Hej .
Även jag kommer att behöva byta mitt avlopp i plattan.
Har läst en del trådar om detta ,
Mitt hus är från 1937 och har således avloppsrör som lades dit innan 2:a världskriget.
Rören har protesterat i ett par år nu med allt tätare stopp .

Har tänkt att dra om avloppet så det går en annan väg ut än från början.
Det gamla avloppet går ut under trapp och/eller under acktankar.
Vill inte hålla på och bila runt där.
Kommer även att dra nytt vatten och ta det genom vägg.
Då jag kommer att gräva ur där vattnet ska in tänkte jag även ta avloppet ut den vägen.

Kolla gärna på min skiss .
Grönt streck är nytt vatten in.
Blå ringar är stående avloppsrör från kök och toa.
Röda streck och ringar är mitt gamla avlopp och brunnar därtill .
Är osäker på exakt vinkel ut därav mitt röda "fält"
De Vita strecken är den nya dragningen.

Vad tror ni om vinklarna på huvudstammen ut.?
Först en 90 gradare från det lodräta röret från ovanvåning till rör i plattan ,,,sen två 45 och sen 75- gradersvinkeln.
Blir det lite mycket vinklar?
Kan det bli problem?
Innan gick ju huvudstammen lite rakare.
avlopp källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag kan inte se varför det inte skulle fungera så som du hade tänkt att göra.
Borde fungera helt okej.
 
Redigerat:
Tack för svaret.
Vill även växla ner djupet ordentligt med två 45 språng för att komma under sulan ordentligt
Vad tror ni om det?
Kolla skiss.
 
  • avlopp källare 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst. Verkar helt ok. Huvudsaken är ju att det inte lutar åt fel håll någonstans.
 
Verkar ju va en vettig inställning,
Allt snack om att för mycket fall inte skulle va bra kan nog ha en grund i vissa situationer kanske.
Mitt lilla 45 graders språng på nån meter lär förhoppningsvis inte ställa till några problem.

Sitter och projekterar arbetet och kom att fundera på hur man ska tänka med muffar.
Spelar riktningen någon roll?.
När jag ändå gör allt nytt kanske man ska försöka eftersträva ""rör in i muff"" i flödesriktningen så långt det går?
 
Ja, det är så rören helst ska läggas. Rör in i muffen.

Flödesriktninng: ->
Rör: ======>=======>=====
 
Problemet kan då bli vid grenuttagen och vinklarna märker jag.
Jag kommer att behöva använda de med muff i varje ände då det inte verkar som rinkabyrör säljer 110 rör med muff för inomhusavlopp.
Däremot säljer de markavloppsrör med muff.
Skulle det gå att kombinera inomhusgrenrör och vinklar med markavloppsrören tror ni?
 
Ja, det går utmärkt att blanda. Kolla upp så du får rätt klassning på de rör som du eventuellt ska gjuta ner, det är inte alla som är godkända för det.
 
Och lägg gärna en spolbrunn strax utanför huset för säkerhets skull.
 
Tack för fin respons!!
Ja spolbrunn kommer läggas så man kan nå både till hus och kommunala anslutningen med rensband.
Har vart på rinkabyrör idag och köpt massa rör i olika dimensioner och ännu mer massa vinklar och grenar.

Har dock blivit lite modfälld när det gäller byte av toalettens stammar och till toastolen och handfatet.
Toan är på första våningen med träbjälklag/sågspån och har riktigt dåliga rör som läcker igenom lite
Det är en klinkrad gästtoa som inte har dusch/badkar eller brunn.
Toan är dessutom så liten att det aldrig kommer bli någon dusch/badkar/brunn i den så länge jag äger huset iallafall.
Vill INTE bryta upp allt och lägga tätskikt enligt våtrumsreglerna om jag inte verkligen MÅSTE enligt regler.
Finns det nått sätt att fästa och täta nya röret genom golvet till toastolen och handfatet?
Någon som kan ha en ide?
 
Om toan inte är allt för nyrenoverad, innan de kom på påfundet att det skulle vara tätskikt på golvet även i utrymmen utan dusch så kan du byta det underifrån utan att det är några formella hinder. Däremot kanske det inte är så enkelt? Jag hade nog satsat på rikligt med silicon eller mjukfog som tätning.
 
Toa utan dusch räknas väl som torrt utrymme, eller har det ändrats?

Protte
 
Ja, idag så är det krav på tätskikt även på toaletter utan dusch. Men det räcker fortfarande med ett rollat tätskikt och det är bara golvet och en liten bit upp på väggen som krävs.

Men om badrummet hos TS är renoverat före dessa påhitt så borde det ju inte vara ett problem att byta rören.
 
Krilleman
Beträffande 45º böj för korrigering av nivåer har jag skrivit om det förut. Här
 
Arbetet är igångsatt. Sågasåga bilabila grävagräva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.