Hej!
Har lite funderingar kring hur jag skall gå tillväga i samband med installation av bergvärme och bytet mellan oljepannan och bergvärmen. Just nu värms huset med olja, oljetanken står i källaren. Där oljetanken står är det tänkt att värmepumpen skall placeras. Alltså måste tanken bort innan värmepumpen kopplas in.Företaget som skall installera värmepumpen tar inte bort tanken (eller pannan), vilket jag tänkte göra själv.
Min fråga är om man kan förse pannan med olja från exempelvis en 25-litersdunk genom att stoppa ned de befintliga kopparrören som nu går mellan pannan och tanken och stoppa ned dem i dunken? När sedan företaget kommer och installerar värmepumpen så kan de bara plocka bort dunken och sätta in värmepumpen. Är det möjligt? Eller är det helt fel tänkt? Jag är inte säker på att jag kan samordna tankbortagningen och värmepumpsinstallationen utan att huset blir helt utkylt.

En en annan fråga jag har är hur jag smidigast får ur de cirka 1500 liter olja som finns i tanken. Det bästa hade varit om man kan tömma tanken utifrån, genom påfyllningsröret. Men då behövs en sorts pump eftersom tanken står under marknivå.
2-3 meter slang som sticks in i påfyllningsröret och sedan pumpas upp i lämpligt kärl utanför. Var hittar man lämplig pump till det?
 
Ähum?
Du ska pumpa ur 1500 liter olja men ändå tillsätta olja i 25-liters-doser?
Jag måste missa nåt? :)
 
Oljetanken måste bort innan de kan installera värmepumpen, och eftersom jag inte vill kyla ur huset fullständigt innan värmepumpen är installerad måste oljepannan fortsätta gå och värma huset. Därför tänkte jag ta bort tanken UTAN att stänga av oljepannan, och mata oljepannan med olja från en dunk istället genom att stoppa ned oljeledningarna i dunken. Det måste väl gå, eller?
 
Han ska ha värmepumpen monterad där oljetanken står idag och ska stå för bortforslingen av oljetanken själv. I glappet mellan att han tagit bort tanken tills att värmepumpen är inkopplad vill han mata pannan med olja från en dunk.

Det kommer nog fungera utmärkt att köra från en dunk, är det ingen elektronik typ nå givare eller så i tanken så lär ju inte panna protestera bara för att oljan kommer från en dunk.

En borrmaskinspump från jula duger nog till att tömma tanken.
 
Helt rätt fredda.

Tror du den lilla pumpen klarar det?
Tittade på en liknande från Biltema, och tänkte att det blir kanske klent. I beskrivningen står det Max lyfthöjd två meter. Det är nog lite mer i höjd upp till dit jag vill ha det, men man kan ju testa.
http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Borrmaskinspump-20904/
Där står det att den inte får användas till diesel. Men olja går bra?
Känns som att den nog klarar en skvätt diesel.
 
  • Gilla
sinvat
  • Laddar…
Oljan du har i tanken och diesel är så gott som samma sak fast med olika namn.
 
Vill bara i all välmening ge dig en tankeställare när det gäller egen hantering av diesel/villaolja.

Ett spill kan generera stora kostnader för sanering. Det behöver inte vara många liter men stora skador kan uppstå både på byggnader, fastighetsmark, avlopp och grundvatten.

Jag hoppas verkligen att du tänker till innan du börjar förflytta oljan på egen hand.:)
 
Men vad gör man med 1500 liter??
Det blir 8 helfat!.
60 st 25 liter dunkar.
75 "jeepdunkar"

Jodå det går att köra med dunkar, visserligen använde jag ett helfat men storleken har mindre betydelse.

Protte
 
knipo skrev:
Hej!
Min fråga är om man kan förse pannan med olja från exempelvis en 25-litersdunk genom att stoppa ned de befintliga kopparrören som nu går mellan pannan och tanken och stoppa ned dem i dunken.
Ja, det går, men tänk på det finns en läckoljeretur från oljepumpen på brännaren, denna retur olja måste du också leda ner i din plastdunk.
 
Men läckoljereturen brukar väl bara gå tillbaka till filtret, inte tanken. Så om TS har filter bredvid brännaren så räcker det väl med en rörsnutt från filtret ner i dunken.
Men det kanske görs på olika sätt på olika ställen, så här har det i alla fall varit på de ställen som jag stött på.
 
Drömhus2012 skrev:
Men läckoljereturen brukar väl bara gå tillbaka till filtret, inte tanken. Så om TS har filter bredvid brännaren så räcker det väl med en rörsnutt från filtret ner i dunken.
Men det kanske görs på olika sätt på olika ställen, så här har det i alla fall varit på de ställen som jag stött på.
Det kan möjligen bero på storleken på brännare och kanske också fabrikat. Hursomhelst man får varar uppmärksam på hur rördragningen och konstruktionen är gjord och vara säker på sin sak innan man börjar fibbla med olja. ;)
 
Precis, det syns ju rätt snabbt om det är ett eller två rör mellan tank och brännare.
 
prototypen skrev:
Men vad gör man med 1500 liter??
Det blir 8 helfat!.
60 st 25 liter dunkar.
75 "jeepdunkar"

Jodå det går att köra med dunkar, visserligen använde jag ett helfat men storleken har mindre betydelse.

Protte
En IBC-tank på 1000l från ett företag som använder såna eller en från blocket kan man hitta för nån hundring.
 
Har en farmartank med handpump som jag tänkte få över oljan i och sedan sälja. ( Någon intresserad av att köpa dieselolja? ;) ) Jag är medveten om spill/läckriskerna, så därför tänker jag pumpa ur allt själv så det inte slarvas med det. Hur jag får oljan till farmartanken får jag lösa på bästa sätt. Kånka ett antal 25-litersdunkar är väl inte lockande, men finns inget annat alternativ så får det bli så. Avståndet mellan farmartanken och villatanken är ca 40/50 meter, så finns det en lösning med att pumpa det direkt dit i slang är det givetvis det bästa. Fast jag tänker inte köpa en pimp för flera tusen bara för denna enda gång, då sliter jag hellre ett litet tag.
 
Dum fråga kanske men varför eldar du inte bara på med din olja tills den tar slut? Torde ju räcka fram till sommaren, blir lite lugnare att ordna med värmesystemet då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.