Jag vet ju inte hur många besiktningsmän du har träffat och vad för kaliber de var men det finns inget vedertaget regelverk som definierar fackmässighet men du får ställa upp tex följande frågor:
- Kan en lekman utföra mjukfogen bättre?
-Kan ett proffs förväntas göra det bättre?
-Om du tittar på ett x antal mjukfogar i andra lägenheter, hus, på jobbet, hur ser de ut? Är de okladdiga? Kan man statistiskt bedöma att det finns en påtaglig statistisk avvikelse mot era fogar?

Om ja på frågorna ovan då kan det med största säkerhet påvisas att fogarna ej ligger inom fackmässigheten.

Själv skulle jag aldrig privat eller professionellt godkänna kladdiga fogar i tex kök eller badrum som är i särklass de dyrast rummen i ett hus. Helhetsintrycket är som bortblåst.

Jag är inte bevandrad inom KKL som jag rekommenderar att du läser då avtalet grundar sig på den lagstiftningen. den tar inte upp mjukfogar men tar upp dina rättigheter som konsument mot näringsidkare, börja med denna lathund http://www.konsumentverket.se/Globa...a ner/Lathundar/lathund_konsumentköplagen.pdf
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Såvida det inte rör sig om stora summor (>100 000 kr innehållen betalning) skulle jag inte ta dit en till besiktningsman , såna kostar ju.
Skicka ett mejl till bolaget med innebörden att har ni inte kommit igång med anmärkningar inom två veckor så anlitar du annan firma för färdigställande. Antingen gör dom jobbet eller så får du ordna annan firma. Då har du absolut gett firman chansen. Så gjorde jag, tyvärr färdigställde dom då.... :D
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det hela tog en spännande vändning ikväll. Firman har skickat ärendet (dvs vår innehållna summa pengar) vidare till Kronofogden eftersom de anser att vi har hindrat dem att åtgärda anmärkningarna (?). Då har de alltså haft tillgång till nyckel från projektets "färdigställande" i juni tills för en vecka sedan, då vi efter ett mail som vi tolkade som hotfullt och efter att de inte svarat i telefonen tog in den.

Så kan man ju också hantera besiktningsanmärkningar när tiden börjar rinna ut...
 
Var noga med att kommunicera allt skriftligen nu, bestrid ev krav och fakturor då kan ej kronofogden driva in påstådda skulder.
Gör som daviden föreslog, maila och ange att ni kommer åtgärda brister på deras bekostnad. Det är viktigt att ni har kommunicerat via tex mail så att det finns en spårbarhet. Det stärker erat fall.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tack vare att firman inte velat prata med oss, varken via telefon eller möten, på senare tid så har allt skett via mail. Vi har t ex ett mail på att det är okej att hålla på betalningen tills anmärkningarna är åtgärdade.

Jag mailade dem ikväll och berättade att om en vecka kommer vi att gå vidare med andra hantverkare om vi inte hör något från dem, och det var då jag fick veta att de skickat ärendet vidare. Håhåjaja.
 
Att skicka något till kronofogden som ni bestrider är ju helt meningslöst. När kravet från fogden trillar ner hos er bestrider ni det bara. Sen är det hela tillbaka på ruta ett. Vill de gå vidare då är det domstol som gäller. Vad jag förstår har ni på email att de accepterar att pengarna innehålls tills de åtgärdat. Och ni har även på email att det bara gått en vecka från det att ni tog in nyckeln till de gick till fogden, och att det därmed också finns bevis för att de haft minst 6 veckor på sig att åtgärda med tillgång till egen nyckel, utan att det hänt ett smack. Ja, nu kan ni vara glada att all kommunikation skett via email.
Hantverkarna har då heller inte hört av sig till er med ett enda förslag på tid när de vill komma och åtgärda, antar jag.

De kommer att få det tufft i domstolen, hantverkarna, om de tar det dit.

Vad heter klåparfirman?
 
Jag menar inte att på något sätt förminska Ert problem i detta ärende men det finns alltid vissa röda trådar i dessa ärenden.

Företaget är slarvigt, utför "kladdiga" fogar m.m vilket således betyder:
Företaget anställer mindre kompetent personal, för att hålla ner arbetskostnaden, för att kunna offerera ett billigare pris till konsument. Således får man tyvärr lite vad man betalar för.

Anmärkningar åtgärdas aldrig av entreprenören, vilket är ett resultat av att det inte finns någon marginal kvar. Absolut inte konsumentens fel, dock har antagligen entreprenören inte haft utrymme för åtgärder av anmärkningar i sin kalkyl från början. (det verkar iofs som att denna entreprenör behöver lite väl mycket marginal för besiktningsanmärkningar..)

Sist men inte minst så tycker jag att informationen ska fram när tråden skapas ! Av någon anledning framkommer det alltid information "efter behov" när tråden fortlöper. Håll en tråd som denna öppen och korrekt utan förtal eller dold information så blir den mer korrekt i slutändan.. Jag refererar till faktumet att ni tagit in nyckeln. Det framgick först när entreprenören skickat Er till kronofogden och då hänvisar ni till hotfullt e-post. Det blir inte riktigt trovärdigt, om man inte konspiratorisk och VILL se den elaka entreprenören.

Angående dosor som är öppna, jag håller med tidigare talare, det kan knappast vara en utbildad elektriker enligt svensk elsäkerhet som utfört detta jobb. Hade det hänt mig skulle jag definitivt köpt ett antal doslock på biltema för typ 6-7kr /st och satt dit, och gett dem till entreprenören efter avslutat jobb, samt dragit av denna kostnad på slutfakturan. En seriös entreprenör skulle inte under några omständigheter haft åsikter om detta, snarare bett om ursäkt !

Sist, jag hoppas verkligen att ni får ordning på era problem med denna entreprenör, dom verkar inte utfört en seriös entreprenad, överväg att välja en dyrare entreprenör nästa gång, hur mycket kostar ert psykiska lidande för er nu? är det värt dom sista kronorna?

Jag hoppas jag inte har hoppat på några tår för mycket, men detta är min erfarenhet, som slutkund vid flertalet entreprenader hemma, samt entreprenör inom byggentreprenad (med ordspråket "ropa aldrig efter sista kronan" som företagspolicy ;)
 
Verktygsgalningen - inga ömma tår här inte! ;)

När trådstarten skrevs hade vi ingen aning om att kfm blivit inblandade - min fråga var helt enkelt vad som gäller kring att åtgärda besiktningsanmärkningar, om vi kan anlita någon annan för de pengar vi håller inne. När vi fick veta att ärendet gått till kfm blev det liksom en ickefråga, nu ringer vi in andra hantverkare helt enkelt. Därav ingen info om varken nyckel, hotfulla mail eller annat i trådstart - det har ju inte med deras tid att åtgärda besiktningsanmärkningarna att göra, däremot var det relevant information när jag fick veta att ärendet var skickat vidare.

Jag försöker verkligen inte hålla inne någon information, men det här är en så stor soppa, betydligt större än vad som framgår här, och jag är så tacksam för all hjälp och input. Tyvärr är det så mycket att jag känner att jag inte kan lista allt, utan fokuserade på några punkter som var de jag i första hand ville ha input kring.

Och du anar inte hur mycket vi önskar att vi valt en annan entreprenör, men gjort är gjort och nu får vi försöka lösa detta så gott vi kan. Vi har anlitat dem till två projekt, och det första fungerade väldigt bra, och därför vågade vi fortsätta med dem även i projekt två. Tyvärr.
 
  • Gilla
andeol och 2 till
  • Laddar…
Hoppas att ni har anlitat juridisk hjälp.
Kostar visserligen, men blir billigare i slutändan.
Vi anlitar numera endast företag som rekommenderats av bekantskap och även då är vi väldigt tydliga med vad som är viktigt för oss.
 
Nu låter du som en hantverkare som propagerar för att ni ska kunna hålla så höga priser som möjligt. Håll dig till att svara på TS fråga.

Hantverkaren är själv ansvarig för vilka marginaler han vill ha på sina jobb, det är inte kundens ansvar. Det är inte heller relevant för lösa TS problem i den här frågan.

verktygsgalningen skrev:
Jag menar inte att på något sätt förminska Ert problem i detta ärende men det finns alltid vissa röda trådar i dessa ärenden.

Företaget är slarvigt, utför "kladdiga" fogar m.m vilket således betyder:
Företaget anställer mindre kompetent personal, för att hålla ner arbetskostnaden, för att kunna offerera ett billigare pris till konsument. Således får man tyvärr lite vad man betalar för.

Anmärkningar åtgärdas aldrig av entreprenören, vilket är ett resultat av att det inte finns någon marginal kvar. Absolut inte konsumentens fel, dock har antagligen entreprenören inte haft utrymme för åtgärder av anmärkningar i sin kalkyl från början. (det verkar iofs som att denna entreprenör behöver lite väl mycket marginal för besiktningsanmärkningar..)

Sist men inte minst så tycker jag att informationen ska fram när tråden skapas ! Av någon anledning framkommer det alltid information "efter behov" när tråden fortlöper. Håll en tråd som denna öppen och korrekt utan förtal eller dold information så blir den mer korrekt i slutändan.. Jag refererar till faktumet att ni tagit in nyckeln. Det framgick först när entreprenören skickat Er till kronofogden och då hänvisar ni till hotfullt e-post. Det blir inte riktigt trovärdigt, om man inte konspiratorisk och VILL se den elaka entreprenören.

Angående dosor som är öppna, jag håller med tidigare talare, det kan knappast vara en utbildad elektriker enligt svensk elsäkerhet som utfört detta jobb. Hade det hänt mig skulle jag definitivt köpt ett antal doslock på biltema för typ 6-7kr /st och satt dit, och gett dem till entreprenören efter avslutat jobb, samt dragit av denna kostnad på slutfakturan. En seriös entreprenör skulle inte under några omständigheter haft åsikter om detta, snarare bett om ursäkt !

Sist, jag hoppas verkligen att ni får ordning på era problem med denna entreprenör, dom verkar inte utfört en seriös entreprenad, överväg att välja en dyrare entreprenör nästa gång, hur mycket kostar ert psykiska lidande för er nu? är det värt dom sista kronorna?

Jag hoppas jag inte har hoppat på några tår för mycket, men detta är min erfarenhet, som slutkund vid flertalet entreprenader hemma, samt entreprenör inom byggentreprenad (med ordspråket "ropa aldrig efter sista kronan" som företagspolicy ;)
 
  • Gilla
andeol
  • Laddar…
Min erfarenhet är tyvärr också att företag i Sverige konkurrerar enbart med pris inte kvalitet. Antingen bör man som beställare specificera fantastiskt noggrant......eller så betalar man för skit om man inte ställer tusen frågor. Vi har tidigare renoverat två badrum och har flyttat o ligger i groparna för att renovera ett till. Då vi samlat mycket erfarenhet så vet vi att vi vill ha några extrareglar i duschzon ( trähus), armeringsnät med najad golvvärme (trots att golvet gränsar och man kan enligt branchregler fiberarmera spacklet), vi vill dessutom veta vid offert vilket system de tänkt använda på tätskiktet då vi vill ha bra s/m värde......mm.mm med dessa specar är det OMÖJLIGT att ens få en offert i södra stockholm. Alla som har varit o tittat har inte accepterat att tex extraregla, trots att vi vill betala för det. Någon lämnade offert på 20,000 efter rot, utan någon specifikation (helt orimligt enlugt mig)..... Så att renovera kräver mycket. Läs på, speca, avtal, besiktningsman, och dessutom fundera över om du verkligen skall ta billigaste offerten eller försöka ta reda på vad som skiljer offerterna åt. :)
 
Jenny_P skrev:
- Saker som inte blivit som beställt. Vi ville ex ha en viss tjocklek på läkten bakom fasaden som byttes, 28 mm, och har istället fått 21 mm. Rent konstruktionsmässigt inte felaktigt, men något annat än vad vi beställt. Hur hanteras sådant bäst?
vet inte om jag minns fel men har för mig att det står i husAMA att läkten ska va minst 28mm?
 
Rafael Ospino
Högt pris är tyvärr inte någon garanti för att saker blir korrekt utförda.
Duktiga bedragare lägger inte så låga priser att beställaren kan bli misstänksam.
Och även stora, dyra och namnkunniga entreprenörer kan lämna ifrån sig hemska slarvjobb.
Dessa kan mycket väl ändå anses vara "Fackmässigt urtförda". Fackmässigt betyder nämligen inte att ett jobb är väl utfört, vilket mången lekman tror! I bästa fall betyder det "inte sämre än normalt"! http://www.chalmers.se/sv/institutioner/cee/nyheter/Sidor/Fackmassighet.aspx
Att gå in och slutföra entreprenader innan man uttömt alla möjligheter att få den ursprunglige entreprenören att åtgärda anmärkningarna innebär ofta att man avsagt sig garantin på jobbet.
Vilka andra fel som helst som kan komma att uppstå kommer entreprenören att kunna skylla ifrån sig med hänvisning till att detta.
 
Rafael Ospino skrev:
Högt pris är tyvärr inte någon garanti för att saker blir korrekt utförda.
Duktiga bedragare lägger inte så låga priser att beställaren kan bli misstänksam.
Och även stora, dyra och namnkunniga entreprenörer kan lämna ifrån sig hemska slarvjobb.
Dessa kan mycket väl ändå anses vara "Fackmässigt urtförda". Fackmässigt betyder nämligen inte att ett jobb är väl utfört, vilket mången lekman tror! I bästa fall betyder det "inte sämre än normalt"! [länk]
Att gå in och slutföra entreprenader innan man uttömt alla möjligheter att få den ursprunglige entreprenören att åtgärda anmärkningarna innebär ofta att man avsagt sig garantin på jobbet.
Vilka andra fel som helst som kan komma att uppstå kommer entreprenören att kunna skylla ifrån sig med hänvisning till att detta.
Nej, du har rätt! Det viktiga är titta på referensjobb (inte alltid lätt), speca mycket på detaljnivå, avtal, avtal, avtal.....oberoende besiktningsman o hoppas på det bästa. Det absolut bästa är ju referenser från folk man känner. Tyvärr är det ont om bra hantverkare i stockholm och vi har tex enbart bra referenser att ge på besiktningsmän o advokater.....

Då kan det tilläggas att vi faktiskt inte är så känslika på lite dåligt målat, eller massor av silikon på snickerier och vi har stor förståelse för ÄTA arbeten.....men upplever att mottagarna i byggbranchen generellt inteär så professionella. De vill sälla få ner saker skricftligt och berättar inte förrens på slutet om nått är ett ÄTA jobb....mm mm sen halt sonika kommer en kronofogde räkning och hantverkaren går inte att få tag i. Inte ovanligt. Borde konfliktkunskap ingå på gymnasiala bygg utbildningar? Ock kanske generell entreprenörs juridik?
 
I mitt yrke som arbetsledare inom entreprenadbranschen så kör vi mycket med delfakturering, dvs man betalar eftersom projektet blir färdigt.
När vi renoverade badrummet så gjorde vi likadant. Efter gjutning av golvet fick byggaren en peng, väggar lite till, osv. Detta gjorde att byggaren blev noga med att påtala när delprojekten blev klara.
Men jag får även säga att nyfikenheten tog över och jag var inne varje kväl för att kolla hur långt dom kommit samt om dom gjorde som vi kommit överens.

Min chefs motto klingar i mina öron:
Förtroende är bra, kontroll är bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.