Du kan dra en kabel och sedan sätta en router, routern måste dock kunna konfigureras för VLAN på de olika portarna.
Exempelvis: http://www.asus.com/Networking/RTAC56U/ fungerar för ändamålet. Du får dock troligen köra telefonin på den medföljande gateway'en från Telia.
 
Måste hålla med dem som skriver att det inte fungerar bra med trådlöst till TV. Jag har ca fem meter mellan router och TV och inga grannar som stör, men ändå funkar inte WiFi till 100%.

I likhet med vad jag tror någon annan redan skrivet i tråden har jag därför 1 Gb kabel till en liten switch i TV-skåpet och fördelar vidare därifrån till de olika burkarna.

Sedan har jag ytterligare EN (1) kabel från routern till servergarderoben där det också finns en switch som servar en lokal WiFi-accesspunkt, servrarna, skrivare mm.

För övrigt är det WiFi i hela huset.

Om man som jag (och TS?) inte har några nära grannar så har jag väldigt svårt att se behovet att dra kabel till varenda rum.

Jag klockar lätt 70 Mbit/s mot Bredbandskollen från min trådlösa laptop vilket ska jämföras med ca 85 Mbit/s från de kabelanslutna servrarna. När servrarna vill prata med varandra finns det 1 Gb kabel, men till resten av huset? Näe..

Väldigt få personer har nog behovet att ansluta en stationär dator i varenda rum, eller ens viljan att tjudra sin laptop om det inte absolut nödvändigt.

Om man vill göra sitt hus "framtidssäkert" så handlar det inte om att dra kabel till varenda skrymsle utan att se till att det finns ordentlig WiFi-täckning överallt. Paddor, smartphones och ultrabooks har redan tagit över världen och det finns ingen väg tillbaka.

Kabel till några få väl valda punkter i huset är klokt, men inte mer.

Nätverksskolan och Mats får ursäkta. :)
 
  • Gilla
torparnorpan
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Måste hålla med dem som skriver att det inte fungerar bra med trådlöst till TV. Jag har ca fem meter mellan router och TV och inga grannar som stör, men ändå funkar inte WiFi till 100%.
Jag har ca 10m, och en våning mellan sändaren på min wifi-brygga och mottagaren på wifi-bryggan. Fungerar helt klockrent. Jag kör även vanligt wifi till HTPC'n på samma avstånd och maxar där nedladdningshastigheten.

Med rätt utrustning fungerar det.
 
Det är väl min Cisco router som gör Stateful Inspection på allt som inte inte hinner med.
 
Korvgubbe
Trådat är väl att föredra till alla "fasta" installationer så som TV, ip-telefon, stationär dator, skrivare, server, nätverkshårddisk etc. Trådlöst är bra till mobila enheter så som laptop, surfplatta och smarta mobiltelefoner.

Så resonerar jag åtminstone. Därav följer att man bara behöver sätta uttag där det behövs eller planeras behövas, till exempel fler TV-apparater i kök och barnrum. Att gödsla med uttag "bara för att" känns som fel väg att gå, trådlöst kommer förmodligen inte att försvinna eller bli sämre inom den närmsta framtiden, snarare tvärtom.
 
Grattis till fiberanslutningen.
Vi har haft det I ca 2 år
Bäst av allt är IP-telefoni som är en fantastisk uppfinning.
Man slipper samtal från efterhängsna telefonförsäljare.
Även samtal under alla måltider,toalettbesök och vid obekväma tider.
Även personer som man vet alltid är jobbiga sollas bort ...... Ja alla samtal man inte vill ha kort och konsist.
Tyvärr även alla andra samtal också .
Att kunna ringa från telefonen är inte att tänka på..............
Om man har riktig tur kan det fungera några minuter per vecka
Varje gang det funkat har jag köp en trisslott den senast månaden , faktiskt har det blivit ett köp under tiden oktober till november!!

Som tur har jag valt en pålitlig leverantör som på sin hemsida utlovar bäst I test.
( Jag kan bara tänka mig hur nr.2 är)
Det känns tryggt!

Jag har verkligen försökt nå dem via deras support via mobiltelefon.
Oturligt nog har jag varje gang hamnat I en kö med ca 7-8 samtal fore mig vilket efter 1-2 timmar I kö kommit ner till 6 personer fore mig.
Min mobiltelefon har tyvärr inte batteritid för att klara denna snabba service.
Jag får skylla mig själv för min dåliga mobiltelefon och dess begränsningar I batteritid.

Jag har övergått till internet supporten.
Då jag dagligen lägger en ny felanmälan.
Svar har jag fått någon enstaka gang.
under en tvåårs period har jag faktiskt fått två boxar och de har programmerat om ett par ganger.

Telefonen har aldrig fungerat bra och under det senaste halvåret inte alls.

För övrigt ägs mitt fibernätet av Varbergs Energi och min älskade IP-telefonleverantör Bredband2

Lycka till med den nya tekniken du kommer få en upplevelse utöver det vanliga.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
b2b2 skrev:
Telefonen har aldrig fungerat bra och under det senaste halvåret inte alls.

För övrigt ägs mitt fibernätet av Varbergs Energi och min älskade IP-telefonleverantör Bredband2

Lycka till med den nya tekniken du kommer få en upplevelse utöver det vanliga.
Om jag vore dej så skulle jag byta tjänsteoperatör.

Där vi bor nu har vi haft fiber (internet, IP-telefoni och IPTV) i snart sju år (om någon månad), alla våra tjänster har funkar kanon nästan hela tiden. Totalt har det varit tio avbrott.
 
Glömde säga att det är Mönsterås kommun som äger fibernätet men det är Telia som har driftansvaret. Man ringer Telia om det är fel på själva fibern men om det är fel på någon av tjänsterna så ringer man till berörd tjänsteoperatör.
 
Chaly
Kapar tråden då jag är i liknande situation, hoppas inte TS misstycker.

Jag planerar att ha mediaskåpet/patchpanelen i tvättstugan strax under normcentralen för huset och hoppas på att kunna ha fiberomvandlaren placerad där. Tyvärr saknar jag vettig kanalisation för nätverket till de platser där jag vill ha kabelanslutna enheter (tv/mediaexternder/mm, stationär dator, hemmaserver/NAS).
Huset (byggt -92) har ganska rejäl krypgrund så jag tänkte använda denna för att dra både fiber fram till tvättstugan samt för installationskabel (cat6) till de platser där de behövs. Några frågor kring detta...

1. Ser ni några problem med att borra sig ner i krypgrunden och trycka ner en lagom lång stump VP-rör som genomföring genom isoleringen och efterisolera genom att peta in lite isolering i VP-röret från båda ändar när kablarna är dragna?

2. Skulle ni ge er in på att mäta och sedan försöka borra sig in i en vägg underifrån (peta upp VP rör för att försöka ansluta till rot-dosa)? Osugen på att riva ner gipsen men vill förstås helst ha infällda uttag.

3. Skulle helst ha mediaskåpet delvis infällt i väggen. Skulle ni ens försöka er på detta utan att riva hela väggen (i.e. såga ur ett hål i enkelgipsen och fösta i ev. en regel samt i gipsen runt om)?
 
Jag skulle utan tvekan göra samtliga saker du föreslår.

Man kan även trassla sig fram via garderober, vindar/kattvindar, i innerväggar, mellanbjälklag etc.
 
Jag hade gillat att ha en krypgrund att dra kabel i. Jag funderar just nu på hur jag ska få fram allt kablage till TV:n så att det blir snyggt.

Jag hade provat att hyra en transpointer för att borra rätt.
 
  • Gilla
Chaly och 1 till
  • Laddar…
Chaly
pelpet skrev:
Jag hade gillat att ha en krypgrund att dra kabel i. Jag funderar just nu på hur jag ska få fram allt kablage till TV:n så att det blir snyggt.

Jag hade provat att hyra en transpointer för att borra rätt.
Transpointer verkar vara vad jag behöver! Tack för tipset! Visste inte ens att dylika fanns.
 
Chaly
mycke_nu skrev:
Jag skulle utan tvekan göra samtliga saker du föreslår.

Man kan även trassla sig fram via garderober, vindar/kattvindar, i innerväggar, mellanbjälklag etc.
Ok, då tänker jag iallafall inte helt galet. Tack!
 
sparv3n skrev:
Du kan dra en kabel och sedan sätta en router, routern måste dock kunna konfigureras för VLAN på de olika portarna.
Exempelvis: [länk] fungerar för ändamålet. Du får dock troligen köra telefonin på den medföljande gateway'en från Telia.
@sparv3n - Har du den routern och har du lyckats konfigurera denna så att det blir ordning på VLAN:en tillsammans med Telias grunkor? När jag själv hade detta problemet för ett tag sen var det ett alternativ, men jag hittade aldrig en riktigt bra och detaljerad how-to så jag vågade inte köra på det spåret som teoretiskt ska fungera. Det fick bli två kablar så länge för mig...

@sparv3n igen - Du rekommenderade ju den trådlösa Technicolor TG233 tidigare i denna tråd, gör den att du kan ha en och samma Telia TV-box till flera TV-apparater, men inte se på två ställen samtidigt förstås? Telias policy att inte få ha flera TV-boxar på samma abbonemang är ju helknäpp, men så är det (man kan vänta ett halvt dygn sen kan man flytta abb mellan boxar).
 
Redigerat:
Vi får ha fem TV-boxar på vårt Telia abb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.