Har ni bra tips på lösningar och material för en traverslösning i garage.

Min tanke är att ha en någon typ av balk med löpvagn och vanlig kedjeblock i mitten av garaget i längdriktningen. (6x8m).
Takstolarna sitter cc1200 och är konstruerade för en balk med egenvikt av 40 kg per meter och max lyftkapacitet är satt till 300 kg.

Vill ju givetvis ha det så smäckert som möjligt,
Vart köper man balkar, vilka dimensioner rekommenderas.
Hur fäster man det i takstolarna?
Hur mycket klarar pofilskenor?
 
Om du ska ha en fast balk om sitter förankrad i varje takstol (c-c 120cm) och siktar på en maximal belastning av 300kg så behöver du ingen kraftig balk, en HEA 100 klarar den enkla uppgiften med god marginal.

Jag har travers i mitt "villagarage", jag valde att bygga ett traverssystem fullt ut, dvs jag kan dra telfern i både x och y led över hela garagegolvet.
 
I
300 kg är ingen stor tyngd, du skulle klara dig med en sån här http://www.nimaab.se/se/grp/hendersons-skjutportsbeslag.php . Men kraftigare hade jag valt, länken är bara ett exempel på typen. På mitt tidigare jobb hade vi portar på uppemot 1000kg so hängde i såna skenor. Om du ska välja systemet, välj typen som i exemplet så att inte skenan kan öppna sig. Om du väljer bygga med X -Y får du kanske förstärka den tvärliggande något.
 
Det hade inte varit fel med en "riktig" travers som du har Gabbe, det såg riktigt bra ut.
Men jag behöver nog utrymmet på väggarna hela vägen upp till taket.
Behovet säger att det bör räcka med någon typ av skjutportskena som ion tipsade om.

Nu gäller det bara att hitta en att köpa med rätt längd, kapacitet och pris
 
En ipe100 på 10m kostar ca hälften mot 6m Henderson.
Dessutom ska henderson-skenan fästas in på cc1000 och det blir skarvar.
 
Redigerat:
En travers för båda leden behöver väl inte bygga mer i höjdled?
 
IPE 100 verkar vara billigare än vad jag först trodde.
Vill ju inte lägga mer pengar än nödvändigt givetvis.
En riktig travers i två led är overkill för mina behov, en led räcker gott.
 
  • Gilla
Da9911
  • Laddar…
Ekberg skrev:
En riktig travers i två led är overkill för mina behov, en led räcker gott.
Så tänkte jag också innan jag insåg hur användbart det är att kunna nå hela golvytan.
Sen tyckte jag att det var ett roligt projekt att designa/beräkna och bygga den.

IMG_0132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif Larson och 1 till
  • Laddar…
Jag får ta det lilla omaket att placera det jag skall lyfta under balken.
Som sagt det är fräckt med en riktig travers men det skulle sno utrymme jag behöver längs med väggarna.
Jag kommer tyvärr inte kunna hålla garaget så "cleant" som du har det på din bild
 
Cleant?
Det är ju stökigt just nu, en massa bråte som skräpar i ena hörnet, en kap och gersåg som inte har i garaget att göra samt en snöslunga som bara får stå inne för att den väntar på att få ett lager bytt.

Jag förstår dock din synpunkt om väggarna, jag kompromissade bort möjligheten att ha vägghängda skåp ända upp till taket efter långsidorna.
Annars hade jag gärna haft överskåp där, man kan aldrig få för mycket förvaring.

En IPE100, eller en HEA100 om du vill ha lite lägre bygghöjd, blir nog perfekt i ditt fall.
 
Jag tog 20x20 HEA, svetsade stående plattjärn. Fäste i alla takstolar. Sedan gipsade jag innertaket så bara undersidan på balken syns. Bara tillräckligt med plats för en "släde" jag kan fästa ett kedjespel i.
 
Mina 8x6 meter är max vad jag fick igenom för mina grannar och dom jävla hobbypolitikerna i min kommun.
Ett riktigt drömgarage hade behövt vara minst dubbelt så stort, så man hade kunnat dela av halva till förvaring.
Men man får vara nöjd med det man har, bor på en ö som fick bilfärja 67 kombinerat med små tomter så ett garage överhuvudtaget är inte förunnat alla här.
Så mitt garage skall tjänstgöra som verkstad, förråd, garage för flakmoppe och mc, (bilarna får inte stå inne) och framförallt ett ställe att dricka öl med polarna.

Därför måste jag hushålla med platsen jag har.
Suhagg, har också haft en tanke på att "bygga" in balken i taket.
 
Ekberg skrev:
Mina 8x6 meter är max vad jag fick igenom för mina grannar och dom jävla hobbypolitikerna i min kommun.
Ett riktigt drömgarage hade behövt vara minst dubbelt så stort, så man hade kunnat dela av halva till förvaring.
Men man får vara nöjd med det man har, bor på en ö som fick bilfärja 67 kombinerat med små tomter så ett garage överhuvudtaget är inte förunnat alla här.
Så mitt garage skall tjänstgöra som verkstad, förråd, garage för flakmoppe och mc, (bilarna får inte stå inne) och framförallt ett ställe att dricka öl med polarna.

Därför måste jag hushålla med platsen jag har.
Suhagg, har också haft en tanke på att "bygga" in balken i taket.
Bygg högt om du har möjligt. Jag använder min travers till att lyfta upp så mycket som möjligt på "loftet" Håller rent och snyggt i garaget.
 
  • Gilla
Gurk75
  • Laddar…
Fick tyvärr begränsa höjden också, genom att ha en flackare takvinkel.
Så det finns inget loft.
Hade först en tanke om att typ saxtakstolar, men det blev bara omständigt.
 
Ekberg skrev:
Fick tyvärr begränsa höjden också, genom att ha en flackare takvinkel.
Så det finns inget loft.
Hade först en tanke om att typ saxtakstolar, men det blev bara omständigt.
Det finns ju takstolar liknande sax du kan ha för att få lite extra höjd i mitten. Jag har så för att kunna hissa bilen max på billyften. Plåttak med liten lutning kanske kan hjälpa dig annars?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.