Vi har fått en offert från ett företag som ska hjälpa oss med avfuktning i torpargrunden, samt med luftrening inomhus.
Summan blev ca: 12.300 för 1 st avfuktare, 1 st undertrycksfläkt, 1 st luftrenare i grunden, 1 st luftrenare Airstril Silent inomhus. Arbetskostnaden blev 42.600 kr.
Arbetskostnaden är inte specad så vi vet inte hur den är fördelad, men med ROT blir det ju inte jätteblodigt, samtidigt som vi vill ha det gjort så fort som möjligt, så vi tänkte köra på det hela.
Då uppstod följande: Jag la på en Airstril luftrenare extra eftersom vi har ett ganska stort hus. Priset i offerten var väldigt förmånligt, endast 1100 kr (pris i butik ca 2800 kr). Dock, arbetskostnaden ökade med 2200 kr! Helt otroligt enligt oss! Mig veterligen skruvas den upp och sen sätter man in stickproppen. Och även om det är en installation, så undrar jag vilken timpeng de räknar på???
Och, framför allt, hur i all världen har de räknat på installation av övriga produkter??? Känns som vi blir superblåsta...
Långt inlägg, men nu undrar jag: Hur diskuterar man bäst med ett företag om sånt här?
 
Antingen så köper man eller så köper man inte, men först så bör man nog ha flera offerter för det man vill få utfört innan man kan ta ställning till om någon är oskäligt dyr.

Som alltid så är det offererat pris som gäller hur dom räknat är inget man har att göra med, men är det fast pris så har man tagit höjd för ev. problem som kan dyka upp och som företaget då inte vill stå för utan det får kunden göra uppstår inga oväntade problem blir förtjänsten högre.
 
Det är inte så att dom flyttat över en del av kostnaden på luftrenaren till arbetskostnad. När den kostar i butik 2800:-
 
cecar33 skrev:
Antingen så köper man eller så köper man inte, men först så bör man nog ha flera offerter för det man vill få utfört innan man kan ta ställning till om någon är oskäligt dyr.

Som alltid så är det offererat pris som gäller hur dom räknat är inget man har att göra med, men är det fast pris så har man tagit höjd för ev. problem som kan dyka upp och som företaget då inte vill stå för utan det får kunden göra uppstår inga oväntade problem blir förtjänsten högre.
Jo, absolut, så är det ju. Men när jag själv räknar på uppdrag så tar jag betalt utefter den beräknade arbetstiden.
Det oskäliga ligger i 2200 kr för ett extremt enkelt jobb, så enligt mig spelar det ingen roll om firma B oxå tar samma peng.
Men det är ju som du säger, vi måste ju inte ta offerten...
 
lasse63 skrev:
Det är inte så att dom flyttat över en del av kostnaden på luftrenaren till arbetskostnad. När den kostar i butik 2800:-
Säkert...
 
Så där gör väldigt många företag. Det handlar givetvis om att maximera ROT-avdraget.

Kunden bryr sig i de allra flesta fall mer om vad slutsumman blir i reda pengar än vad som är "rätt" visavi staten.

Det är så mycket fusk med ROT att företag som försöker vara ärliga konkurreras ut.
 
Locke skrev:
Så där gör väldigt många företag. Det handlar givetvis om att maximera ROT-avdraget.

Kunden bryr sig i de allra flesta fall mer om vad slutsumman blir i reda pengar än vad som är "rätt" visavi staten.

Det är så mycket fusk med ROT att företag som försöker vara ärliga konkurreras ut.
Misstänkte det. Ok, vi får (som vanligt) fundera på det.

Tack.
 
Locke skrev:
Så där gör väldigt många företag. Det handlar givetvis om att maximera ROT-avdraget.

Kunden bryr sig i de allra flesta fall mer om vad slutsumman blir i reda pengar än vad som är "rätt" visavi staten.

Det är så mycket fusk med ROT att företag som försöker vara ärliga konkurreras ut.
Det gör mig så förbannad!
Det kanske känns bra när man själv får lägre slutsumma på fakturan, men det känns ju mindre bra om man tänker på att alla andra också har låg slutsumma. Var kan pengarna till denna rabatt tas ifrån tro :screwy: (under 2012 14,6 miljarder)
En hantverkare erbjöd mig att lägga så mycket som möjligt på arbete, och med andra ord så erbjöd han mig att blåsa mig.

Edit: On-topic, så håller jag med det var väldigt mycket arbetstid för en luftrenare. Och jag tycker att man visst kan ha åsikter om hur det räknas på ett jobb om ROT är aktuellt.
 
Redigerat:
Real7 skrev:
Det gör mig så förbannad!
Det kanske känns bra när man själv får lägre slutsumma på fakturan, men det känns ju mindre bra om man tänker på att alla andra också har låg slutsumma. Var kan pengarna till denna rabatt tas ifrån tro :screwy: (under 2012 14,6 miljarder)
En hantverkare erbjöd mig att lägga så mycket som möjligt på arbete, och med andra ord så erbjöd han mig att blåsa mig.

Edit: On-topic, så håller jag med det var väldigt mycket arbetstid för en luftrenare. Och jag tycker att man visst kan ha åsikter om hur det räknas på ett jobb om ROT är aktuellt.
Bra skrivet.
 
Om det bara är att skruva upp den och sätta i stickproppen så hade jag nog gjort det själv.
 
Vad är problemet här egentligen? Du vill använda företaget ifråga men gillar inte att du fått en "rot-optimerad" offert. Det är ju inte svårare än att du ber företaget uppdatera sin offert så den är mer sanningsenlig. Räkna med att totalkostnaden går upp tiotusen eller mer, men det kan ju ett rent skattesamvete vara värt, eller?
 
mlkjhr skrev:
Om det bara är att skruva upp den och sätta i stickproppen så hade jag nog gjort det själv.
Problemet, eller vad man nu ska kalla det, är det som beskrivs ovan. Man sitter där med sina surt förvärvda pengar, och inser att det trots den (enligt mig) skyhöga arbetskostnaden blir billigare eftersom man har ROT. Eller billigare för stunden iaf...
 
MathiasS skrev:
Vad är problemet här egentligen? Du vill använda företaget ifråga men gillar inte att du fått en "rot-optimerad" offert. Det är ju inte svårare än att du ber företaget uppdatera sin offert så den är mer sanningsenlig. Räkna med att totalkostnaden går upp tiotusen eller mer, men det kan ju ett rent skattesamvete vara värt, eller?
Är det så det kallas? "Rot-optimerad" offert? Nej, varför skulle någon vara intresserad av å göra rätt för sig? Vi lurar staten så mycket det går, så blir alla nöjda.

Jag kanske lever i en drömvärld, men i den är man ärlig, eller iaf gör sitt bästa för att vara ärlig.
 
Vare sig du gillar det eller inte så är det så det funkar nu med rot-avdraget. Du tycker att det är fel att göra på detta sättet så vad kan då vara enklare än att få detta korrigerat? För företaget spelar det ju ingen roll så länge dom får jobbet, samma pengar i fickan där.

När fått detta justerat på ett sätt som ditt samvete kan acceptera skulle det vara intressant att se vad skillnaden blev på bottenraden, för dig.

I dessa sammanhang är det skönt att göra allt jobb här hemma själv, då behöver plånboken inte gå en holmgång med samvetet.
 
MathiasS skrev:
Vare sig du gillar det eller inte så är det så det funkar nu med rot-avdraget. Du tycker att det är fel att göra på detta sättet så vad kan då vara enklare än att få detta korrigerat? För företaget spelar det ju ingen roll så länge dom får jobbet, samma pengar i fickan där.

När fått detta justerat på ett sätt som ditt samvete kan acceptera skulle det vara intressant att se vad skillnaden blev på bottenraden, för dig.

I dessa sammanhang är det skönt att göra allt jobb här hemma själv, då behöver plånboken inte gå en holmgång med samvetet.
Du har helt rätt. Klart det blir dyrare, men känslan över att vara den korkade svennen som används som en bricka i ett spel är inte rolig - och det är det som retar mig.
Jag är precis som du (gissar jag), gör 95 % själv, men ibland känns det som man vill överlåta saker till proffs. Typ fukt i grunden.
Ärligt talat funderar jag på å skita i det å göra det själv ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.