pär h skrev:
Och jag som skulle betala nästan vad som helst för fiskbens parkett. Det är underbart att vi är olika.
Snyggt jobbat jockebq

pär
Eller så gör man det själv. Hur svårt kan det vara?
http://www.youtube.com/watch?v=zuLtMx_n95U
 
Snyggt golv! det nya alltså.. :) Ska bli kul att se köket också när det är uppe
 
Byggjensa
Spännande att följa din renovering nu när jag själv är i stånd att renovera en sommarstuga. Kul!
 
Ska du inte köra med passbit mellan väggen och skåpet längst till vänster mot utgången, det kanske blir bra ändå?
 
poitsu skrev:
Snyggt golv! det nya alltså.. :) Ska bli kul att se köket också när det är uppe
Tack så mycket! Ja, det är ännu finare i verkligheten!

Jobbar på för fullt för att få upp köket. Håller på att förbereda eldragningen nu, samt dra kabel för LED-spottar under skåp. Tyvärr inte mycket att visa på bild, men ack så tidskrävande!

Byggjensa skrev:
Spännande att följa din renovering nu när jag själv är i stånd att renovera en sommarstuga. Kul!
Härligt att höra, lycka till själv! :)

Andy78 skrev:
Ska du inte köra med passbit mellan väggen och skåpet längst till vänster mot utgången, det kanske blir bra ändå?
Nej, har måttat in köket exakt, 360cm är det från vägg till vägg. Följande skåp blir det från vänster till höger:
60cm, 60cm (induktionshäll), 80cm, 80cm (diskho), 60cm (diskmaskin), 20cm (vinhylla) = 360cm
Har mätt väldigt noggrant, och jag tror det kommer räcka med en latexfog (så liten springa bör det bli).

Var tvungen att välja vinhyllan för att skjuta diskmaskinen 20cm från väggen, så att luckan inte tar i fönsterbrädet när man öppnar!
Tror detta blir snyggare än att ha två stycken 10cm passbitar på varje ände!

Snart kommer fler bilder!!
 
jadu. Personligen skulle jag kunna mörda för den fiskbensparketten, köket var ju också väldigt fint, hade nöjt mig med att måla om. Men det är ju skitsamma, renoveringen blir ju fin den med, och så länge du trivs är ingen gladare än jag. :)
 
Varför denna helrenovering? Är det något område som man får igen sina pengar på om man skulle behöva sälja.?
 
raveper skrev:
Varför denna helrenovering? Är det något område som man får igen sina pengar på om man skulle behöva sälja.?
Varför ha smör på smörgåsen? Det är billigare utan!
 
  • Gilla
Kekoreno och 1 till
  • Laddar…
raveper skrev:
Varför denna helrenovering? Är det något område som man får igen sina pengar på om man skulle behöva sälja.?
Renoverar du /man bara för att få igen sina pengar? Om man bara räknar med det så så skulle det vara många som aldrig renoverade sina hus. Men nu kanske TS köpte lite billigare än vad övriga lägenheter sålts för och det finns en chans att hämta hem pengarna om han skulle vilja sälja direkt.
 
raveper skrev:
Varför denna helrenovering? Är det något område som man får igen sina pengar på om man skulle behöva sälja.?
För att jag vill. Jag ville inte bo i lägenheten som den var, och jag gillar området, byggnaden, balkongen och allt som hör därtill. Jag vill bygga något jag tycker om och det är precis vad jag gör.

Om det är pengar du tänker på så är det en vinstaffär samma dag jag är klar med lägenheten (om jag vill sälja).
Tänk på att detta är Göteborg, och lägenheter som är renoverade och ligger i bra områden är mycket attraktiva.
Vet ej hur det är i övriga landet!
 
  • Gilla
Totem
  • Laddar…
Jag förstår verkligen inte vad folk ser i köket? Gammalt skit.
Fiskbensparketten kan jag förstå att folk gnäller över. Jag tycker de är fina men gör man en ny lägenhet så blir det inte bra med att blanda flera stilar på det sättet. Det nya golvet verkar vara rätt så fint dessutom.
Det är inte klart så tycker nog folket får hålla igen lite ;)

Ang tv uttaget på snedden så är det där ett Eljo trend (alt fejk trend )som sitter. Det går givetvis köpa bara ramen och centrumplattan till tv uttaget. Är samma hålbild för centrumskruven så bara inhandla en Exxakt ram istället.

Jag kan tycka att exxakt serien är väldigt smidig och mycket roliga produkter. Dock förespråkar jag ELKO's då jag tycker de känns mer slimmat.

Jag förstår dock inte varför du valt att lägga kablar utan rör. Det är inga problem alls att dra kablar i rör som gjuts ner. Att man gjuter i kabel är verkligen att flytta till andra sidan pölen. Idioti enligt min mening. Hade valt alla dar i vecka att bila ner ett par rör istället.
 
  • Gilla
Totem och 1 till
  • Laddar…
Har jobbat på i bra takt, tyvärr inte så mycket att visa upp än.
Satt upp en regel i väggen för att fästa bänkskåpen i. Monterat transformator och dimmer till LED-spottarna, bytt strömbrytare och eluttag. Nedan kommer lite bilder på det senaste jag har gjort.

Nya kyl/frysen från Siemens, precis uppackad och dörrarna vända.
Photo 2013-11-28 06 54 49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvat upp överskåpet över kylen.
Photo 2013-11-28 06 55 41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat utanpåliggande eluttag vid ugnen. (Ska på en passbit här)
Photo 2013-11-28 06 56 02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som det ser ut nu!
Allt sitter fast i väggen och är färdigmonterat. Saknas bara passbitar över kylen och ugnen samt till vänster om kylskåpet.
Photo 2013-11-28 06 54 10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Photo 2013-11-28 06 54 18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som det ser ut just nu med resten...
Photo 2013-11-28 06 54 24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eluttag som sitter ovanför diskbänken (kommer vara stänkskydd av rostfritt stål bakom denna).
Schneider Exxact antracit insats med titan glasram.
Photo 2013-11-29 06 58 53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu fungerar spotlights perfekt. Dimmar med en återfjädrande brytare. Kabeln som går längs golvet åt vänster är till för en LED-strip som kommer sitta under bänkskåpen och lysa upp golv samt sockel.
Photo 2013-11-29 06 59 21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrat hål och dragit fram kabeln till induktionshällen.
Photo 2013-11-29 06 59 38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya diskmaskinen precis uppackad, valde en av Siemens tystaste modeller (för att vardagsrum samt kök sitter ihop). Extra hög med bestickhylla, inbyggnad.
Photo 2013-11-29 06 59 51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Touchkontroller.
Photo 2013-11-29 07 00 02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Det nya köket är inte riktigt min stil, men det var helt rätt att riva ut det gamla. Parketten är ju helt och hållet en smaksak, själv har jag lagt laminatgolv i hela huset, men i en 70-talsvilla kan man ju göra det utan att någon vän av bevarande går i taket.
 
Avlopp samt vatten indraget i bänkskåp
Photo 2013-11-30 13 25 03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Photo 2013-11-30 13 25 13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu måste jag leta upp en T-koppling för att kunna koppla in diskmaskinen här, samt en förlängning av vattenledningarna.
Photo 2013-11-30 13 25 19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.