag mig av metoden att göra flera skär, knacka bort alla smala bitar och sedan köra lite fram och tillbaka över klingan. Funkar i både bordsåg och kap/ger. Vill man vara extra noga/säker använder man någon form av stopp. Vet inte om detta är ett alternativ du övervägt men det funkar ju oavsett blad eftersom man i prncip "slipar" bort ojämnheter.
Stoppar kan säkert göra att man får rätt bredd med olycksrisken gör att jag har slutat med denna metod.
 
phl skrev:
Kanske detta är tillfället då du ska ta och testa de där Forrest-klingorna från jänkarland? De har en 10"-klinga med växelvis tandning där varannan tand har rak profil.
Kanske dags, de är ju väldigt glada för dem där borta. Samtidigt inte så sugen på att handla utanför EU, finns det vettiga forreståterförsäljare här?
 
Daniel_N skrev:
Stoppar kan säkert göra att man får rätt bredd med olycksrisken gör att jag har slutat med denna metod.
Utveckla gärna vari olycksrisken består, jag har svårt att se att man skulle få någon typ av kickback eftersom det inte finns material kvar för klingan att fastna i. Om man använder släde eller geranhåll på bordsågen tycker jag inte att det borde vara osäkert men jag kan ha fel.
 
Ja, berätta. Har ingen bordssåg men blir jättenyfiken av det här.
#vetgirig
 
Shower och bläddrar i Felders Weihnachtsaktion och ser att de har slitsklingor som verkar vara ämnade för dig. Felder artikelnr 03.0.031.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.