Tänkte först elda upp oljan, men vi skall försöka renovera så mycket som möjligt innan vi flyttar in. Dessutom tänkte vi utnyttja rotavdraget för detta året till att installera värmepumpen så att det inte brinner inne, så kan vi använda nästa års rotavdrag till annat. Utöver det så skall en kamin installeras, och den kaminen skall kopplas in på pannans rökkanal. Kaminmannen vill komma så fort så möjligt, men kan ju inte göra något innan pannan är väck. Mycket som skall passa ihop.
 
Skruva loss farmarens pump och sätt den den i oljetanken, men 40-50 metar slang kostar också.

Går det inte flytta farmaren närmare, oljan väger ju bara 1200 kg, en hjullastare lyfter den utan vidare.

Protte
 
Sälj oljan på blocket så kommer det någon som suger ur tanken åt dej......
 
Kommer nog att sätta ut en annons på Blocket, men jag tänker tömma tanken själv. Jag vågar inte riskera spill på marken. Det kan ju komma vilken halvfull klåpare som helst och tömma tanken, och som dessutom struntar i om han råkar spilla ut ett halvt fat . "Han bor ju ändå inte där." Nä, tömningen sköter jag så kan vi fortsätta använda vårt eget vatten. Då vet jag i alla fall om jag spiller, och hur mycket.
Tanken var god i alla fall, Enk Projektet.
 
Drömhus2012 skrev:
Precis, det syns ju rätt snabbt om det är ett eller två rör mellan tank och brännare.
Angående den frågan så ser jag att det går två rör från tanken till brännaren/pannan. Och det porlar i tanken när brännaren går. Är det "läckoljereturen"som hörs? Vet ej hur det funkar, men jag tänkte ju helt enkelt kapa eller skruva av bägge rören där de går in i tanken och sedan bara stoppa ned dem i dunken. Rätt eller fel?
 
knipo skrev:
Angående den frågan så ser jag att det går två rör från tanken till brännaren/pannan. Och det porlar i tanken när brännaren går. Är det "läckoljereturen"som hörs? Vet ej hur det funkar, men jag tänkte ju helt enkelt kapa eller skruva av bägge rören där de går in i tanken och sedan bara stoppa ned dem i dunken. Rätt eller fel?
Korrekt detta är returen och det blir kanon om du tillser att båda går till din extra tank:)
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
knipo skrev:
Kommer nog att sätta ut en annons på Blocket, men jag tänker tömma tanken själv. Jag vågar inte riskera spill på marken. Det kan ju komma vilken halvfull klåpare som helst och tömma tanken, och som dessutom struntar i om han råkar spilla ut ett halvt fat . "Han bor ju ändå inte där." Nä, tömningen sköter jag så kan vi fortsätta använda vårt eget vatten. Då vet jag i alla fall om jag spiller, och hur mycket.
Tanken var god i alla fall, Enk Projektet.
Annars tar du den snålaste uppköparen...han kommer inte spilla en droppe... ;)
Lycka till och återkoppla gärna..... :)
 
Har nu inhandlat en borrmaskinspump och slang. Återstår bara att hitta lämpligt kärl. Det blir nog att jag tömmer över det i ett cipaxfat om jag hittar något sådant. Svåraste blir att hitta tiden till när jag skall göra det!
 
När jag tömde svärföräldrarnas tank. Köpte jag en pump för borrmaskin på jula/biltema sedan vattenslang av samma dimention för pumpen.
köpte även en 1m3 tank. Lastade på allt på ett släp och åkte bort till dem.
Tipset är att ha pumpen nära tanken då sughöjden inte är så hög, tryckhöjden är mycket bättre.
sedan är det bara att börja. Se till att när du börjat att inte sluta då pumpen måste ha kylning för att inte packa ihop.
 
Orkar borrmaskinen gå längre stunder? Dödar man inte borrmaskinen om man kör på höga varv längre stunder? Jag tänkte köra en stund, kanske max 10 minuter och sedan ta en paus för att borrmaskinen skall klara det.
 
Den var inte mycket att hurra över efteråt :) men kostade 100-ing på jula, men annars köra i etapper med bättre maskin med ställbar hastighet är bättre.

ang köra pannan, så ta en 25liters dunk och sätt sug och returledningen från Brännaren i så kommer det fungera bra. Vår panna drar mellan 17-35liter per vecka beroende på utetemperatur så ha bara koll på nivån och kunna fylla på/byta ut
 
Det här låter helt stolligt!
Har man inte råd att anlita proffs för tanktömmning, som ju är det enda kritiska i hela sammanhanget, förstår jag inte hur man har råd att bo överhuvudtaget!
 
Det fungerar fin att köra från en dunk. har du två rör från brännaren till tanken så kör du ner båda i dunken.
dunken kan lätt tippa om den börjar bli tom så förankra dunken.

Men att pumpa ur 1500liter med en borrmaskinspump det skulle jag aldrig göra.
Det tar tid.


Jag har jobbat en del med tankdemontering.


DIESELPUMP 56 L ENDAST
Artikelnummer: 9251031
Benämning: DIESELPUMP 56 L ENDAST

Beskrivning:
Dieselpump Panther 56
Endast pump-motor. Inbyggd överströmningsventil.
Reservdelsnummer skovelsats 9262760.
8998.jpg




Här är pumpen vi brukar använda
56/l minuten
Bör bli 56liter * 60 minuter = 3360liter i timmen
MEN DET GÅR INTE SÅ FORT....

Vet att med denna oljepump och ca 10meterer 1/2"slang och nivåskillnad på 3meter tar en kubik ca en halvtimme att pumpa ur från en tank i källaren.

Vi var två man vid tankdemontering. utan pumpning tar det ca 40minuter att sanera, kapa ner tanken med nibbler och bära ut plåten på en vanlig 3kubiks tank i källaren.

Det går att ta ut tanken själv. jag har gjort det.(y) men skulle aldrig börja med detta om jag inte har riktiga grejer.

Här kostar det ca 2000kr ink moms & rot att få tanken urtagen. skrot och bottenslam fraktas bort i det priset.
Har varit hos folk som börjat kapa ner tanken själva, och tagit rätt på efter dem.
de kan ha kapat planlöst med tigersåg. hålt på 5-6timmar. och grisat ner.
+ att ju längre tid tanken är öppen ju mer luktar det.
men inget spill ska göras då försvinner inte lukten.

Då jag jobbade med detta använde vi följande.
Ovanstående Pump med slangar och snabbkopplingar till slangarna så det inte blir något spill.
Hilti 1400watts tigersåg För att kapa påfynningsrör, samt snitta hörnen så man kan börja nibbla. + eventuella invändiga plattjärn / vinkeljärn beroende på tanktyp.
Fein nibbler
Skarvsladd
1 kubikstankar
så många som behövs
Absol + öskar + skrapa för bottenslammet
en 30 liters helt tät hink med tätt lock för slammet.
Handskar + hörselskydd + skyddsglasögon

Är man någorlunda händig,
och har lite erfarenhet av metallarbeten så kan man fixa detta själv.

Tänk även på att när jag var ute och jobbade med detta, då hade vi alltid backupp verktyg.
dvs. dubbel uppsättning alla verktyg. det är inte kul att bli stående med en halvt urriven tank i en villa.... där folk ska sova på natten...

det är dyra verktyg att köpa in för att ta ur sin egen tank, men det går fort med riktiga verktyg.
 
Redigerat:
Synd du inte bor närmare, då har jag kunnat köpa oljan:)
 
Kör slut på oljan innan värmepump. Eller kontakta en firma som tar bort tanken och tar reda på oljan. Enkla lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.