goldfish1977 skrev:
Trappan blev ju jättefin - bra jobbat! Har du någon detaljbild där man kan se hur/var parketten möten planhyvlade eken? Jag är nyfiken på hur det ser ut i framkant och hur du löst så att det inte syns så tydligt.

Vad gick det på att renovera trappan om man får fråga (på ett ungefär). Vill jämföra med motsvarande "Stepkit".
Jag limmade ihop parketten i "sjok" med 3 parkettbrädor i varje. Detta sjok kunde jag sedan såga ut 4 st steg ur. Sänksågen med fintandad klinga var guld värd här. Sedan limmade jag fast trappnosen i framkant med trälim. Lite småpill att få det att bli bra anläggning, men det gick bra. När detta härdat limmade jag fast plansteget med den förlimmade nosen på trappsteget mha lundbergs speciella polymerlim (elastiskt även efter att det härdat).

Avslutningsvis så limmade jag fast en bakkantslist med en urfräst skåra i bakkant. I skåran så gick plansteget in några mm. Plansteget var alltså några mm djupare än det gamla trappsteget. Tanken med detta är att rörelser i parketten skall kunna tas upp här utan att det blir några glipor. Sista stegen sattes fast i början av augusti och än så länge så finns det inga tendenser till springor mellan plansteg och trappnos.

Minns inte siffror exakt, men det blev betydligt billigare än att köpa färdiga steg från Stepkit eller Lundbergs. Gissar på att totalkostnaden för ekinklädnaden blev knappa 3000 kr. Motsvarande från Stepkit skulle gått på ca 10000 kr.
 
LoJo skrev:
Lackfräsen är underbar i trappen!
Bästa köpet jag gjort.

Hade limmad plastmatta i trappen som jag slet bort. Kvar blev en blandning av kleggit lim och vitt skum från mattan. Skrapade med antingen en färgskrapa, bacho 50mm med knopp eller en som ser ut som en tjock styv spackelspade. Eftersom att limmet var som tjockt snor ville jag få bort det innan lackfräsen.
Jag körde direkt på det som ni ser på bilden, skrapade inte värst mycket. Lackfräsen tog allt, dammade som hejsan även om jag hade dammsugare till. Hyrde sedan en golvkant slip och slipade av stegen och sedan finlirade jag med deltaslip och excenterslip.
 
har du nån bild?
LoJo skrev:
Lackfräsen är underbar i trappen!
Bästa köpet jag gjort.

Hade limmad plastmatta i trappen som jag slet bort. Kvar blev en blandning av kleggit lim och vitt skum från mattan. Skrapade med antingen en färgskrapa, bacho 50mm med knopp eller en som ser ut som en tjock styv spackelspade. Eftersom att limmet var som tjockt snor ville jag få bort det innan lackfräsen.
Sen slipa trappen med en liten excenterslip och en deltaslip för hörnen.
Drygt jobb men ganska snabbt fixat.

Jag valde att grundmåla och sen måla trappen vit med Hagmans golvfärg. Lämnade trappen ganska grov och sliten då det är en 30-tals trapp som ska se använd ut.

Resultatet blev fantastiskt.
Men att fixa trapp är det värsta jag gjort men belöningen är enorm! Ler fortfarande flera gånger i vecka och är nöjd över jobbet så här ett år senare. :)

Fixade trappen inklusive målnig på en långhelg fast då var det långa dagar.
 
Många bra trapptips och fina trappor. Nu är vi helt värdelösa på att renovera och fixa så att fixa egna stepkits eller vad det nu hette verkar svårt ;-)
Hade ju gärna velat ha trappen såpskurad men får nog ge mig, har sett nu när vi sicklat några trappsteg att det är mycket intrampad smuts tyvärr.
Fast funderar fortfarande på att mörkbetsa trappstegen , döljer väl lite av det intrampade och sen måla resten vitt.
Asch att det ska vara så svårt
 
zingoxa skrev:
har du nån bild?
Japp ska fixa det.
Kan inte ladda upp just för tillfället men ska fixa.
 
Lite bilder från olika stadier.
Tagna med mobil så kvaliteten är inte bäst och inte ljuset heller så det kan se lite konstigt ut.

1. Orginaltrapp
01 - trapp orginal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Testar på ett steg för att lära sig.
02 - teststeg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Slipat (mörk bild)
03 - slipad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Målad (vet inte efter vilket lager färg)
04 - målad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5. Plastmattan på väggen utbytt på panel som är grundmålad.
05 - trapp o panel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6. Lite ny tapet till den vita panelen o trappen.
06 - tapet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu är det "bara" lister o ledstång kvar. Ledstången blir den gamla orginal som är härligt sliten och fin.
 
  • Gilla
zingoxa
  • Laddar…
Tack för bilden på trappnosen. Har du någon bild på den urfrästa bakkantlisten?

Hur ser det ut på undersidan av trappstegen? Har du målat vitt eller har du ek även där?

Hur lång tid uppskattar du att jobbet tog? Resultatet är iaf kanon! Är du nöjd själv?

vectrex skrev:
Jag limmade ihop parketten i "sjok" med 3 parkettbrädor i varje. Detta sjok kunde jag sedan såga ut 4 st steg ur. Sänksågen med fintandad klinga var guld värd här. Sedan limmade jag fast trappnosen i framkant med trälim. Lite småpill att få det att bli bra anläggning, men det gick bra. När detta härdat limmade jag fast plansteget med den förlimmade nosen på trappsteget mha lundbergs speciella polymerlim (elastiskt även efter att det härdat).

Avslutningsvis så limmade jag fast en bakkantslist med en urfräst skåra i bakkant. I skåran så gick plansteget in några mm. Plansteget var alltså några mm djupare än det gamla trappsteget. Tanken med detta är att rörelser i parketten skall kunna tas upp här utan att det blir några glipor. Sista stegen sattes fast i början av augusti och än så länge så finns det inga tendenser till springor mellan plansteg och trappnos.

Minns inte siffror exakt, men det blev betydligt billigare än att köpa färdiga steg från Stepkit eller Lundbergs. Gissar på att totalkostnaden för ekinklädnaden blev knappa 3000 kr. Motsvarande från Stepkit skulle gått på ca 10000 kr.
 
Jag tog en bild på slutresultatet av vår trappa.
Ledstången ska bara målas och sättas upp.

2013-11-20 09.06.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
goldfish1977 skrev:
Tack för bilden på trappnosen. Har du någon bild på den urfrästa bakkantlisten?

Hur ser det ut på undersidan av trappstegen? Har du målat vitt eller har du ek även där?

Hur lång tid uppskattar du att jobbet tog? Resultatet är iaf kanon! Är du nöjd själv?
Här är en bild innan trappan var helt färdig, där kan du se hur baksidan och undersidan ser ut. Om du förstorar (klicka 2 ggr) bilden från mitt första inlägg så ser du rätt bra hur bakkantslisten sticker upp i bakkant.
trappa-5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag la en hel helg (långa dagar) på att slipa och måla samt byta ut det gamla räcket mot de nya "pinnarna". Sen limmade jag ihop parkett, sågade ut plansteg av dem och fräste och sågade bakkantslist och trappnos under en väldigt lång dag. Därefter limmade jag stegen typ 2 per kväll under ett par veckor. Hade inte tvingar så det räckte att göra det snabbare, dessutom behövde vi kunna gå i trappan under tiden.
 
  • Gilla
emwpoma
  • Laddar…
emwpoma skrev:
Jag tog en bild på slutresultatet av vår trappa.
Ledstången ska bara målas och sättas upp.

Snyggt.

En liten fråga. Svårt att se men har du en rund list (1/4 rundstång så att säga) mellan vagnstycket och träpanelen?
Om det är så undrar jag hur det gick att få fast den?
Behöver fixa själv och det känns som om trä är ganska oflexibelt och vill böja sig i fel riktning. men det kanske löser sig om man spikar tätt.

Grå trapp måste ha sina fördelar. Vit trapp precis vid ytterdörre och 2 småbarn gör att trappen blir skitig fort...
 
LoJo skrev:
Snyggt.

En liten fråga. Svårt att se men har du en rund list (1/4 rundstång så att säga) mellan vagnstycket och träpanelen?
Om det är så undrar jag hur det gick att få fast den?
Behöver fixa själv och det känns som om trä är ganska oflexibelt och vill böja sig i fel riktning. men det kanske löser sig om man spikar tätt.

Grå trapp måste ha sina fördelar. Vit trapp precis vid ytterdörre och 2 småbarn gör att trappen blir skitig fort...
Ja, det är en kvartslist, 12x12 mm, som jag spikade med spikpistol var 10:e cm. Det är kanske lite överdrivet tätt men det blev iaf symetriskt med panelen. :)
Den fäste utan problem och följde vagnstyckerna snällt. Större dimensioner hade nog inte böjt sig lika lätt.

Den gråa färgen kallas pärlgrå och är som du säger förlåtande vad som gäller smuts. Vi har den i hela hallen på nedervåningen ända fram till dörren. Biten närmast dörren skyddas av en vattentät dörrmatta, så att trägolvet under inte blir fuktskadat. Linoljefärgen har jag upplevt som något fuktkänsligt, så det var ett krav att mattan skulle vara helt vattentät, vilket långt ifrån alla dörrmattor är.
Samma färg har vi även i hallen på övervåningen och i barnens rum.
I köket kommer jag nog välja en tåligare golvfärg i samma nyans, då det är dags att renovera golvet där.
 
emwpoma skrev:
Jag tog en bild på slutresultatet av vår trappa.
Ledstången ska bara målas och sättas upp.

[bild]
Detta är så snyggt! Förstår inte att inte alla inser hur fint det blir med linoljefärg. Visst, kanske lite mer jobb men slutresultatet talar för sig självt. Är det Ottossons pärlgrå? Hade för mig att den nyansen var aningen ljusare...
 
dengroth skrev:
Detta är så snyggt! Förstår inte att inte alla inser hur fint det blir med linoljefärg. Visst, kanske lite mer jobb men slutresultatet talar för sig självt. Är det Ottossons pärlgrå? Hade för mig att den nyansen var aningen ljusare...
Håller med om att det är snyggt däremot tror jag det skulle bli precis lika snyggt med en modern snickerifärg i samma nyans och glans. Att man skulle se skillnad på en bild tror jag inte på!
 
vectrex skrev:
Håller med om att det är snyggt däremot tror jag det skulle bli precis lika snyggt med en modern snickerifärg i samma nyans och glans. Att man skulle se skillnad på en bild tror jag inte på!
Linoljefärgen är från Kulturhantverkarna och deras pärlgrå. Bilden ger den inte riktigt rättvisa men den är en varm grå nyans, som är väldigt snygg.
Visst skulle man kunna måla med en modern snickerifärg men dessa lägger sig mer på ytan medan linoljefärg sjunker in i träet, så att den riktiga träkänslan blir kvar.
Naturligtvis är modern snickerifärg lättare att jobba med och framförallt torkar snabbare men jag tycker iaf att det känslan blir bättre med linoljefärg, så det är värt arbetsinsatsen.
Tyvärr är linoljefärgen lite känsligare, så på utsatta ytor, t.ex. i ett kök med mycket spill, väljer jag nog en "vanlig" färg.
Tack förresten för alla positiva kommentarer.
Dom värmer. :)

Nu tror jag ändå att vi har kommit lite off topic.

Det var såpskurning av trappa, som var den ursprungliga frågan.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av det, så det får jag överlåta till de som har det.
Det enda jag har för mig är att om man såpskurar, så kan man glömma linoljefärg utan man får hålla sig till vanliga färgtyper.
Linolja på såpa ska tydligen vara en väldigt dålig kombination.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.