Skall bygga en friggebod/verktygsbod på en gjuten platta och vet inte vad vi skall satsa på. Någon som har någon aning om var man kan landa på i pris om man väljer lösvirke?

Den skall inte vara beboelig utan vara till utemöbler, trädgårsredskap osv. En viss typ av isolering hade jag tänkt mig så det inte blir frost på vintern,
 
Om du snålar lite så går det nog att komma ner runt 8-10 tusen. Då räknar jag inte in plattan eller elektriker.
 
Det beror på hur stor den ska bli, antar 15m2.
Blir nog tufft att komma så pass lågt som 8-10k ex. platta och el, bara virket, billigt tak och lite lite isolering blir nog omkring 8-10. Sedan kommer ju någon form av dörr/port till + massa annat, färg belysning mm.
 
det stämmer, tänka maxa och ta 15 kvm. 8-10 låter som sagt billigt, men är kontentan då alltså att jag borde satsa på lösvirke och inte köpa färdigt?
 
jonne72 skrev:
Vår 12,5 m2 bod i lösvirke gick loss på drygt 17000 plus virke.
Det där förstod jag nog inte riktigt.
 
Alfredo skrev:
Det där förstod jag nog inte riktigt.
Han menar att de inte behövde betala för virket men att det nog skulle kostat sex- sju tusen utöver de andra sjutton.
 
Precis, det kanske blev lite luddigt formulerat där... :)
 
A
kotten33 skrev:
Skall bygga en friggebod/verktygsbod på en gjuten platta och vet inte vad vi skall satsa på. Någon som har någon aning om var man kan landa på i pris om man väljer lösvirke?

Den skall inte vara beboelig utan vara till utemöbler, trädgårsredskap osv. En viss typ av isolering hade jag tänkt mig så det inte blir frost på vintern,
Jag köpte min friggebodsstomme av byggstommar.se. En 15m2 stomme kostar 10 000kr, sen tillkommer allt annat, som golv, panel, råspont, plåt, ev takavvattning, vind skivor, isolering, fönster, foder, dörr, el, väggbeklädnad m.m.

Vad menar du med "viss typ av isolering"? Med isolering tillkommer eventuellt plast i väggar, luftspalter, ventilation m.m. så det blir ganska annorlunda jämfört med oisolerad.

Jag har ännu inte vågat räkna efter vad min isolerade friggebod gick på i totalkostnad, men det var klart mer än 17 000kr iaf.
 
Redigerat av moderator:
Min 15 kvadrat friggebod på isolerad platta med dörrar och fönster för 10000 kostade ca 70000:- i material, så hur man kommer ner under 10000:- har jag svårt att förstå!

//Rydh
 
  • Gilla
Styrman
  • Laddar…
Jag har lagt ner 30000kr än så länge och då är den inte isolerad invändigt än.
 
Du får projektera lite och se vad du vill ha. Själv skulle jag inte klara att bygga så "plocke-pinnigt" som de billiga byggsatser som finns. Men vi är alla olika. På mina 15 kvadrat har jag fönster för 3500:-, Dörr 1000:-, Takavvattning +2000:-, plåtar och bleck 1500:-, Takpapp 4500:-. Hoppsan så var vi över 10 innan jag pratar stomme, isolering eller panel... Den som får ihop en bod för 10 eller 15 för den delen skulle jag vilja se...

För att svara på frågan. Har du krav och eller är händig - bygg lösvirke. Ohändig och eller liten budget - köp billig byggsats, typ knuttimrad enkel bod utan stomme. Utemöbler och trädgårdsredskap behöver ingen isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.