Hej Anna.

Ser att du frågat på Uponors 15mm-skiva för 12mm-rör. Om inte bygghöjden var något problem så har de även en 30mm-skiva för 20mm-rör med samma förläggningssätt. Hör med åf eller ta kontakt med Uponor direkt om de kan offerera det istället, skulle tippa på att kostnaden sjunker med ca 20000.
 
Här är LK:s sida med 22mm spånskiva eller 30mm cellplast. Priser på dessa kan du tex. hitta på Rinkabyrör här.

Jag håller själv på att konvertera mitt hus till golvvärme och jag har valt att använda LK:s cellplast till de flesta rummen då den dels var billig och dels var lite mer lätthanterlig än spånskivorna. I köket valde jag dock att använda spånskivan då jag ville att plastmattan där skulle komma i samma nivå som parketten i de övriga rummen.

Om jag jämför det färdiga resultatet av spånskivan med cellplasten så tycker jag att det färdiga golvet med spånskivan känns bättre. Jag tror dock mer att det beror på vårt val av övergolv än på cellplasten/spånet. Ovanpå spånskivan har vi lagt ett 12mm limmat spånskivegolv med en plastmatta på och det känns väldigt stumt och bra. I de övriga rummen har vi lagt en klick-parkett från Bauhaus och de har en tendens att knäppa lite. Jag misstänker dock att knäppningen beror mer på klickparketten och att det hade blivit ett bättre resultat om även den hade varit limmad.

För att vara extra tydlig så är det alltså inte hela tiden som parketten knäpper utan det är någon gång då och då som det knäpper till. Ni som har klick-parkett på andra undergolv än cellplast kanske kan bekräfta att den också knäpper ibland?
 
Jag tänkte lägga laminatgolv på golvvärmen sen så det gäller att underlaget är stumt. Men om man lägger cellplast, behöver man inte komplettera dessa med värmeplåtar också?
 
Jo både cellplasten och spånskivorna behöver plåtar. Jag räknade med dessa i den grova prisjämförelsen tidigare. Kolla gärna lite på länkarna till LK, de har väldigt bra moteringsanvisningar för de olika metoderna.
 
Om inte rören gjuts in så behövs plåtar för att fördela värmen över golvytan.
Cellplastskivan behöver en tunnare spånskiva som underlag om du tänkt använda laminat, däremot parkett 14-15mm kan läggas direkt. På den spårade spånskivan kan däremot laminat läggas direkt, grålumppapp emellan så är det klart. Här kan du läsa om Uponors spårade spånskivor med monteringsanvisningar och video. Dessa 2 tillverkare har i stort samma kvalitet och pris, varför jag föredrar Uponor är tack vare deras support, de är väldigt kunniga och hjälpsamma vid minsta lilla problem.
 
Mr Pex skrev:
Om inte rören gjuts in så behövs plåtar för att fördela värmen över golvytan.
Cellplastskivan behöver en tunnare spånskiva som underlag om du tänkt använda laminat, däremot parkett 14-15mm kan läggas direkt. På den spårade spånskivan kan däremot laminat läggas direkt, grålumppapp emellan så är det klart. Här kan du läsa om Uponors spårade spånskivor med monteringsanvisningar och video. Dessa 2 tillverkare har i stort samma kvalitet och pris, varför jag föredrar Uponor är tack vare deras support, de är väldigt kunniga och hjälpsamma vid minsta lilla problem.
Av dina inlägg att döma kan man tro att du är säljare från Uponor ;-)

Problemet jag hade med offerten jag fick från Uponors åf var att 60% av kostnaden var underlaget, alltså cellplast spåren med värmeplåten. Där måste jag försöka hitta ett annat alternativ.
 
Janus82 skrev:
Jo både cellplasten och spånskivorna behöver plåtar. Jag räknade med dessa i den grova prisjämförelsen tidigare. Kolla gärna lite på länkarna till LK, de har väldigt bra moteringsanvisningar för de olika metoderna.
Men om jag ska lägga laminatgolv så är spånskiva mitt enda alternativ då? Är 22 mm spånskivan de billigaste alternativet? 460kr/kvm som du räknade med, var det inklusiva golvvärmen också eller bara inråknat spånskivorna? Fanns det billigare spårade spånskivor än så, eller var det cellplast som gällde då?
 
Mikael_L
Men GV-plåtar _är_ dyrt, har jag märkt.

Dom här hittade jag när jag letade runt lite:
http://www.beg-teknik.smbi.se/

Det finns någon slags prislista i länkfältet till vänster. Jag ids inte kolla själv vad dom har för produkter med cellplast. Men deras GV-plåtar verkade iaf ligga rätt bra till i pris.
 
D09
Anna1984 skrev:
Fick en lite billigare idag från en åf till Uponor, drygt 62.000 kr, Låter fortfarande dyrt tycker jag för bara material.

[bild]

Måste hitta något billigare alternativt. Att sitta och fräsa ur egna spår i spånskivor på 90 kvm känner jag inte är någon lösning för mig.
Köp spånskivor t ex 60x180

Dela dom på mitten eller vilket cc mått du vill ha med en cirkelsåg.

Ta en vanlig hink för att få en bra rundning.

Sen skruvar du fast bitarna med en distans för slangen och ner med plåtarna.

Köpte beg ( använda 1 gång vid en inomhus beachvolleyevent ) spånskivor till hela huset för 1000kr + några hundralappar för hyrbil

Allt går om man är omkring sig.
 
Mr Pex skrev:
Om inte rören gjuts in så behövs plåtar för att fördela värmen över golvytan.
Cellplastskivan behöver en tunnare spånskiva som underlag om du tänkt använda laminat, däremot parkett 14-15mm kan läggas direkt. På den spårade spånskivan kan däremot laminat läggas direkt, grålumppapp emellan så är det klart. Här kan du läsa om Uponors spårade spånskivor med monteringsanvisningar och video. Dessa 2 tillverkare har i stort samma kvalitet och pris, varför jag föredrar Uponor är tack vare deras support, de är väldigt kunniga och hjälpsamma vid minsta lilla problem.
Synd bara att dom inte lyckas tillverka en plastslang med rimliga toleranser... 😳
 
Anna1984 skrev:
Av dina inlägg att döma kan man tro att du är säljare från Uponor ;-)

Problemet jag hade med offerten jag fick från Uponors åf var att 60% av kostnaden var underlaget, alltså cellplast spåren med värmeplåten. Där måste jag försöka hitta ett annat alternativ.
:) plåtarna kostar en del, även underlaget, 30mm-cellplastskivor är lite billigare än spånskivor. Att fräsa själv på en vanlig spånskiva är inget alternativ, då de ej är förstärkta som de spårade spånskivorna. Har du funderat på glespanel med plåtar? Betydligt billigare men mera jobb dock, även här krävs en spånskiva innan laminaten.
 
På vilket sätt är spårade spånskivor förstärkta? Det är flera på forumet som fräst ut i vanlig golvspån...
 
Nu har jag bestämt mig för att lägga glespanel i stället för att använda de dyra cellplast eller spårade spånskivorna. Vilket cc mått ska slingarna ligga på?

Sen undrar jag om man lägger separata slingor för varje rum? Jag ska ha tre större rum och vill ha tre separata termostater så att jag kan reglera värmen individuellt i varje rum.
 
Anna1984 skrev:
Sen undrar jag om man lägger separata slingor för varje rum? Jag ska ha tre större rum och vill ha tre separata termostater så att jag kan reglera värmen individuellt i varje rum.
Då är det lämpligt för att inte säga nödvändigt med en slinga för varje rum.
 
CC avstånden beror på vilken tjocklek på slangen du väljer. Och man lägger oftast separata slingor i rummen, större rum kan kräva flera slingor. Separata termostater i varje rum blir en hel del pengar, många kör helt utan termostater och styr bara från värmepumpen och tycker att det fungerar bra.

Läs på här: http://www.uponor.se/~/media/Files/...oken/VVS_Handboken_Golvvarme_Edition2_low.pdf

Eller för den tillverkar du väljer. Du du skall också läsa golvtillverkarens instruktioner för vad som gäller för golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.