M
När jag får en faktura så betalar jag oftast den direkt, eller så fort jag har pengarna, dels för att få det ur världen och dessutom för att jag inte vill "sitta på" pengar som redan har en destination fastställd. Vill liksom inte lura mig själv att jag har mer pengar än jag faktiskt har.

Dock förstår jag tanken med att skriva in sista betalningsdatum i internetbanken vid betalning då man får ränta på de pengarna de 20 eller 30 dagarna man har dem kvar (om det fortfarande finns bankkonton med ränta). Många bäckar små...

Kanske kan det vara så att det används som kommunikation gentemot fakturerande part, typ "Jag är nöjd" - betala sista betalningsdag, "Jag är mycket nöjd" - betala efter halva tiden - "Jag är sketasupernöjd" - betala direkt.

Finns det andra anledningar till varesig det ena eller andra?

Hur gör/tänker ni?
 
Mikael_L
MaxPax skrev:
Kanske kan det vara så att det används som kommunikation gentemot fakturerande part, typ "Jag är nöjd" - betala sista betalningsdag, "Jag är mycket nöjd" - betala efter halva tiden - "Jag är sketasupernöjd" - betala direkt.
Jag kan nog tänka som dig, men ärligt talat så tror jag inte att budskapet går fram, typ. ;)

På det rent logiska planet tror jag alltså bara på att betala i tid. :)
 
Jag är övertygad om att ingen ser att det har betalats före förfallodagen, däremot så ringer alla klockor i systemet om det finns en obetald faktura efter förfallodagen.
 
Vet att många större företag drar regelmässigt ut på betalning av fakturor till några dagar efter sista betalningsdag, enbart för att tjäna räntepengar. Jävligt irriterande skulle jag själv tycka, om jag var den som skickat fakturan. Själv brukar jag betala några dagar innan sista dagen, så jag är säker på att pengarna är framme i tid. Banken håller ju på pengarna någon dag för att göra sig en hacka.
 
Jag skriver alltid in förfallodatum, lönen kommer in på ett e-sparkonto och automatiskt förs en fast budgeterad summa över till ett "räkningskonto" som också är ett e-sparkonto. Därifrån dras autogiro och alla manuella räkningar. Visst, räntan på ett e-sparkonto är löjligt låg, men hellre att jag får några kronor än tvärtom :)
 
Jag brukar betala större fakturor omkring den 26-28:e så att lön och fakturor kommer ungefär samtidigt. Småfakturor eller fakturor med förfallodatum mitt i månaden brukar jag oftast ta med en gång.

Generellt brukar jag vilja ha några dagar mellan betalningsdag och förfallodag så att jag hinner hantera eventuella problem med betalningar som inte går iväg av något skäl.
 
Det blir det datum som står på fakturan. De flesta hantverkare jag använder är inte så snabba med fakturan så det är nog inget de tittar på när du betalar.
Men visst betalar jag ibland småfakturor direkt men det är då mest av lathet att jag hoppar över betalningsdag.
 
ullberg
Jag betalar alltid på förfallodagen eller, om det är en helgdag, närmsta vardag innan.

Jag vet privatpersoner som har satt i system att alltid betala någon eller några dagar för sent. Det började som ett test för att veta hur snabbt påminnelser kommer, och jag tror åtminstone den ena aldrig fått en påminnelse för sitt beteende (som jag dock ogillar).

Själv har jag också råkat ut för företag som konsekvent betalar för sent när jag betalar. Det är mycket riktigt irriterande...
 
Jag betalar oftast på förfallodagen men om det är små firmor, enmans- eller liknande, så brukar jag betala direkt när jobbet är klart. Har själv eget och vet att likviditeten kan tryta ibland.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
JockeG skrev:
Jag betalar oftast på förfallodagen men om det är små firmor, enmans- eller liknande, så brukar jag betala direkt när jobbet är klart. Har själv eget och vet att likviditeten kan tryta ibland.
Ja så gör nog jag med inser jag nu. Strikt på förfallodagen till allt som är "opersonligt". Ganska omgående till de jag har någon form av personlig relation med. Ja, underförutsättning att det är en god relation då.
 
Betalar alltid i slutet av varje månad, oavsett vilket datum det är :surprised:
 
Förvånansvärt ofta betalar folk för sent. Oftast 1-2 dagar bara men ändå.

Verkar som många betalar på förfallodagen.

Själv betalar jag alla fakturor när de kommer. Det ska ju ändå betalas
 
Jag betalar alltid direkt när lönen kommer, d.v.s. den 23:e eller den 25:e. Kommer det en räkning med förfallodatum innan löningen så betalar jag den direkt eller åtminstone inom några dagar.

//Patrik
 
JockeG skrev:
Jag betalar oftast på förfallodagen men om det är små firmor, enmans- eller liknande, så brukar jag betala direkt när jobbet är klart. Har själv eget och vet att likviditeten kan tryta ibland.
Det är nog bra, så jag försöker hålla mig till det också. Har jag hantverkare hemma så vill jag vara en bra kund, och i det ingår att betala snabbt.
 
Jag är hantverkare och resonerar såhär: en kund som betalar snabbt får i fortsättningen snabb service av mig. En kund som drar över sista betalningsdatum hamnar lite längre ner på min prioriteringslista i framtiden.
En kund som jag måste skicka en påminnelse till gör jag inga fler jobb åt (har skickat en påminnelse de senaste 10 åren)
Jag sätter alltid tio dagar som betalningsvillkor på mina fakturor, en del tycker det är lite tajt med tid, men jag har ju själv fakturor som ska betalas och ska även söka ROT-pengar från skatteverket, vilket tar ännu någon vecka.

edit: såg nu att jag svarade på en rätt gammal tråd....
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.