Hur bred är murstocken? bredaste Mineritskivan är nog 120cm.
Med rätt Mineritskiva tror jag inte du behöver putsa utanpå den då dom finns med struktur.
Hur ska du få ut skivan tillräckligt långt för att täcka balken? Kanske lättast att mura i ytterkant av murstocken och fästa skivan med cementbaserat "lim"/fix.
Om rökröret skall ansluta till murstocken i det befintliga hålet, har du kollat med Sotarmästaren att det är ok att ha en stålbalk (värmeledande material) så nära?
Hur ska du lösa anslutningen av rökröret (tätning) om du har en bit tomrum mellan Mineritskiva och murstock? Jag kan tänka mig att dom vill ha uppmurat där så du inte får "tomrum" mellan skiva och murstock.
 
Skivan skulle bli ca 110 cm bred.
Får regla ut bakom skivan, stålregel eller trä får vi se.
Såklart stål närmast rökkanalen, men man bör kunna ha stående träreglar i ytterkant av skivan.
Inte mot mustocken säger nån då, visst. Men 50 cm från rökkanalen är inte muren så varm att det kan göra nåt.
Kåken är snart 100 år gammal.
Det har varit trä dikt an mot murstocken på sina ställen lika länge, det har inte hänt nåt hittills...

Att ha tomrum mellan mineritskivan och murstock ska väl inte vara några problem, det finns ju inget brännbart där.
Det enda skulle väl vara om balken tar åt sig lite värme.
Är man orolig för det isolerar man röret mellan skivan och murstocken.
 
A.Holm skrev:
Inte mot mustocken säger nån då, visst. Men 50 cm från rökkanalen är inte muren så varm att det kan göra nåt.
Kåken är snart 100 år gammal.
Det har varit trä dikt an mot murstocken på sina ställen lika länge, det har inte hänt nåt hittills...

.
Jag skulle råda dig att ta en diskussion med sotaren i kommunen. Synen på och regler betr. trä mot murstock har ändrats under de senaste 50 åren.
Har för mig att det finns en regel på 10 cm avstånd + ventilationshål men kolla sakkunskapen för säkerhets skull.
 
Mmm, kanske är tvungen att kontakta som, tänkte jag skulle slippa det då jag blir vansinnig över deras regler ibland...
 
A.Holm skrev:
Mmm, kanske är tvungen att kontakta som, tänkte jag skulle slippa det då jag blir vansinnig över deras regler ibland...
Ja, men regler finns till av en anledning. Antigen skydda folk eller byggnader :confused:
 
Visst är det så, men det känns som att det i många fall är både hängslen, livrem och karlssons klister innan dom godkänner saker...

Tex. hur kan en köpt modulskorsten med rf 0.6mm tjocklek på rökrör, 50mm isolering och ytterligare 0.6 plåt vara godkänd när man själv måste bygga med 4mm svartstål, dubbla 30mm isolering 10cm luftspalt och sedan minerit för att få den godkänt.?
Det rimmar illa i mina öron...
 
A.Holm skrev:
Tex. hur kan en köpt modulskorsten med rf 0.6mm tjocklek på rökrör, 50mm isolering och ytterligare 0.6 plåt vara godkänd när man själv måste bygga med 4mm svartstål, dubbla 30mm isolering 10cm luftspalt och sedan minerit för att få den godkänt.?
Det rimmar illa i mina öron...
Jag inbillar mig, utan att vara helt säker, att dessa färdig-moduler är provade,testade och godkända av oberoende provningsanstalt. Dessutom så finns det noga regler/anvisningar på hur dom skall vara monterade m.h.t omgivande träbjälklag mm.

Ett "hemmabygge" har jag full förståelse för, bör ha större krav på sig, eftersom det i regel inte finns full dokumentation på material,utförande och värme/eldprov som en "köpeprodukt" har.
 
Talat sotarmästaren nu...

Han tyckte det var helt lugnt med stålbalken.
Men jag bad dom komma och kolla murstocken, dom ska få provtrycka och även kolla så den är godkänd med tanke på brännbart material i närheten av den.
Så på torsdag får vi se...
 
Klokt drag :)
 
Fått domen nu.
Blev lite extra jobb. Lär glidgjuta pipan då det läckte lite för mycket.
Sen lär jag växla av en takstol som ligger för nära pipan i bjälklaget på vinden...

I övrigt var det lugnt.
Ska isolera rörröket i utrymmet mellan murstock och skivan bakom kamin.
Att ha stående reglar i ytterkant av skivan såg han inte som något problem...
 
Välvilligt inställda myndighetsutövare du har.

Jag frågade om det var ok att byta befintlig Hugo miljö braskamin mot en pelletskamin. Det var det, under förutsättning att jag lät mura upp en 10 cm tjock vägg framför dagens bakomvarande vägg, (som gissningsvis består av träreglar och gipsskiva). OBS Inga skivmaterial dög, såvida man inte hade en värmeskyddsplåt på distanser ut från väggen mellan kaminen och väggen också.
 
A.Holm skrev:
Fått domen nu.
Blev lite extra jobb. Lär glidgjuta pipan då det läckte lite för mycket.
Sen lär jag växla av en takstol som ligger för nära pipan i bjälklaget på vinden...

I övrigt var det lugnt.
Ska isolera rörröket i utrymmet mellan murstock och skivan bakom kamin.
Att ha stående reglar i ytterkant av skivan såg han inte som något problem...
Ja, vad tycker du själv nu efteråt? Var det bra att få dit sakkunskapen och kunna diskutera på plats och få klart för dig omfattningen? så det inte kommer som en obehaglig överraskning i efterhand. (y)
 
Jo, det är väl bra att ha en dialog med dom.
Och det var väl bra att få veta att man behöver fixa pipan, vore ju drygt att få lov att göra det när allt är klart och man vill tända upp för första gången...
Trodde den skulle vara bra då jag tycker den ser riktigt fin ut.

Men det kostar ju mig en slant extra.

Oldboy.
Låter konstigt.
Vad är minsta avstånd bakåt till brännbart enl. kamintillverkaren?
 
Redigerat:
A.Holm skrev:
Men det kostar ju mig en slant extra.
Ja, det kostar att vara på topp, men en brand är inte heller gratis:cool:
 
´¨Stötte på ännu mer jobb...
Ska dra pipan idag, men tänkte igår att det vore kul att se hur det ser ut före. Så jag riggade en GoPro-kamera tillsammans med en liten ficklampa som jag sedan sänkte ner genom skorstenen. Hittade nånting drygt ca 5 meter ner:
skorsten2.JPG

Ovanför denna satt en mindre sten på sniskan:
skorsten1.JPG

Fick ta upp ett litet hål strax ovanför golvet på övervåningen för att ta bort dessa två.
Ska mura igen hålen och dra pipan senare idag är det tänkt.

Tycker det var konstigt att sotaren inte sa nåt om dessa stenar när han kollade pipan med sin kamera. Han bör ju ha sett dom tycker jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.