Personligen skulle jag använda vindpappen.
Det är en gammal och välkänd produkt, dess egenskaper på lång sikt. Funkar så vitt jag vet bra ihop med gamla byggnader.
Plast är en modern produkt som jag av princip undviker så långt det är möjligt. De flesta plaster åldras fort, och ingen tål UV-ljus någon längre tid.
Om det inte finns någon god orsak så varför använda vindskyddsfolie, den är ju nästan dubbelt så dyr som pappen.
 
Då kör jag på den vanliga vindpappen
 
Kör väl på med fler frågor :) Ni är fantastiska som orkar svara!!!

Hur skulle ni gjort med detta utrymme, skall jag slå en bräda emellan varje golvregel så att det blir tätt? Min första tanke var att panelen kommer emot, men om jag skall ha luftspalt på panelen och inte tänkt ha något innertak. Så kommer det ju bli en öppen springa ner till stalldelen.Hoppas någon förstod vad jag menade:surprised:

DSC_0327 - Kopia.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har idag börjat lägga golvet på höloftet. Virket är ospontat så jag lägger det så tätt det bara går: Tanken slog mig sedan att det kanske måste kunna röra sig. Det kommer även ligga dikt ann mot ytterpanelen så att inte hö skall trilla ner.
Har jag gjort bort mig?
 
Redigerat:
Troligtvis inte. Vanlig ladupanel (ospontad slätpanel) sätter man ju så tätt det går för att undvika springor för regn och snö. Ev trycker det ut ytterpanelen någon mm när det sväller, men då det är en ekonomibyggnad så är det väl inte kritiskt? Annars lämna 5 mm springa mellan golv och yttervägg och täck med en "golvlist".

Satte du en regel mellan bjälkarna vid ytterväggarna?

Vad blev det för dimension på golvbrädorna?
 
Ja, jag har täckt mellanrummen vid bjälkarna, men med vanliga bräder.
Golvvirket är 34mm och lite olika bredder.
 
Låter bra. Kan du på rak arm prislägena på 34mm ospontat vs spontat?
Var det sågat el hyvlat?
Blev det brädgården el hittade du något mer "special"?
 
Ohyvlat. Vet inte priserna exakt. Jag köper inte av brädgården
 
Redigerat:
Vad tror ni om de här strävorna, behöver jag förstärka infästningen på dem tror ni. Nu är den spikad i sidan på den nya bjälken och upptill är det lite som en laxstjärt så att den inte skall glida ur bjälken. Känner dock att jag inte fick dit den lika exakt som den satt tidigare. Strävan är ju det enda vad jag förstår som håller takpelarna i läge.
Kan tillägga att pelarna lutar svagt utåt, men det har de nog visserligen gjort i 100 år
DSC_0382.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0383.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
vad tror ni?
 
Mja..

Är det laxstjärt så sitter den ju kvar när det behövs, dvs när snölast trycker ned nocken så att takbjälkarna trycker ut väggen.

Har du några längre skruv över så skruva snett genom strävan in i stocken.
T.ex. 6x120 men jag tror inte det behövs egentligen.

Sen kan man tänka att du inte har ändrat den delen av konstruktionen nämnvärt, har den stått i 100 år som det var så gör den nog det nu med.
 
Denna tråden får väl bli en liten projekttråd för hela lagårdsrenoveringen. Taket har börjat sågats ner.
Idag har jag satt i två pvc fönster
DSC_0431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0426.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sen en fråga.
Idag ringde sågverket att min panel var fädig.
Stommen har ju stått hela hösten och är ganska fuktig på sina ställen. Bör man vänta till våren innan man sätter vindpappen och panelen, eller torkar det ändå tror ni om jag smäller upp den nu? Kommer att köra med luftspalt på 28mm
 
Känns som det är värt att vänta tills stommen är riktigt torr eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.