Bor med min familj i en lägenhet i ett hus byggt 1912. Vi har 6 rum och kök (+ tvättstuga) som har en yta på ca 135 kvm. Det finns 2 stycken tilluftsventiler och 3 st kakelugnar som vi nästan aldrig eldar i.
När vi duschar så immar spegel och fönster igen och imman försvinner efter 20 min eller mer.
Jag har nu satt i en fresh intellivent som går konstant på lågfart och är fuktstyrd.
Men bör det inte finnas en tilluftsventil i alla rum? Och kanske fler fläktar?
Vem kontaktar man för en utredning om luftflöde m.m?


Tacksam för alla som kan hjälpa oss.
 
Redigerat:
Är det hyres- eller bostadsrätt?
Det är BRF eller hyresvärd som skall åtgärda och/eller kontrollera fel när du felanmäler.
 
Det är en hyresrätt, som vi hyr av svärföräldrarna, så jag har tagit tag i detta då jag är orolig för våra barns hälsa.
Det går fortare om jag löser detta, med hjälp av er här ;0)
 
Använd ögon och näsa!

Är ventilationen dålig märks det först i sovrummen, och i toalett- och duschrum naturligtvis :p

Känns luften fräsch i sovrummen på morgonen efter en natts vila eller känns det instängt och unket?
Ingen kondens vid nederkanten av sovrumsfönstren?
Ingen mögeltillväxt på kakelfogarna i duschrum?
Torkar handdukar "rimligt" snabbt i duschrum?
Fråga besökare hur de upplever luften. Det är lätt att vänja sig vid dofter, men någon som kommer utifrån kan märka det direkt.
Tycker folk ni besöker eller på jobbet att ni eller era kläder luktar konstigt?

Kanske det finns s.k. spaltventiler vid fönstren, som du inte har upptäckt.
Och kakelugnarna, eller snarare deras skorstenar, hjälper nog upp ventilationen en hel del.
Är det för låg luftväxling märker man det nog snart på dessa tecken.
Jag tror inte att det är risk för barnens hälsa om luften känns behaglig.

Har själv levt större delen av av mitt liv i hyreshus och villor med självdragsventilation utan att fara illa.
Men om det är brister i ventilationen tycker jag att man märker det rätt fort enligt ovanstående.
 
KnockOnWood svar täckte in det jag skulle skriva :)
Fan vad folk är ängsliga idag?
Luktar det instängt så öppna ett fönster, drar det kallt så stäng det....
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.