Hej,
jag ska börja fälla in lite högtalare i taket i olika rum och söker efter en liten smidig förstärkare som kan gömmas undan.

Detta är det enda alternativet jag hittat: http://www.ljudstudion.se/nuvoamega-1-zons-paket--p-4007-c-476.aspx
Bild1_5323.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Priset är ju inte helt förfärligt, dryga 2000 kr här i Sverige men man kan få den för runt 1200 kr från England.

Min tanke är att jag ska koppla in Bluetooth (4.0) mottagare till varje enskild förstärkare och då ha en för matsal, en för kök, sovrum, o.s.v.

Först tänkte jag på bilförstärkare men det blir ju lite knepigt med volymkontroll.
Jag har ingen möjlighet att dra kablar från en central förstärkare tyvärr och jag är mest ute efter bakgrundsskval så något HiFi klubben system behövs inte... :)

Andra alternativ?
 
Mikael_L
anders07 skrev:
Andra alternativ?
Japp.
Köp t.ex. en sån här (eller något liknande)
http://www.kjell.com/sortiment/tele...hor/bluetooth/hogtalare/roxcore-sonafi-p93586
Slakta skiten, skruva, såga eller vad som behövs ur frontpanelen och montera den där du vill.
Koppla till de högtalare du tänker ha.


edit:
Själv har jag börjat att fixa precis motsvarade fast med denna:
http://www.kjell.com/sortiment/tele.../bluetooth/hogtalare/roxcore-aerosound-p92049
Jag har provkört lite, funkar utmärkt förutom för låg förstärkareffekt för att ordentligt driva de 5" jag provade mot.
Så antingen en liten extra förstärkare eller så köpa in en enhet med lite mer kräm, typ den jag länkade först till är väl vad som gäller.
(Eller hitta högtalare med hög känslighet, typ minst 95dB/W ... ;))
 
Redigerat:
Intressant tanke men jag blev ju nu lite förtjust i den fina lilla volympanel som kommer med i TC2'an. Den fick t.o.m. hustrugodkänt... :)
tc-amp2-small-amplifier[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kommer med fjärrkontroll och är på 2x20W RMS och kostar humana 700 kr från England...
Jag beställer en och så får vi se vad den duger till...

Jag tänkte mig att knacka ur botten på en el-dosa jag har extra för en belysningsknapp och klämma in denna istället. :)
 
Utvärdera gärna. Jag köpte en t-amp på 2*50w men det var på tok för klent för mina inbyggnadshögtalare så
Det fick bli en annan lösning..
/
M
 
Ja den där såg intressant ut! Var hittade du den i England nånstans? Fungerar den bra så är ett par stycken såna perfekt för mig! Pluggar man in en airport express på baksidan bara.
 
http://www.elot.se/product.html?product_id=17751
Ett alternativ om man bara vill ha radio, endast 0,5W ut dock - billig...


Lånar tråden lite och frågar hur man kopplar ihop detta till en T-amp? T-amp har 3,5mm eller RCA ingång, vad händer om man kopplar in en högnivå (0,5W) till nån av dessa ingångarna, fungerar det?

/Peter
 
Nackdelen med den sortens lösning är att du inte har någon enkel möjlighet att kontrollera ljudnivån i rummet. Jag skulle tro att man snabbt blir irriterad på att inte ha en knapp på väggen som man kan vrida på.

Jag funderar också på hur man får ihop ett bra multiroom-system och en av svårigheterna är volymkontrollen. Helst vill jag ha volymkontroller i varje rum, och i kontrollenheten (surfplatta/smartphone) och båda volymkontroller ska gå mot samma masterinställning.

Jag skulle tro att sonos fixar detta, men hur det är med övriga system vet jag inte.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Nackdelen med den sortens lösning är att du inte har någon enkel möjlighet att kontrollera ljudnivån i rummet. Jag skulle tro att man snabbt blir irriterad på att inte ha en knapp på väggen som man kan vrida på.

Jag funderar också på hur man får ihop ett bra multiroom-system och en av svårigheterna är volymkontrollen. Helst vill jag ha volymkontroller i varje rum, och i kontrollenheten (surfplatta/smartphone) och båda volymkontroller ska gå mot samma masterinställning.

Jag skulle tro att sonos fixar detta, men hur det är med övriga system vet jag inte.
Ja, sonos och andra system fixar detta men verkar som TS som jag är ute efter lite mera humana priser på system;) Ir sändare som anders07 skriver är en modell. Ja själv tänker att man justerar volymen till max och så justerar man sedan på telefonen som jag kommer att använda som mediaspelare:)
 
Jag funderar på att köpa en sån här airplay-högtalare. Typ 1000:- ink frakt från Storbrittanien. Antar att man får byta kontakt på den dock. Ljudet verkar vara hyfsat och ska man ha en airport express + förstärkare + högtalare är man lätt uppe i dubbla den summan.
 
souba skrev:
Ja, sonos och andra system fixar detta men verkar som TS som jag är ute efter lite mera humana priser på system;) Ir sändare som anders07 skriver är en modell. Ja själv tänker att man justerar volymen till max och så justerar man sedan på telefonen som jag kommer att använda som mediaspelare:)
Problemet med det är ju bara att man ofta (jag åtminstone) t.ex. spelar Bluetooth genom bilen och då har jag BT volymen på max. på telefonen och justerar i bilradion. Kommer jag sedan in och har musiken igång fortfarande i mobilen kommer det ju att bröla på med full volym inne... :)
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag funderar på att köpa en sån här airplay-högtalare. Typ 1000:- ink frakt från Storbrittanien. Antar att man får byta kontakt på den dock. Ljudet verkar vara hyfsat och ska man ha en airport express + förstärkare + högtalare är man lätt uppe i dubbla den summan.
Sant.. Men den där kan ju va lite knepig att bygga in i väggar å tak:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.