Jag har gjort en jädra massa arbete i mitt hus, men aldrig tapetserat på egen hand, tro't eller ej. Nu är det dags och det kräver en bredspackling. Använde mig av Alcro Lätt Rull och rollade upp spacklet varpå jag slätade med spackelspade och har idag slipat. Frågan jag som amatör ställer mig är, hur ska det egentligen se ut när man bredspacklat en vägg korrekt? Hur vet jag om jag borde spackla ett lager till? Väggen förefaller jämn utan hack eller andra ojämnheter, men det är efter slipning inte spackel överallt på väggen. Det finns områden där underliggande vägg syns.

Hur ska det se ut? Ska en korrekt bredspacklad vägg ha spackel över hela väggytan, eller blir det lite flammigt med ömsom ställen med spackel och utan? Bild kanske någon har bara så att jag kan se om jag är helt fel ute? Har inte själv möjlighet att fota nu när det är mörkt, rummet saknar taklampa och givetvis small bygglampan ikväll..

Den här frågan kan tendera att vinna tävlingen om min hittills dummaste fråga på byggahus…men man måste ju fråga :surprised:
 
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Här kommer ett :)

Det kan se ut lite hur som helst. Det måste inte vara spackel överallt. Det viktiga är att väggen är just slät och jämn och utan vågor. Lägg på släp-ljus på väggen så ser du lättare hur det ser ut.
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
pelle242 skrev:
[länk] :)
Tack, jag tittade på den där filmen igår, men han säger ju själv att han ska bredspackla en gång till. Själv funderar jag på om jag alls behöver göra det igen överhuvudtaget.
 
thomasx skrev:
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Här kommer ett :)

Det kan se ut lite hur som helst. Det måste inte vara spackel överallt. Det viktiga är att väggen är just slät och jämn och utan vågor. Lägg på släp-ljus på väggen så ser du lättare hur det ser ut.
Låter ju väldigt bra. Stort tack för informationen! Det här med vågor förresten, om jag har ett större fält med spackel på en del av väggen och inget på en annan, men övergången är slät, då kan det ju vara så att väggen tidigare varit ojämn men nu jämnas till i och med spacklingen. Men det kan ju också vara så att det är jag som helt enkelt spacklat för tjockt. Om jag inte ser något i släpljus, men väggen ändå är något ojämn i större vågor, syns det när man sätter en tapet på väggen? Jag tänker mig att jämna övergångar över större fält inte syns på samma sätt som små hack, repor etc?
 
Har inget vettigt svar men kan berätta hur jag själv gör.
Spacklar och slipar och kollar med en 500-watts bygglampa som släpljus.
Så nära väggen det bara går.
Självklart ser jag alla missar då så dom måste jag ju åtgärda givetvis.
Brukar ringa in dom med blyertspenna för senare åtgärd.
Många gånger undrar jag i efterhand VAD jag ringat in.
Inte så att där kommer att sitta en 500-watts bygglampa som släpljus där alltid :D

Jag har tröttnat på att spackla och slipa och tillbringar max nån timme per månad med det på en i övrigt "nästan" klar övervåning.

Riva, tilläggsisolera, bygga vägg, skiva, gipsa och allt annat som "märks" tog nog ett år sen har spacklingen tagit 4 år....
Lite "Arga Snickaren"- varning här....

Så tipset är nog att överarbeta det inte, ser det bra ut i normalt ljus så är det bra.
Sen beror det förstås på om du ska måla eller tapetsera väggen.
Ska du tapetsera så syns några dalar inte men topparna måste såklart bort.
Ska du måla så antar jag att du ska måla med roller och inte sprutlackera som man gör med en bil?

Själv har jag sprutlackeringsstandard på vissa ställen men det känns lite överarbetat såhär i efterhand.
Speciellt som jag testade att INTE klistra pappremsa i nåt rum, det får jag göra om då det spruckit över årstiderna.

Nåja, mest en massa svammel men är det jämt så blir det jämt :)
 
Redigerat:
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
Väldigt bra svar blindnit, djupt tacksam för att du tar dig tid! Jag ska tapetsera, så förmodligen döljer man då vissa områdesmässiga höjdskillnader så länge de är relativt små och jämna i övergångarna. Ska testa släpljus när jag får igång bygglampan imorgon. Som du säger, man är nog överdrivet noggrann, men det skulle störa mig så jädra mycket bara genom vetskapen att just DÄR finns en miss på väggen :)
 
Håller med om att det är lätta att överarbeta. Jag lessnade och målade med en roller med lite struktur i och det dolde mycket. :)
 
pelle242 skrev:
Håller med om att det är lätta att överarbeta. Jag lessnade och målade med en roller med lite struktur i och det dolde mycket. :)
Jag har redan köpt tapet och frugan mördar mig om jag inte får upp den på väggen snart… :D
 
EndZone skrev:
Jag har redan köpt tapet och frugan mördar mig om jag inte får upp den på väggen snart… :D
Involvera frugan i slipningen iklädd själva slipverktyget så går det fortare till godkänt :D
 
  • Gilla
AzP och 1 till
  • Laddar…
Blindnit skrev:
Involvera frugan i slipningen iklädd själva slipverktyget så går det fortare till godkänt :D
Hmm…kanske ska prova det. Tar en bild om det sker. (y)
 
Det är ett löfte :D
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
Det som påverkar är också antalet fönster och storleken när du får ljus utifrån om du ser några missar.
Sedan kommer man att möblera och kanske hänga saker på väggarna, etc, som påverkar.
Och framför allt vald tapet, är den mönstrad eller enfärgad, och lus eller mörk.
När man står i ett tomt rum som kanske är målat eller tapetserat med en vit färg/tapet, dessutom med en arbetsbelysning så kan man se små missa och det är bara du som hittar dem.
Färdigt möblerat rum så kommer aldrig någon att se det och det är inte ens säkert du själv hittar dem så vida du inte sätter upp postitlappar för åter hitta dem;)
Men vill du vara noggrann kan du stryka väggen med en enkel vit färg när du anser vara klar då det blir lättare att se ev. missar och kan göra små justeringar. En fördel med den strykningen är att du minskar suget från spackel när du sedan tapetserar och du får längre öppentid för limmet och åtminstone jag får det bättre att fäste vid tapetskarvarna om man stryker limmet på väggen och kanske för 3 våder åt gången.
 
AndersS skrev:
Färdigt möblerat rum så kommer aldrig någon att se det och det är inte ens säkert du själv hittar dem så vida du inte sätter upp postitlappar för åter hitta dem;)
.
Nä, kanske ingen annan ser, men det faktum att du vet var missarna är, gör att du retar dig på det hela tiden, eller hur? :rolleyes:
 
  • Gilla
AzP
  • Laddar…
Tack AndersS du understryker just det faktum att man sällan ser skavankerna när man väl möblerar. Och ja, jag tänker måla väggen vit innan tapetsering av flera anledningar. Inte bara för att spacklet ska bli mindre sugande, utan för att även tillse att eventuella glipor i tapetskarvarna inte märks. Det är en i huvudsak vit tapet som sedan ska upp på väggen.

Men, som roland53 mycket riktigt påpekar, om jag vet var missarna är, då kommer jag att reta mig på dem ändå. Så knäpp är jag. Å andra sidan ser jag missar som målaren gjorde när vi anlitade proffs för tapetsering i vintras. Då gör jag nog hellre missarna själv och sparar pengar på kuppen… :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
AzP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.