Har fått tag på en trevlig blandare till köket, tyvärr är den utan avstängning för diskmaskin.

Bänkskivan är sten, och vasken har inte heller någon vettig plats för extra avstängare. Under vasken? Går det att lösa till ett humant pris eller det är bara att glömma?
 
Ballofix under diskbänken på ledningen till diskmaskinen. Lite obekvämt men brukar fungera.
 
Jag har hört att man inte får ha det så längre? Annars är det ju inte så stort problem, handlar väl mest om att få plats :)
 
ullberg
lobbin skrev:
Jag har hört att man inte får ha det så längre? Annars är det ju inte så stort problem, handlar väl mest om att få plats :)
Det är riktigt, ska vara synlig avstängning, men jag har inte läst något förbud mot en elektrisk sådan. tryckknapp ovan bänk och magnetventil under bänken kanske kunde vara något...

/U
 
ullberg skrev:
Det är riktigt, ska vara synlig avstängning, men jag har inte läst något förbud mot en elektrisk sådan. tryckknapp ovan bänk och magnetventil under bänken kanske kunde vara något...

/U
Vem har bestämt det? Är detta nytt? Enligt mitt försäkringsbolag är det ok att jag har avstängningen under bänken.
 
Kanske ska kolla med försäkringsbolaget vad de säger då. Finns det några tips på en tryckknapps variant annars?
 
Nä, inte ok enligt säker vatten. Den du pratade med på ditt bolag kan inte veta vad han pratade om, alla bolag följer säker vatten vad jag vet.
 
Trygghansa svarade mig precis på facebook att det är ok att montera avstängningen under vasken. I så fall kommer ju problemet att bli avsevärt mycket lättare.
 
ullberg
frean98 skrev:
Vem har bestämt det? Är detta nytt? Enligt mitt försäkringsbolag är det ok att jag har avstängningen under bänken.
Som StefanN säger så är det en del av säker vatten :

SV§2.5.4 skrev:
Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil ovan bänk. Andra vattenanslutna apparater,
till exempel ismaskin eller kaffebryggare, ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil.
Tidigare versioner sa bara lätt åtkomlig, men så här har det nog stått sedan åtminstone jan 2011. Sen gäller det ju inte retroaktivt på befintliga installationer, så är ditt kök gammalt nog kan det vara ok.

EDIT: eller om det nu skulle finnas försäkringsbolag som inte följer säker vatten, men jag trodde nog att alla gjorde det.

/U
 
Redigerat:
ullberg skrev:
Som StefanN säger så är det en del av säker vatten :



Tidigare versioner sa bara lätt åtkomlig, men så här har det nog stått sedan åtminstone jan 2011. Sen gäller det ju inte retroaktivt på befintliga installationer, så är ditt kök gammalt nog kan det vara ok.

EDIT: eller om det nu skulle finnas försäkringsbolag som inte följer säker vatten, men jag trodde nog att alla gjorde det.

/U
Det förklarar saken. Köket är äldre än 2010.
 
ullberg
lobbin skrev:
Trygghansa svarade mig precis på facebook att det är ok att montera avstängningen under vasken. I så fall kommer ju problemet att bli avsevärt mycket lättare.
Det känns ju konstigt givet vad det står i säker vatten. Se till att spara konversationen så du har den om något skulle hända.

TH verkar ha lite märklig information, för bara några dagar sedan var det någon som visade bilder från en chatt där TH sa att det var ok att byta strömbrytare till dimmer. enligt elsäkerhetsverket är det inte tillåtet...

/U
 
ullberg skrev:
Det känns ju konstigt givet vad det står i säker vatten. Se till att spara konversationen så du har den om något skulle hända.

TH verkar ha lite märklig information, för bara några dagar sedan var det någon som visade bilder från en chatt där TH sa att det var ok att byta strömbrytare till dimmer. enligt elsäkerhetsverket är det inte tillåtet...

/U
TH svarar väl bara på vad dom försäkrar, inte vad som är tillåtet.
 
Vårt kök är från 2009, så det innebär att de nya reglerna inte gäller oss? Oavsett vad Trygghansa då faktiskt anser :)
 
ullberg
blackadder skrev:
TH svarar väl bara på vad dom försäkrar, inte vad som är tillåtet.
Nu pratar du bara om dimmerfrågan eller? och där ser jag din poäng, även om jag tycker de borde sagt att ESV inte godkänner det.

Men i fallet med diskmaskinsavstängningen blir det färdiga resultatet ju inte enligt branschreglerna, vilket jag tänker mig är en grund för nedsatt ersättning, och det känns ju som att de måste informera om. (eller så har de inte säker vatten som krav, men det skulle förvåna mig mycket)

/U
 
Drog iväg ett mail till TH så får vi se om det kommer samma svar som på FB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.