Efter att ha, snart åtminstone, genomfört två stora projekt med hantverkare i vårt hus sitter vi nu i en mycket otrevlig konflikt med företaget. Med facit i hand kan vi ju se att vi borde brutit för länge sedan, men omständigheter gjorde att vi tyvärr fortsatte med firman.

Vi kommer sannolikt behöva ta in juridisk hjälp snart, men tills vidare kämpar vi på själva och har några frågor.

- Besiktningsanmärkningar. Bygget var uppdelat på två offerter där vi var överens om att inte ha en utomstående besiktningsman på den första delen. Vi samlade en lista med anmärkningar, träffade företagets representant och gick igenom dem. Inga protester. Vi mailade över listan till honom, och vi kom överens om en summa pengar som vi håller inne och som är rimlig i förhållande till anmärkningarna. Allt väl så långt. På måndag är det två månader sedan han fick listan och det enda som är gjort är att det är lite spackel på väggarna på en del ställen, samt att flera strömbrytare är borttagna eftersom det behövde spacklas om bakom. Vi skulle helst av allt vilja anlita andra hantverkare som kommer in och fixar det som återstår.
Vad har vi för rättigheter här? Jag har läst om 60 dagar/två månader, att de har det på sig att fixa anmärkningarna, men stämmer det? Och ger det oss rätt att utan förvarning ringa andra hantverkare nästa vecka? Vi kan inte bo såhär så mycket längre, tre barn och borttagna lock över strömbrytare är inte vettigt.

- Kan man reklamera/begära någon åtgärd för dålig finish? Konstruktionsmässigt har vi, när det gäller etapp två i vårt bygge, haft kontakt med en besiktningsman som har påpekat ett gäng saker de behöver åtgärda. Men vad gäller för saker som inte är konstruktionsfel? Silikonfogar i badrum som ser ut som om någon har varit där med ett helt tuggummi-paket och kletat runt, yttertak som går i vågor, fel färg på klinkerfog, olika färg på kakelfog på samma vägg? Hur utlämnad till företagets goda vilja är vi?

- Saker som inte blivit som beställt. Vi ville ex ha en viss tjocklek på läkten bakom fasaden som byttes, 28 mm, och har istället fått 21 mm. Rent konstruktionsmässigt inte felaktigt, men något annat än vad vi beställt. Hur hanteras sådant bäst?

Tacksam för hjälp, input och länkar!
 
Kan inte hjälpa dig så mycket med det juridiska, men se till att lägga 5 minuter på att knäppa fast strömbrytarna igen. Det är verkligen busenkelt och om/när någon åtgärdar felen kan dom knäppa loss dom igen.
 
  • Gilla
bett
  • Laddar…
Nej, tyvärr är det inte så enkelt med strömbrytarna - det är en annan variant än standard och en del behöver monteras tillbaka av elektriker. Just nu är det tejpat så att det ska vara säkert, men det känns ändå olustigt och det börjar väl bli läge att bryta strömmen i det rummet snart.
 
OpiMaza
Jenny_P skrev:
Nej, tyvärr är det inte så enkelt med strömbrytarna - det är en annan variant än standard och en del behöver monteras tillbaka av elektriker. Just nu är det tejpat så att det ska vara säkert, men det känns ändå olustigt och det börjar väl bli läge att bryta strömmen i det rummet snart.
Jag vill inte uppmana er att göra något ni inte känner att ni klarar av. Men svårt är det inte, och byta strömbrytare får man faktiskt göra om man har "nödig" kunskap. Detta innefattar ju dessutom bara det sista momentet i själva bytandet.

Jag menar att om ni allvarligt överväger att bryta strömmen eller t.o.m. flytta på grund av att plastkåporna till strömbrytarna inte är på plats så kan man ju faktiskt sätta dit dom själv istället. Känns som lite mindre drastiskt.
 
Vectrex, vi skulle säkert kunna göra det, men just nu är det på nivån hål i väggen med tejpade sladdar som hänger ut och vi ska ha dit vridbrytare och dimmer i gammal modell, men det är säkert ingen rocket science egentligen. Flytta på grund av dem har vi inte övervägt. :D

OpiMaza - tack, det bekräftade ju de två månaderna jag har hört, men vår besiktningsman hävdade att så inte var fallet och det gjorde mig tveksam. Han menade att i praktiken har en hantverkare oändlig tid på sig.
 
Jenny_P skrev:
OpiMaza - tack, det bekräftade ju de två månaderna jag har hört, men vår besiktningsman hävdade att så inte var fallet och det gjorde mig tveksam. Han menade att i praktiken har en hantverkare oändlig tid på sig.
Tyvärr är det väl ofta att praktik och teori inte sammanfaller. Tyvärr kan din besiktningsman ha "rätt" även om det är "fel" (från hantverkarens sida) :(
 
Om man är, eller kommer vara, i rättslig tvist är det ju INTE att rekommendera att börja fixa själv, innan de två mån gått. Men ta dit Besiktningsmannen efter två mån. Dokumentera vad som finns kvar. Ta dit annan hantverkare. Jag hoppas ni hållit inne med tillräckligt mycket pengar (tyvärr ofta inte fallet).

Se till att dokumentera. Ett tips vi fick var ta kort med dagens tidning där rummet/felen och tidningens datum syns på bilden.
 
Jenny_P skrev:
Vectrex, vi skulle säkert kunna göra det, men just nu är det på nivån hål i väggen med tejpade sladdar som hänger ut och vi ska ha dit vridbrytare och dimmer i gammal modell, men det är säkert ingen rocket science egentligen. Flytta på grund av dem har vi inte övervägt. :D

OpiMaza - tack, det bekräftade ju de två månaderna jag har hört, men vår besiktningsman hävdade att så inte var fallet och det gjorde mig tveksam. Han menade att i praktiken har en hantverkare oändlig tid på sig.
I så fall låter det ju som att brytarna inte sitter där alls? Jag tolkade dig som att brytarna satt på plats men utan sina plastkåpor? Det är bara en dosa med sladdar ut?

Om det är så, så skulle jag åka och köpa ett gång doslock för apparatdosa (den lilla sorten). Kostar typ 9 kronor stycket. Putta in de tejpade sladdarna i dosan och skruva dit doslocket, en billig försäkring mot klåfingriga barn. Ni kan enkelt skruva loss doslocken igen sen. Är det tejpade sladdar som sticker ut undrar ju jag vilken elektriker som har lämnat det så?
 
OpiMaza
Faktum är att man måste ha avtalat att man ska "bygga" enligt ABS 09 för att det ska gälla men man kan ju alltid hävda att man alltid ska det :confused:
 
Jenny_P skrev:
Vectrex, vi skulle säkert kunna göra det, men just nu är det på nivån hål i väggen med tejpade sladdar som hänger ut och vi ska ha dit vridbrytare och dimmer i gammal modell, men det är säkert ingen rocket science egentligen. Flytta på grund av dem har vi inte övervägt. :D

OpiMaza - tack, det bekräftade ju de två månaderna jag har hört, men vår besiktningsman hävdade att så inte var fallet och det gjorde mig tveksam. Han menade att i praktiken har en hantverkare oändlig tid på sig.
Om besiktningsmannen sa att hantverkare har en oändlig tid på sig att åtgärda fel i sina arbeten, så tycker jag att du ska byta besiktningsman. Det faller ju på sin egen orimlighet att de inte ska göra jobbet korrekt och inom rimlig tid.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Besiktningsmän kan också vara dåliga. Vi drabbades av ett fantastiskt jobbigt företag som begärde en överbesiktning av en äldre herre i Stockholm. Jag ringde upp honom innan vi godkänt denne och han uttryckte, innan han ens sett felen, att det nästan alltid var kundens fel. Speciellt om jag var kvinna....Och då var anmärkningarna så allvarliga att vår el besiktningsman (bitr besiktningsmannen) anmält elektrikern till elsäkerhetsverket pga flertalet väldigt farliga brott mot lagen. Utöver dessa urbota dumma kommentarer så ansåg han att vi hade tagit entreprenaden i bruk då vi bodde i huset. Jag fick då upplysa honom att entreprenaden var övervåning med abs09 inte ett nytt hus. Det visste han inte men han kunde redan innan att han tittat på saken dömma att vi hade fel eftersom entreprenören var så trevlig. Självfallet godkände vi inte honom, till företagets förtret. De stämde oss, men gick omkull efter ett par månader. Vi kom ur härvan med en liten förlust......men fy va segt det var. Jag är så fascinerad över företag som beter sig på detta sätt. Vår avtalade besiktningsman kunde ha anmält dem för förtal av tjänsteman såsom de härjade när han påpekade fel. Otroligt. Det kan verkligen bli en härva.....det gäller att inte låta det komma in på skinnet.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Om besiktningsmannen sa att hantverkare har en oändlig tid på sig att åtgärda fel i sina arbeten, så tycker jag att du ska byta besiktningsman. Det faller ju på sin egen orimlighet att de inte ska göra jobbet korrekt och inom rimlig tid.
Besiktningsmannen hade inte med besiktningen av det arbetet att göra, utan var här i annat ärende och jag passade på att fråga hur vi borde gå vidare - om kunde anse att hantverkaren förbrukat sin chans till pengarna nu. Hans svar gjorde mig dock osäker nog för att inte våga ringa en annan hantverkare direkt, utan jag behöver nog gräva mer i detta.

Vi hade alltså ingen besiktningsman till det projektet, utan vi och hantverkarfirman kom gemensamt överens om anmärkningarna och det är nu två månader sedan.
 
Om inte avtalad kvalitet är levererad dra av vad det kostar att åtgärda från kontraktsumman, tex kladdiga mjukfogar, det är ej fackmässigt. Billigare material, dra av materialkostnader plus lite extra, tex läkt. Det enda du har är innestående medel, givetvis kan du få ersättning via domstol men för småsaker är det sällan lönt.
 
Villa vista skrev:
Om inte avtalad kvalitet är levererad dra av vad det kostar att åtgärda från kontraktsumman, tex kladdiga mjukfogar, det är ej fackmässigt. Billigare material, dra av materialkostnader plus lite extra, tex läkt. Det enda du har är innestående medel, givetvis kan du få ersättning via domstol men för småsaker är det sällan lönt.
Har du något belägg för att man kan anse att kladdiga mjukfogar inte är fackmannamässigt? Jag har aldrig träffat på en besiktningsman som vill ta upp sådana saker i en besiktning, även om jag själv undrar hur sjutton man kan lämna ett sådant arbete efter sig. För att inte tala om vågiga tak... Men om det inte finns i besiktningsprotokoll, vad har vi då för rättigheter att få det åtgärdat/dra pengar för det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.