Jag har samma konstruktion som på bilden och har lagt på Thermisol på mitt tak. Återstår att se hur det blir. Loggar klimatet. Man kan iaf. konstatera att det i mitt fall är väldigt effektivt att elda. När jag gör det har jag ett väldigt fint klimat där uppe.

En annan sak att tänka på i sammanhanget är vindsluckan. Det kan lösa sig att sätta dit en modern dito. Diffusiv fukttransport går väldigt sakta - men har man en otät vindslucka så formligen forsar det upp inneluft dit upp och det är katastrof. (säger jag som har en kass vindslucka)...

Sen det här med att skapa undertryck i bodelen jämfört med vinden. Jag ser inte hur det skall gå till i ett gammalt hus. De är helt enkelt inte täta nog dessutom drar man ju ner en massa äcklig möglig vindsluft i bodelen och det är verkligen inte bra.
 
Norre skrev:
Absolut komplettera med byggfolie. Mycket troligt att bjälklaget läcker. Annars blir det värre efter tilläggsisoleringen, eftersom att vinden blir kallare. Skaffa mätare typ hygrometer, termometer och håll koll på vinden efter arbetet. Att rekommendera rätt ventilation kan ingen göra. Man får "prova" sig fram.

Att du samtidigt installerar Ftx är också en bra förutsättning för en frisk vind.
Jag skaffade en hygrometer men jag tycker det är svårt att dra slutsatser.
Blir fuktighet över 75% på vintern men då har det varit under 5C och då ska det inte mögla ändå.

Bakgrund: Har 10 cm spån och inget annat. Små fläckar på råsponten av mögel. Säljaren berättade att etenit kanalerna till köksfläkten glidit i sär och gett fukt. Finns en yta där man slipade bort ytlagret för 10 år sedan.
Inga nya mögelfläckar just där.

Funderar på att sätta upp ett lakan och låta det sitta ett år. Om inga mögelfläckar kanske ok att tilläggs isolera.
Har även fått rådet att suga bort spånen, lägga ångspärr och sedan tilläggsisolera.
Borde jag även behandla råsponten?

Locke skrev:
Jag har samma konstruktion som på bilden och har lagt på Thermisol på mitt tak. Återstår att se hur det blir. Loggar klimatet. Man kan iaf. konstatera att det i mitt fall är väldigt effektivt att elda. När jag gör det har jag ett väldigt fint klimat där uppe.

En annan sak att tänka på i sammanhanget är vindsluckan. Det kan lösa sig att sätta dit en modern dito. Diffusiv fukttransport går väldigt sakta - men har man en otät vindslucka så formligen forsar det upp inneluft dit upp och det är katastrof. (säger jag som har en kass vindslucka)...

Sen det här med att skapa undertryck i bodelen jämfört med vinden. Jag ser inte hur det skall gå till i ett gammalt hus. De är helt enkelt inte täta nog dessutom drar man ju ner en massa äcklig möglig vindsluft i bodelen och det är verkligen inte bra.
Har 3 halvplan. Imma på fönstren, ska vara tecken på övertryck. Huset saknade fönsterlister när vi flyttade in. Sätter nu fönsterlister, Har PAX fläk som går kontinuerligt i bad och tvättstuga men funderar på FTX. Jag har svårt att se hur man ska kunna få övertryck om man får en skortsenseffekt mellan under och övervåning.
 
Redigerat:
Det blir ett kraftigt övertryck inne när det är kallt ute - tänk luftballong.

Att imma är tecken på övertryck vet jag inte - däremot lokala små vattenpölar om det läcker i hörnen.

Man kan vidare inte se med ögat om det växer. Du kan ha massiv bakteriepåväxt sim inte syns. Det är mycket med det där.
 
Fast har man självdrag blir det väl ändå undertryck inne när det är kallt ute.
 
Om du har imma på insidan av fönstret är det nog ett tecken på lite fördålig ventilation.... Gäller det samtliga fönster?

Det absolut viktigaste är rätt ventilation, för att minimera trycket mot vindsbjälklaget. Högre hus, större tryck. Sedan täta bjälklaget i så stor utsträckning som möjligt för att hindra luft att trycka igenom. Gärna med byggfolie ed som även är diff tät. Det kan ändå uppstå problem i en uteluftsventilerad vind. Hur, var och hur stor ventilation just du ska ha kan ingen säga. Det gäller att hålla koll på vinden ocj utföra ev åtgärder efterhand.
 
Norre skrev:
Om du har imma på insidan av fönstret är det nog ett tecken på lite fördålig ventilation.... Gäller det samtliga fönster?

Det absolut viktigaste är rätt ventilation, för att minimera trycket mot vindsbjälklaget. Högre hus, större tryck. Sedan täta bjälklaget i så stor utsträckning som möjligt för att hindra luft att trycka igenom. Gärna med byggfolie ed som även är diff tät. Det kan ändå uppstå problem i en uteluftsventilerad vind. Hur, var och hur stor ventilation just du ska ha kan ingen säga. Det gäller att hålla koll på vinden ocj utföra ev åtgärder efterhand.
Uttryckte mej oklart. Jag får dimma mellan förnsterglasen och det ansågs vara ett tecken på övertryck i huset. Övertryck borde kunna uppstå på övervåning genom skorstens fenomen.
 
Granito skrev:
Fast har man självdrag blir det väl ändå undertryck inne när det är kallt ute.
Man får en tryckgradient över klimatskärmen i idealfallet ett helt tätt hus kan man åskådliggöra den som en triangel. Beroende på öppningar, mekanisk ventilation och annat förskjuts denna så att ett neutrallager bildas någonstans i byggnadens höjdled. Under detta har man undertryck relativt atmosfärtrycket, över detta har man övertryck. Drivkraft är densitetsskillnaden pga. temperaturdifferensen över klimatskärmen.

Exakt var neutrallagret ligger går alltså att räkna ut eller mäta.
 
Det låter rimligt. Det är lätt att generalisera för mycket ibland.
 
Norre skrev:
Sedan täta bjälklaget i så stor utsträckning som möjligt för att hindra luft att trycka igenom. Gärna med byggfolie ed som även är diff tät.
Är det inte viktigt att folien blir helt tätt för att det ska funka? Vilket ju nästan är omöjligt att få till i ett gammalt hus.
 
Så är det. Man har också visat att små lokala läckage kan vara mer skadligt än en alltigenom jämnt fördelad otäthet. Det är det där som är så svårt när man tilläggsisolerar gamla hus.
 
  • Gilla
Granito
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.