Nyss inkommen från verkstaden som skall från 70-talet och in i 2000-talet.
Gipsat väggar och spacklat.
Som min bortgångne far sa till mig..."spackla är inte svårt - spackla så man slipper slipa är värre"
 
Skyfflat igen de flesta rören i källaren. Fick sikta en massa makadam för hand för att få den ren. Vill återanvända då det är drygt att bära upp från källaren.

Därefter lite armering och gjutning i två rum. Betongvibrator är The Skit!

Blev kanon även om toaavloppet hamnade någon centimeter för nära vägen pga tankevurpa. Ingen panik men det påverkar dragningen av rören till vattnet. Skit samma.

Om någon undrar så har jag en polare som handräckare, hjälper när det är motigt. Han och jag lade om taket förra sommaren så då fick man koll på vad vi går för. 230 kvadrat tegel som dessutom återanvändes, mycket regn.
 
verktygsgurun skrev:
Nyss inkommen från verkstaden som skall från 70-talet och in i 2000-talet.
Gipsat väggar och spacklat.
Som min bortgångne far sa till mig..."spackla är inte svårt - spackla så man slipper slipa är värre"
Amen!
Brukar behöva slipa bort ca 1/3 av spacklet. Dessutom håller jag på alldeles för länge på varje ställe och kladdar.

Det bästa som finns är att se en duktig målare spackla. Helt otroligt vad dom är duktiga.
 
phl skrev:
Skyfflat igen de flesta rören i källaren. Fick sikta en massa makadam för hand för att få den ren. Vill återanvända då det är drygt att bära upp från källaren.

Därefter lite armering och gjutning i två rum. Betongvibrator är The Skit!

Blev kanon även om toaavloppet hamnade någon centimeter för nära vägen pga tankevurpa. Ingen panik men det påverkar dragningen av rören till vattnet. Skit samma.

Om någon undrar så har jag en polare som handräckare, hjälper när det är motigt. Han och jag lade om taket förra sommaren så då fick man koll på vad vi går för. 230 kvadrat tegel som dessutom återanvändes, mycket regn.
F-n vad du sliter! Men det blir tydligen resultat också (y)

Det finns ju excentriska toalettanslutningar, som kanske kan kompensera för din "tankevurpa".

Själv har jag bara satt upp tre brädor i hustruns sovrumstak.
Ger inga guldstjärnor direkt, men hon är snäll och klagar inte :)
 
Här kommer det en bild!
 
  • 1385269861044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag är det panik. Försökte att inte tjata för mycket på familjen igår, så nu är nästan all tömning av badrum och städskrubb kvar att göra idag. Hatar att vara arbetsledare för tre personer som inte ser själva vad som behöver göras men inte vill att jag pekar ut det för dem. Dessutom får jag ju inget gjort själv om jag ska tjata. Men så fort jag jobbar på med mitt stannar deras arbete av och de hamnar vid TV, dator etc och anser sig "klara med sitt".

Så efter att ha röjt på hela dagen igår har jag bara kvar:
Tömma alla badrumsskåp
Skruva ner alla krokar
Skruva ner ett par badrumsskåp
Tvätta lakan och bädda rent
Plocka ut tvättmaskin och torktumlare ur badrummet och hitta på nånstans att ställa dem
Tömma städskrubben så att de kan få in VVB där
Försöka få ungarna att städa sina rum och sortera sin tvätt
Få ordning på gästrummet
Få maken att städa köket och skura golvet där (det brukar inte vara så svårt)
Försöka få ungarna att städa hallen så att badrumsgrejerna jag ställt i hallen får plats där och man ändå kan röra sig.
Och en himla massa mer!
 
Mikael_L
Anna_H skrev:
Idag är det panik. Försökte att inte tjata för mycket på familjen igår, så nu är nästan all tömning av badrum och städskrubb kvar att göra idag. Hatar att vara arbetsledare för tre personer som inte ser själva vad som behöver göras men inte vill att jag pekar ut det för dem. Dessutom får jag ju inget gjort själv om jag ska tjata. Men så fort jag jobbar på med mitt stannar deras arbete av och de hamnar vid TV, dator etc och anser sig "klara med sitt".
Oj, ja det verkar som att du och min bättre hälft skulle ha en del gemensamt att samtala om ... :surprised:

Inte för att jag vägrar att göra saker i hemmet, utan just det där att plötsligt är det något viktigt på datorn eller så.
Och så att vi har lite olika acceptansnivåer också, förståss ... :|
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mikael_L
Men just nu bakar jag bröd och frostar av frysen samtidigt.
Tjejen rattar tvättmaskin, och båda flänger vi omkring och servar våra ohyggligt bortskämda barn som aldrig ens behöver bre en macka själv ...

Och vad gäller frysavfrostning så funderar jag återigen över detta.

Nu har avfrostningen gått halvvägs, och de nedre hyllorna är isfria, och högst upp fortfarande tjocka hårda lager.
Hur kommer detta sig, varm luft stiger väl, och borde jobba hårdast upptill?
 
Anna_H skrev:
Idag är det panik. Försökte att inte tjata för mycket på familjen igår, så nu är nästan all tömning av badrum och städskrubb kvar att göra idag. Hatar att vara arbetsledare för tre personer som inte ser själva vad som behöver göras men inte vill att jag pekar ut det för dem. Dessutom får jag ju inget gjort själv om jag ska tjata. Men så fort jag jobbar på med mitt stannar deras arbete av och de hamnar vid TV, dator etc och anser sig "klara med sitt".

Så efter att ha röjt på hela dagen igår har jag bara kvar:
Tömma alla badrumsskåp
Skruva ner alla krokar
Skruva ner ett par badrumsskåp
Tvätta lakan och bädda rent
Plocka ut tvättmaskin och torktumlare ur badrummet och hitta på nånstans att ställa dem
Tömma städskrubben så att de kan få in VVB där
Försöka få ungarna att städa sina rum och sortera sin tvätt
Få ordning på gästrummet
Få maken att städa köket och skura golvet där (det brukar inte vara så svårt)
Försöka få ungarna att städa hallen så att badrumsgrejerna jag ställt i hallen får plats där och man ändå kan röra sig.
Och en himla massa mer!



Du får övergå från att vara arbetsledare till att vara chef och lägga upp en långsiktig strategi och plan istället.

Sätt er ner hela familjen runt köksbordet med listan på alla saker som ska göras under dagen och fördela gemensant vem som gör vilka saker, så att alla har att göra hela dagen utan att någon behöver fördela arbetsuppgifter allt eftersom. Listan sätts upp på väggen med namn på varje punkt där varje person sedan kan kryssa av sina uppgifter.

Först färdig med tre saker vinner en kexchoklad, först färdig för dagen vinner en storstrut och äran att få vara den första att slå sig ner vid datorn igen ;)
 
Mikael_L skrev:
Oj, ja det verkar som att du och min bättre hälft skulle ha en del gemensamt att samtala om ... :surprised:
Paniken ökar: familjen tycker att vi fick jättemycket gjort igår och att vi har hela måndag och tisdag på oss också. Jag tycker att vi har ALLT kvar att göra utom det lilla jag hann med igår mellan tjatorna, och vi har aldrig gjort minsta lilla städning på vardagar förut, för då är alla så trötta.

Jag hoppas maken missuppfattade hantverkaren så att det är som han sade från början: koll och förberedelser på onsdag och arbetsstart först nästa vecka, men enligt maken sade de "Vi kommer på onsdag", vilket han säger betyder att de börjar jobba med badrummet då.
 
Mikael_L skrev:
Men just nu bakar jag bröd och frostar av frysen samtidigt.

Nu har avfrostningen gått halvvägs, och de nedre hyllorna är isfria, och högst upp fortfarande tjocka hårda lager.
Hur kommer detta sig, varm luft stiger väl, och borde jobba hårdast upptill?
Smältvatten uppifrån droppar på hyllorna nertill?

Annars, tips för att skynda på det hela,

Sprayflaska med varmvatten
Ställ in ett par kastruller med varmvatten
Hårfön/ varmluftspistol
 
thomasx skrev:
Sätt er ner hela familjen runt köksbordet med listan på alla saker som ska göras under dagen och fördela gemensant vem som gör vilka saker, så att alla har att göra hela dagen utan att någon behöver fördela arbetsuppgifter allt eftersom. Listan sätts upp på väggen med namn på varje punkt där varje person sedan kan kryssa av sina uppgifter.

Först färdig med tre saker vinner en kexchoklad, först färdig för dagen vinner en storstrut och äran att få vara den första att slå sig ner vid datorn igen ;)
Så många gånger som jag gjort det och så många gånger som bara första punkten blir avprickad, resten gör de "sedan" för de har så gott om tid, eller så är det inte så viktigt att få det gjort idag. Jag är absolut ingen superpedant, men jag tycker att man kan lägga tillbaka saker efter sig direkt man är klar med dem istället för att vänta på att jag eller maken ska bli förbannad och vråla att vi måste städa.

Att hänga upp jackan och ställa skorna på plats direkt man kommer hem och tar dem av sig är INTE att städa!!!
Så innan jag kan börja plocka ur på riktigt måste ju resten röjas av, men de bara stirrar på mig när jag säger det som om jag pratar kinesiska eller nåt. Maken är jättebra på att städa på ytan, men kan inte få undan grejer på ett vettigt sätt, så alla grejer som inte får palts i hallen och badrummet just nu måste JAG hitta plats för, bland alla grejer som de stuvat undan och tycker kan vara bra att ha nån gång i framtiden. Behöver man verkligen 15 kepsar?
 
Mikael_L
TeroM skrev:
Smältvatten uppifrån droppar på hyllorna nertill?

Annars, tips för att skynda på det hela,

Sprayflaska med varmvatten
Ställ in ett par kastruller med varmvatten
Hårfön/ varmluftspistol
Klart nu, tempen är på väg ner och snart ska jag kasta in frysvarorna som står ute på altan.

Kastruller med varmt har jag alltid kört med.
Jag har någon provat att rigga upp en kupévärmare. Det funkade väl iofs bra, men jag tycker inte det riktigt var värt besväret, varmvattenskastrullerna gör jobbet lika bra.

Sprayflaska med vv var annars ett nytt tips. Jag ska försöka ha det i minnet till nästa gång. :)
 
Genomfört strykning nummer två i taket och målat väggarna i Alcros kulör "Fjäder".
 
Har börjat med att hänga upp trådstegarna i förrådet för att få ordning på diverse kablar kors och tvärs och underlätta framtida mät och styrprojekt. MEN så har man givetvis tänkt fel för infästningen mot taket :( Någon som vet var man kan få tag i långa skruvstift, typ M8x150 i lösvikt utan att bli ruinerad i Göteborgstrakten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.