Vanligtvis gör man en Lyftbesiktning halvvägs, där hälften betalas ut. En besiktningsman avgör om 50% är utfört eller 45% (som då betalas ut).

Detta borde man kunna lösa, även om det inte varit avtalat så.

Angående fel så ska man såklart inte betala för något som är felaktigt enligt besiktningsmannen.

(Arbete som pågår får inte misstas som fel)

Så Lyftbesiktning blir mitt tips för att komma vidare.
 
Lägger ut lite allmän info om det stöd man har i konsumentttjänstlagen, som genom avtal kan kompletteras med "ABS09", som är ett tillägg till denna lag. Även om muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga är de "lite svårare" att bevisa om det stökar till sig, och därför bör man som konsument använda tex de färdiga avtalsmallar som finns gratis på nätet, "Entreprenadkontrakt ABS09" samt "Hantverkarformuläret 09". Då får man med de tillägg som lagen inte riktigt styrt upp. Googla så hittar ni dessa mallar.

En hantverkare har större krav på sig att "vara professionell" när han jobbar mot privatpersoner än mot tex fastighetsbolag, eftersom en konsument i lagens mening inte behöver känna till något om det han beställer, utan ska kunna förvänta sig att hantverkaren är proffset som utför jobbet fackmannamässigt. Ni får kontrollera det jag skriver nedan mot senaste ändring av lagen, just nu http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM

Hänvisningarna nedan är till respektive §§ i konsumenttjänstlagen. ( Jag har jobbat som konsult och även om det oftast var för större fastighetsägare hjälpte jag till några gånger i tvister om småhusärenden. Det är förvånansvärt hur effektift det kan vara att ta fram den egentliga lagtexten och visa §§, om det kärvar till sig :). )


  1. Ni har ett löpande jobb, med ett takpris. Bra! Då kan inte entreprenören lägga på mer arbeten/kostnader utöver det, utan ert godkännande. ( Finns vissa undantag för absolut nödvändiga jobb som att tex byta ut ruttna delar av en konstruktion och liknande . Dom är de faktiskt skyldiga att utföra om de upptäcks i efterhand, och ska få betalt för även om de inte hade kunnat fråga er ) Eftersom ni inte är skyldiga att betala för mer än vad som är utfört, måste det som ni kommit överens om att inte göra räknas bort. Ni får också hålla inne pengar för det som måste rättas till i efterhand. Dessa pengar har ni rätt att inte betala, om de inte rättar till felet ( §§8, 19, 20, 21 )
  2. Tjänsten skall utföras fackmammamässigt. Det är förstås ganska löst skrivet och svårt att definiera men det är i vart fall ett sorts krav på att det inte får vara för illa och fult, och att det skall följa alla regelverk. ( §4)
  3. Avhjälpande av fel ska ske inom skälig tid. De 2 månader som vissa skriver om kommer inte direkt från konsumenttjänstlagen, utan från avtalet ABS09. ( §20 )
  4. Ev. ca-priser får avvika max 15% mot det som sades.( §15 )
  5. Ni har rätt att göra prisavdrag för det som inte är färdigt, med en summa som det kostar att få det åtgärdat av andra. Oavsett om ni tydligt avbeställt vissa jobb, eller om de bara inte är utförda så ska ni få prisavdrag. Jag skriver så, eftersom han bara gett muntligt godkännande av avbeställningarna ( §21, 22 )
  6. Det ni påstår har avtalats är det som gäller ( givetvis inom rimliga gränser ) om inte annat kan bevisas med skriftliga dokument och liknande. ( §51 )
  7. Om ni får jobbet utfört på löpande räkning, har ni också rätt att få en specifierad räkning med alla underlag. ( §40 )
  8. Det kan vara bra att veta att man inte har någon laglig rätt till 10, 15 eller 30 dagars betalningstid. Man skall kunna betala när fakturan kommer, eller i vart fall nästa bankdag. ( §41 )
  9. Alla priser som uppgetts till konsument , skall ha varit inkl moms, om det inte är tydligt att de var utan momsen. ( Det står så vitt jag minns inte i lagen, men det finns det utslag från domstol om )

Johan Stråhle
 
  • Gilla
Villa vista och 1 till
  • Laddar…
verktygsgalningen skrev:
Jag menar inte att på något sätt förminska Ert problem i detta ärende men det finns alltid vissa röda trådar i dessa ärenden.

Företaget är slarvigt, utför "kladdiga" fogar m.m vilket således betyder:
Företaget anställer mindre kompetent personal, för att hålla ner arbetskostnaden, för att kunna offerera ett billigare pris till konsument. Således får man tyvärr lite vad man betalar för.
Det här var väldigt intressanta fakta som kom fram. Det vill vi som kunder veta mer om.

Hur fungerar det här i praktiken? Finns det ett A-lag och ett B-lag bland de anställningsbara hantverkarna? Där A-laget klarar att göra en jämn silikonfog och får 29000 i månaden, medan B-laget kladdar och därför tjänar 23000 i månaden? Hur ser man som kund skillnad på dem? (Dvs, INNAN de har gjort sin fog.) Det måste du avslöja! Om kunderna visste det skulle vi slippa de här konflikterna.

Eller avgörs det vid lönesamtalet med chefen? Hnatverkaren får göra en silikonfog, och om den är snygg får han löneförhöjning, är den ful får han lönesänkning?
 
andersmc, troligen menar verktygsgalningen att företaget anlitar personal via konsultfirma som tillhandahåller personal med tvetydiga kunskaper inom byggnadsbranschen. Troligtvis även med vissa språkbarriärer som gör att budskapen misstolkas och resultatet avviker betänkligt från vad som beställts.
Konsultfirman kan betala sin personal en jämförelsevis mycket lägre ersättning, och därmed även kräva ett relativt lågt konsultarvode för den uthyrda personalen som för företaget ger en angenäm vinstmarginal trots låga offertkostnader.

Nu vill jag inte på något vis dra alla företag med ett personalupplägg enligt ovan över en kam, jag har själv anlitat två företag av denna modell och var till hälften mycket nöjd med de utförda uppdragen.
 
andersmc skrev:
Det här var väldigt intressanta fakta som kom fram. Det vill vi som kunder veta mer om.
Jag skulle tro att "verktygsgalningen" syftar på att företag som erbjuder drömofferter som inte ens med ansträngning kommer upp i samma nivå som "genomsnittet" förmodligen har något lurt på gång. T.ex dålig kompetens för att hålla ner arbetskostnaden, fuskbyggen eller andra otrevligheter.

Något jag dock skulle vilja påstå inte nödvändigtvis är sant.
OF Bygg fick äran att utföra en stor ombyggnation av en fastighet där byggnaden skulle användas till friskvårdsverksamhet. Bland annat duschar, simbassäng och träningslokal skulle byggas.
Nu idag är det drygt 1,5 år sedan de blev klara och har under den tiden fått komma förbi flera gånger för att rätta till felen de ställt till med. T.ex så rann vattnet ut ur duscharna och in i omklädningsrum och toaletterna för att golvet lutade fel, taket i gymmet läckte och innerdörrarna är monterade åt fel håll enligt ritningarna trots möten om detta.
OF Bygg har 70 års erfarenhet i byggbranschen, offerten var inte tvärbillig och byggherren i projektet var Bostaden (ett företag som ägs av Umeå kommun) som i sin tur har 60 års erfarenhet i bostadsbranschen.

Så jag sällar mig till gruppen som hävdar att det nödvändigtvis inte är priset som sätter mått på kvalitén.:confused:
 
Flamman skrev:
andersmc, troligen menar verktygsgalningen att företaget anlitar personal via konsultfirma som tillhandahåller personal med tvetydiga kunskaper inom byggnadsbranschen. Troligtvis även med vissa språkbarriärer som gör att budskapen misstolkas och resultatet avviker betänkligt från vad som beställts.
Konsultfirman kan betala sin personal en jämförelsevis mycket lägre ersättning, och därmed även kräva ett relativt lågt konsultarvode för den uthyrda personalen som för företaget ger en angenäm vinstmarginal trots låga offertkostnader.

Nu vill jag inte på något vis dra alla företag med ett personalupplägg enligt ovan över en kam, jag har själv anlitat två företag av denna modell och var till hälften mycket nöjd med de utförda uppdragen.
Så det finns sådana företag? Som hyr ut billiga men odugliga hantverkare som inte kan svenska? Och de svenska företagen utnyttjar dem, trots att det vet att det blir skit av det de gör?
 
Tyvärr är det nog den personliga girigheten som vinner över den mer ärofulla yrkesstoltheten i dessa fall. Snabba pengar in till minimal kostnad, sen gäller det att stoppa huvudet i (söderhavs)sanden tills man hinner bilda nytt bolag.
 
Ja, det är konstigt att det där med kostnad o kvalitet ibland har en relation.....(ps. Dock inte alltid).
 
Byggis1976 skrev:
Ja, det är konstigt att det där med kostnad o kvalitet ibland har en relation.....(ps. Dock inte alltid).
Nix, kostnad (alltså priset) och kvalitet har ingen relation. Däremot är det en utbredd missuppfattning att så är fallet.

Det enda som har en relation i sammanhanget är pris, tillgång och efterfrågan.
 
Jag tänkte att jag kanske ska uppdatera lite hur det går och inte bara låta det bli en sån där tråd som liksom slutar "mitt i".

Det som började med att vi tyckte att slutfakturan var för stor och frågade efter specifikation på arbete och material har nu tagit helt orimliga proportioner. Entreprenören skickade alltså fakturorna till Kronofogden, vi bestred dem där och hans nästa drag var att ansöka hos Tingsrätten om att sätta oss i personlig konkurs(!). Ett för mig ganska otippat drag, med tanke på att vi inte har några som helst betalningsproblem (vi har till och med erbjudit honom en spärrförbindelse tidigare för att han skulle känna sig trygg, men han tackade nej).

Så nästa vecka ska vi mötas i Tingsrätten där de ska avgöra huruvida vi ska sättas i personlig konkurs eller ej, trots att fordran inte är fastställd, att besiktningsanmärkningarna inte är åtgärdade och - framför allt - trots att vi har pengarna.

Och specifikation på arbete och material? Nej, det har vi inte sett röken av.
 
Låter som en högoddsare att firman kommer att dyka upp på de förhandlingarna. Det finns ju inte på kartan att det skulle ge dem något alls.
 
Hejsan

Trevligt att du återkommer och uppdaterar med senaste status (y)

Och ja, detta var ju ett udda drag får man säga. De tror väl att det ska vara någon form av skrämseltaktik. Jag utgår ifrån att ni kommer att vinna. Å nu har jag inte varit med om någon dylik förhandling, men det känns ju som att ni borde kunna kräva ersättning för era utlägg/förlorad inkomst i samband med detta eftersom ni är helt oskyldiga, och dessutom kunna kräva skadestånd för sveda och värk (psykisk sådan), ja, om man nu vill slå tillbaka lite med samma mynt, om möjligheterna till detta finns. Då tycker jag man ska göra det så puckona fattar att inte hitta på samma sak fler gånger.

Men det som förvånar mig mest är att de överhuvudtaget fått igenom sin ansökan om personlig konkurs till en förhandling trots att det inte är fastställt att de har en giltig fordran på er. Har du kollat upp detta med tingsrätten? Det borde saknas grund för klagan och då ska tingsrätten inte ta upp målet överhuvudtaget. Nu är jag ingen specialist i ämnet och saknar erfarenhet av personliga konkurser, men det borde ju vara lika där som i andra typer av mål tycker jag.

Det är lite (överdrivet) som om jag skulle stämma min granne på en miljon för att jag tycker att han är knäpp i huvudet. En sådan stämning saknar rättslig grund och tas inte upp.
 
  • Gilla
Doctool och 1 till
  • Laddar…
Ja, även vår advokat tycker att det är lite tveksamt agerat av Tingsrätten att ta upp denna ansökan - särskilt som jag inte ens har undertecknat avtalet med entreprenören, utan det gjorde bara min man och det är alltså en stämning mot honom och en mot mig.

Vi kommer att kräva skadestånd som täcker rättegångskostnader, men mer kommer vi inte bråka för. Det enda vi vill är ju att få ett slut på det här, att få veta vad han vill ha betalt för och att han åtgärdar anmärkningarna.
 
Men har ni inte frågat vilken grunden är, och samtidigt påtalat att ni anser att en sådan saknas!? Det borde ju varit advokatens första åtgärd.

Vad gäller att du inte undertecknat kan ha mindre betydelse om ni är gifta utan äktenskapsförord, då är ni antagligen solidariskt ansvariga och du "åker med av bara farten".
 
Vi har skickat in bestridande till Tingsrätten där vi har förklarat detta, men räknar med att det ändå blir en förhandling. Och nej, tydligen har han ingen rätt att begära mig i konkurs trots att vi är gifta. Det är ganska snabba puckar när det gäller konkursansökningar - tiden från inkommen konkursansökan tills att målet tas upp ska egentligen inte överstiga två veckor, så någon längre tid för dialog finns inte riktigt.

Däremot har förstås vår advokat påtalat för entreprenören att det inte finns någon grund för detta, varför det inte finns någon grund samt att vi kommer att begära skadestånd om han trots detta går vidare med ansökan. Till ingen nytta, dock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.