Första bilden i dokumentet ser ut som en SMV-grund. Bara isolering på sidorna och botten, inte ända upp till färdigt golv. Ser inte ut som den HVH grund som jag länkade till i tidigare inlägg där det går ända upp med isolering en till överkant av betongblock.

Tolkar "Hemmansägarens" inlägg om grunden att det är så på deras variant, eftersom han skriver att HELA grunden är tät och isolerad med cellplast.

Det jag menar är att det kan vara samma leverantör av komponenterna till grunden, men utförandet annorlunda för att lösa det med golvvärmen.

Men det kanske är utrett redan. :)
 
Redigerat:
Den här bilden är från Nybygget när de jobbade med visningshusets grund.
69843_507784789268273_1541585016_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite tidigt i stadiet...nån mer då den var helt färdig?
 
grund.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är denna bild jag syftar på som visar en HVH-grund som jag tidigare i ett inlägg länkat till.
 
Redigerat:
Så jävla typiskt!

Hade skrivit en halv uppsats då jag och sambon har haft flera möten både med SMV och Hjältevad om de här husen, men råkade trycka på ett bokmärke till Aftonbladet och all text försvann. Så nu orkar jag inte skriva om allt och sammanfattar med att vi kommer nog gå på Spira och fråga hur du menar att det blir lättare att isolera med kraftigare reglar? Är ingen snickartyp så jag har ingen aning :)

/Micke

PS. SMV erbjuder från och med om någon vecka platta på mark och totalentreprenad.
 
Äsch! Kan skriva lite till 11-kaffet :)

Vi hade för ett tag sen bantat ner husen till de här två och sen dess varit på 2 visningar i Kalmar, 1 i Spira 194 (2-plans huset med samma bottenplan) och 1 i Spira 152. Egentligen när det gäller Spira har vi tittat på 167 med 45 graders tak och då får man ju 12 kvm mer än i Kalmar.

Kalmar känns utvändigt mer modernt än Spira med de smala, höga fönstren som jag tycker är riktigt snygga. Invändigt lite mysigare och mer "hemmakänsla" än Spira. Däremot när man kommer in i entrén i Spira är det så mycket mer utrymme än Kalmar och den stora öppningen mot vardagsrummet gör att man får ett välkommet intryck eller vad man ska säga.

Golvvärme i Spira vilket är riktigt gött. Går att ställa temp i varje rum. Kalmars radiatorer är väl ok förutom den ena i vardagsrummet som är ca 2dm bred och är i vägen för en eventuell soffa. Sen hade säljaren lite roliga argument mot golvvärme. Tex att det drar 10-15% mer energi. Visst gör de det. Men husen är så energisnåla i sig att det blir kanske 50 spänn/månad. Det ger jag gärna för golvvärmen. Sen lite allmänt skitsnack om dåliga leder mm pga golvvärme.

Det man annars la märke till var att Spira över lag verkar ha högre finish, bättre kök med kakel som standard och något bättre planlösning. Även att Spira är något dyrare så fick vi ungefär samma totalkostnad då vi inte behövde ta lika många tillval i Spira, men det är ju väldigt individuellt vad man vill ha. Spira har förresten nu vita fönsterbänkar standard och kalksten som tillval.

Nu i veckan kollade jag för skoj skull lite på Trivselhus Move Home serie, Move 11 då som automatiskt blir ett 1,5 plans hus om man väljer sadeltak istället för pulpet. Med några tillval slutade det inte på mer än 200000 över det pris vi fått på Spira. Men då ingår ju också kakel och klinker i våtutrymmen och entre. Man får inga skarvar i den liggande panelen och lite andra smågrejer. Så vi får väl se vart det slutar. Blir ingen tomt förrän tidigast i sommar ändå.

/Micke
 
Vet att SMV byggt ett testhus på platta på mark här på Öland. Dock vill jag minnas det är radiatorer ändå, så förstår inte riktigt tanken helt då

De här fönstren i SMV tycker jag mest mina grannar med SMV gnäller över, då det är svårt möblera. Det blir lätt en soffa framför dem så att det ser konstigt ut utifrån...så jag tror det finns en anledning att man skippat dem faktiskt i Spira. Över lag har man ju garanterat kollat väldigt mkt på SMV när man gjort Spirahusen och förbättrat sådant som många finner märkligt. Du har redan själv nämnt hallen.

Det är en massa grejer som är bättre rent kvalitetsmässigt med Spira tycker jag, så för mig hade valet varit enkelt.
Du har ju dessutom en stor vinst i att kunna för en liten kostnad få det färdigisolerat uppe med öppet i nock.
Ett riktigt tråkjobb som blir dyrare göra själv, än den kostnad de tog enligt en bekant som valde Spira.

Det där med reglarna tror jag att jag kan svara på. Enligt flera snickare jag känner så blir man tvungen att bygga på reglarnas tjocklek i SMV för att då dit tillräckligt med isolering. Man kan alltså säga att de är för tunna i grundutförandet, vilket är mkt märkligt. En sparåtgärd, om än en märklig sådan.
 
Ok, då vet jag :)

SMV ska precis nu i veckorna lansera denna plattan på mark, men det är ingen vanlig platta. De gjuter inte in slingor för golvvärmen utan behåller radiatorer. Kanske för att inte konkurrera med Myresjöhus som är i samma koncern. Huset ligger heller inte mot plattan utan det är en luftspalt på 2-3cm för att få den typgodkänd av SP enligt säljaren.

Ballingslöv kök med bättre luckor väger ju, och tidigt la man märke till sneglade lister vilket jag känner gör mycket för kvalitetskänslan jämfört med att man bara sågar av och smäller dit som i SMV :/

Däremot isoleringen tycker jag inte man ska välja till. Tar du färdigisolerat tak så kostar det 56000 och då tar de även bort isoleringen i bjälklaget mellan våningsplanen så att du får välja till stegljudsisolering för ca 50000 till, eller köpa egen isolering för ca 10000 och lägga själv. Väljer du inte taket klart så är det redan isolerat i bjälklaget och du kan köpa isolering till taket för ca 20000 och göra det själv. Visst det är mycket tråkigt jobb, men det blir betydligt billigare :)

En annan bra grej till med Spira var att det var en kontakt uppdragen till övervåningen så man slipper dra förlängningssladdar när man ska börja bygga uppe :) Och Spira är smartphone kompatibla nu med ljud, ljus och larm. Kanske kan vara lite häftigt och dessutom öka värdet.

/Micke
 
OK, ja jag tycker det är lite skumt, vad det är man vill vinna med platta så. Men visst, kanske ur fuktsynpunkt och slippa fläktar i grunden o.s.v.

Hmm, förstår inte varför man skulle plocka bort stegljudsisolering bara för man väljer isolerat tak. Det låter ju helmärkligt? Man gör ett tillval och blir av med något som är standard??

Har bara hört 3:e hands information dock att de valde Spira av den anledningen att det var väldigt förmånligt pris i deras fall att få isolerad övervåning, än om de skulle isolera själva i SMV. Men jag vet inte hur de jämförde. Man bör nog väga pengarna i förhållande till hur mkt jobb det är att göra det själv med att plasta o.s.v. Det är ju det absolut tråkigaste på en övervåning. Roligare att göra resterande.

En annan grej som jag hört om med SMV är att det är problem få det tätt uppe då inte plasten är så lätt att få tag på från nedervåningen alltid. Så det är nog inte alla övervåningar som klarar att provtryckas under gränsvärdena. Då de flesta entrprenörer inte gör såsom SMV rekommenderar utan bara kör på som de tycker själva, och struntar i att få ihop plasten mellan våningarna. Det finns någon rekommendation för plasten från SMV som jag mest minns som udda, men det är iaf en rekommendation.

Vet inte hur det är med EL och sådant i Spira, men det är ju vissa grejer man kan sakna rent allmänt i en SMV, som att det inte går få någon extra el, spottar o.s.v.

Det som är absolut bra, som du bör ta om det går i Spira är spån bakom gips. Det är guld värt. Supernöjd med det i vårt hus, det underlättar vardagen många ggr när något ska upp.
 
Angående radiatorer och golvvärme. Som du säger är det nog försumbara skillnader i energi.
Med golvvärme i hela huset borde det bli snålare än radiatorer i hela huset eftersom värmepumpen kan jobba med mycket lägre framledningstemperaturer. Lågtempradiatorer kräver ett antal grader högre vid samma utetemperatur jämfört med golvvärme.

I ditt, liksom i vårt fall handlar det väl dock om golvvärme nere och radiatorer uppe. Då måste man ställa värmepumpen i radiatorläge och shunta ner för golvvärmen. Det blir en mer komplex installation, och den kan dra något mer än bara golvvärme eller bara radiatorer, men summa sumarum är fortfarande väldigt liten. Det viktiga är att ha grejerna bra inställda, vilket det sällan är "by default"...
Sen vet ja ginte om andra komponenter i husets klimatskal kan vara bättre i Spira än SMV och på det viset ändå ge lägre förbrukning trots golvvärme+radiator kombo.

Systemet hos Spira blir ju heller inte trögt eftersom slingorna ligger i bjälklaget. Gott att slippa fula radiatorer när man möblerar och behagliga golv.
 
  • Gilla
Hemmansägaren
  • Laddar…
Kan vara så, men jag tar hellre isolergrunden så att man kan komma under :)
Jag tyckte också att det lät konstigt att de plockar bort något som är standard, men det är tydligen så det är.
Ringde Beijer och kollade kvm pris på 325mm mineralull som det står i konstruktionsritningen till taket i Spira och de tog 130kr/kvm så mellan 20-25000 borde det bli. Och då kan man ju ta mellanskillnaden och tillgodoräkna som kontantinsats kanske :)

Spira hade något uttag mer, men det tycker inte jag gör så stor skillnad så länge de sitter på rätt ställe. Däremot var det bra med fler nätverksuttag i Spira. Spottar gick att välja till i fönstersmygar. Såg riktigt bra ut! Gick inte välja till i Kalmar.

Spånskivor bakom gipset är standard i Spira i alla väggar, SMV kör med hårdgips som ska tåla 50kg belastning på en enda plugg. Låter ganska bra så det är väl lite vilket som där, förutom då att man inte behöver någon plugg till spån.
 
Jag har ingen aning om de tekniska grejerna eller inställningar. Men gött att slippa rör som är i vägen när man lägger golvet :)
 
Här kommer lite närmare bild på vår grund
http://familjenbbygger.blogspot.se/2013/09/grunden-ar-klar.html

Nu har vi bott i vårt SPIRA i en dryg månad. Vi är verklgen supernöjda.
Slutresultatet var över förväntan.

Snarare för många!? lamp och stckkontakter än för få- alltså positivt iallafall för oss som gilla elektriska prylar. :D
Montage och byggtid gick som smort och byggteamet var väldigt tillmötesgående.
Vi valde ju 194:an vilket innebar, då iallafall, att ÖP var färdigisolerad som standard.

Angående fönsterbrädorna, när vi köpte var kalkstenen standard, vilket vi tyckte var ett plus.
Tur att smaken är som baken!

Golvvärmen är guld och vi har precis som ni nämner ovan valt att ha radiatorer på ÖP.
Driftskostnanden är väldigt låg (självklart beroende på vad man jämför med)
vi hade ju två hus igång samtidigt under byggtiden, inkl alla byggmaskiner osv och hamnade trots det på runt 1400 kr totalt till vattenfall.
(Radiatorerna på ÖP har vi ioförsig fortfarande inte behövt sätta på, då värmen från undervåningen stiger och inte försvinner, eftersom huset är så välisolerat.)

Dessutom är känslan av varma fötter värt varje krona som man sänker inomhustempen med.
Det är trots allt fötterna man känner med :)
 
  • Gilla
Korro och 1 till
  • Laddar…
Skulle inte lita så mkt på hårdgips i jämförelse. Det är ju oerhört mkt mer ljuddämpande med dubbla skivor också.
Antar att t Spira har isolerade innerväggar också gentemot SMV.

Som sagt är spottar i fönstersmygar nice, vi har det bara i 2 större fönsterpartier, totalt 6 st, för det kostar ju 1000kr styck. Men hade budgeten varit obegränsad hade jag satt i varenda fönster. Vi lade dock de pengarna på frikyla istället.

Angående golvvärmen som Värmdöbo skriver om så skulle jag ju rekommendera att ni slår på radiatorerna.
Värmepumpar generellt ska köras med fullt öppna radiatorer fr.om. att det behövs värme överhuvudtaget i huset.

Det är en sak på sommaren, då man inte har något värmebehov alls, och lämpligen bara kör värmepumpen för varmvatten, då kan man strypa dem. Vid det här laget när det är runt 0:an ute borde ni inte ha 21 grader uppe, såvida ni inte har extremt varmt nere. :)

Termostaterna för golvvärmen nere ska stå på nån grad över vad ni önskar.
Vore jag du så skulle jag öppna radiatorerna fullt och sen justera värmekurvan efter övervåningens temperatur, vid olika temperaturer tills dess att du har en nivå där du har samma temp uppe oavsett om det är +10 grader eller -10 grader. Då är det bra inställt, och du skickar inte ut varmare vatten än du behöver från VP.

Detta är något det sällan informeras om som det ska och resulterar i att folk inte direkt får den komfort och ekonomi som det skryts om i specarna för husen. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Värmdöbo
  • Laddar…
Anledningen till att de inte är på ännu beror enbart på att vi inte hunnit koppla in dem.
du vet 'Skomakarens barn'(maken är rörmokare hans bit)

vi kämpade på för att komma in på ÖP och färdigställde nästan hela på drygt en vecka. Lite småfix kvar och badrummet. Men prio var att flytta upp ��
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.