Hej!

Vart tar jag styrströmmen till extraljusen ifrån på en v70 -03a

Måste jag in bakom kåpan för helljuset med strömtjuven eller kan ju tjuva någon annan stans ifrån?
Bifoga gärna bild om ni har..

tacksamm för snabbt svar!

Mvh
 
Hyfsat lättåtkomligt vid kontaktdonen till strålkastarna också.
Alternativ är att "modda" säkringen till helljuset och ta styrning från den eftersom den sitter efter reläet. Eller också går det att köpa helljusknappen som reservdel och använda det fördragna kablaget under luftfiltret, fast före någon årsmodell behöver man visst åka in till verkstaden för en mjukvaruuppgradering för att det ska funka har jag hört, så det är möjligt att -03 inte funkar av sig själv.
 
RoTe
Mjukvaruuppdateringen är för att fixa en bugg som gör att man måste trycka på knappen för att få extraljus efter att man haft tändningen av. Den nollställs alltså när man stänger av tändningen så man tvingas trycka på knappen igen.
Jag hade köpt knappen och använt originalkablage.
 
Nu har jag redan dragigt allt förutom att koppla in styrströmmen så tror det blir en strömtjuv... Ingen som har en bild på sin inkopping så jag fattar? :)

Har även nå led glimmers jag ska koppla inte... är de "bara" att ta ström från halvljuset och koppla till + på led glimmern å sen vidare till + på nästa ljus? Sen koppla - till - och vidare till jord? Bör jag ha någon säkring?

hoppas ni hänger med, totalt vilsen i ämnet...:)
 
Här finns alla bilder du behöver, och några till. Kopplingsschema finns också. Ballasterna är förövrigt bytta till 75W som lyser lite bättre.
 
MathiasS skrev:
Här finns alla bilder du behöver, och några till. Kopplingsschema finns också. Ballasterna är förövrigt bytta till 75W som lyser lite bättre.
Vart?
 
Tack, fina bilder och snyggt draget men fick inte riktigt fram vart jag ska stäla strömmen ifrån...

Mvh
 
Matning 12v ska du ta direkt på +polen som är framdragen till motorrummet. Avsäkra dina kablar direkt efter avgreningen från denna 12v-pol.

Styrspänning för reläerna tar du via det fördragna kablaget bakom luftburken så att detta kan regleras via knapp i panelen. Du ser på bilderna på påsarna vilka artikelnr du behöver.

Knappen till instrumentbrädan finns i ett par olika gråa varianter. Se till att du får rätt innan du öppnar påsen. Öppnad påse => inget byte.....
 
Okej men hade tänkt skippa knappen och ta styrströmmen till reläet via stömtjuv från helljusen. Men frågan är vart jag enklast sätter strömtjuven... ingen som har en bild på en sådan lösning och vart ni satt tjuven?
 
Redigerat:
Hur du än gör, tänk på att moderna bilar med mycket elektronik ska ha reläer med skydd för induktionsspänningar, spiken från spolen i relät kan bli ett par hundra volt.
 
Jag kör med 30A reläer från claesohlsson, har funkat utmärkt i flera år. Ett relä per lampa.
 
MathiasS skrev:
Jag kör med 30A reläer från claesohlsson, har funkat utmärkt i flera år. Ett relä per lampa.
Visst, är väl inget fel med att ha ett relä per lampa. Men är det inte lite överkurs? Har du exemplevis 3st 100w halogen ska det ju räcka med 30a
 
Fotografen skrev:
Hur du än gör, tänk på att moderna bilar med mycket elektronik ska ha reläer med skydd för induktionsspänningar, spiken från spolen i relät kan bli ett par hundra volt.
Kanske en dum fråga, men borde inte det vara ganska enkelt löst med en diod?
...och om det vore så enkelt, sitter det då inte redan dioder inbyggda i de flesta reläer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.