Söker en kapklinga till bordssågen med raka tänder (dvs ej växelvis slipade). Eventuellt heter denna typ av klinga något speciellt som jag inte har koll på. Vad jag vill göra är att skära ett spår (kapsnitt) i massivt virke för halvt-i-halvt sammanfogning. Jag trodde att jag hade en lämplig klinga för ändamålet, men min "80-tänders 5° varannan trapets-varannan rak"-klinga visade sig vara en besvikelse, eftersom trapetständerna var högre än de raka tänderna, vilket gjorde att jag inte fick en helt slät botten i urtaget. Gick att fixa med stämjärn, men jag har gärna rätt prylar från början.

Jag har sett så kallade "fräsklingor" med typ 4 raka tänder på 250mm klinga och ca 4mm bredd - är dock inte så säker på att de är så bra för kapsnitt.

Någon som har koll? Mer specifikt letar jag efter en 250mm klinga med 30 hål.
 
Hazze Altan skrev:
Det är väl något som kallas dadoklingor. Populärt i USA .
Diskuteras titt som tätt här på forumet.
[länk]
Har inte köpt o provat än. Vilken såg är det till?
Jag TROR att dessa är förbjudna i Sverige.Vem som sen ska lägga sig i vad man sågar med hemma i sitt garage kanska man skiter i men yrkesmässigt så får man ej använda dessa. Tyvärr!

Tror också att det är nått på europeiska sågar som gör att man ej kan använda dado-klingor. Minns ej vad.

Mycket svammel från mig idag, hoppas ni fattar vad jag menar.
 
Hazze Altan skrev:
Det är väl något som kallas dadoklingor. Populärt i USA .
Diskuteras titt som tätt här på forumet.
[länk]
Har inte köpt o provat än. Vilken såg är det till?
Hade hoppats hitta något bättre än dadoklingor. Dels för att de klingor jag har sett har onödigt få tänder (för att de ska kunna matchas ihop tätt med en annan klinga) dels för att jag ändå bara kan använda en klinga i taget. Dessutom har de dadoklingor jag har tittat på en blandning av raka och atb-tänder och precis som på klingan jag testade så sitter de raka tänderna inte längst ut, vilket ger lite spår.
 
hantverkare1 skrev:
Jag TROR att dessa är förbjudna i Sverige.Vem som sen ska lägga sig i vad man sågar med hemma i sitt garage kanska man skiter i men yrkesmässigt så får man ej använda dessa. Tyvärr!

Tror också att det är nått på europeiska sågar som gör att man ej kan använda dado-klingor. Minns ej vad.

Mycket svammel från mig idag, hoppas ni fattar vad jag menar.
Jo, de är förbjudna för yrkesmässigt bruk. Dessutom kan jag i vilket fall som helst inte ha ett helt dadopaket på min såg, bara plats för en klinga.
 
Har du kollat på Festools mineritklingor, har för mig att dom är ganska raktandade.
 
Ett utmärkt tillfälle för att köpa en fin grundhyvel annars :)
 
Jag har precis en sån klinga du är ute efter, men 315mm. Det är en Felder, men exakt vilken minns jag inte här och nu. Fungerar precis perfekt.
 
xibeca skrev:
Ett utmärkt tillfälle för att köpa en fin grundhyvel annars :)
Det finns:) ....men är inte riktigt rätt tidsmässigt
 
JPW skrev:
Jag har precis en sån klinga du är ute efter, men 315mm. Det är en Felder, men exakt vilken minns jag inte här och nu. Fungerar precis perfekt.
Kolla gärna beteckningen vid tillfälle!
 
Du kan inte fräsa?
 
hantverkare1 skrev:
Du kan inte fräsa?
Ibland, men i just detta fall hade det varit klart långsammare och omständigare än att köra m justerbordet på sågen
 
Daniel_N skrev:
...i just detta fall hade det varit klart långsammare..
Är tiden här på forumet för att spåra upp rätt klinga med i den beräkningen..? ;)
 
Daniel_N skrev:
Kolla gärna beteckningen vid tillfälle!
Det är en Felder klyvklinga Silentpower, nr 500-03-002 jag har men den finns i en dimension mindre som väl borde vara den du söker. Nu är det iofs en klyvklinga som tydligen inte är tänkt att användas för tappning mot fiberriktningen, men det har jag använt min till med gott resultat. Men det kanske inte är helt säkert att göra det med en fåtandad klyvklinga med kanske väl aggressiv tandning..? Klingan finns i Felders Verktygskatalog på sid 6 (hoppas länken funkar):

http://www.felder-sweden.com/kataloge_viewer.php?id=10&katalog_id=38&region=se-se&k_ct=SE

Den kostar en slant däremot, men jag är mycket nöjd med min. Tyst och väl balanserad!
 
ACME skrev:
Är tiden här på forumet för att spåra upp rätt klinga med i den beräkningen..? ;)
Jobbet redan gjort, men till nästa gång vill jag ha bättre saker;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.