Jomen varför spårad skiva? Varför inte bara såga upp den i remsor med lämplig bredd och lägg i plåtarna i mellanrummet?
 
KarlXII skrev:
Jomen varför spårad skiva? Varför inte bara såga upp den i remsor med lämplig bredd och lägg i plåtarna i mellanrummet?
Jag fattar.

Vet inte riktigt, spontant känns det som att bärigheten i en sådan lösning är sämre än spån med spår i? Det kan väl iofs till del kompenseras med en extra gips.

Efter att ha frilagt halva bjälklaget och skickat ut 20säckar kutterspån har jag idag ont i hela kroppen. Som kontorsråtta är man inte riktigt van.....:)
 
MathiasS:
Vi skickade vår planlösning till Wirsbo som skickade en materialspec.
Förutom rören:
26*20 kallbockfixtur
Najtråd 4 fpk
Golvvärmeplåt 250 stk
Rörfördelare 2 WGF 1 par
Rörfördelare 3 WGF 1 par
Rörfördelare 4 WGF 2 par
Avst Vent Rak GWGF 2 par
Ändstycke för WGF 2 par
Fästdon för rörfördelare 2 par
Bypass XL 900 för WGF Fd 1 st
By-pass S för WGF fördelare 1 st
Styrdon 24 V m lägesind. 13 st.
Wirsbo Push 15 N 1 st.
Basenhet med 8 utgångar 2 st.
Rumstermostat CoSy-radio 12 st.
Extern antenn 2 st.

Be mig inte förklara vad jag skrívit, bara ;)

mvh
Da
 
Tack för det, inget behov av förklaring.....:=)

Jag har även fått tag i rätt gubbar på Wirsbo och LK så dom kan hjälpa mig med projekteringen. Sedan skickar jag inköpslista till lämplig grossist....


/Mathias
 
....och nu var även alternativet spårad spånskiva nedlagt. Man lär så länge man lever....:=)

Törs någon sig på en gissning vad det kostar att förlägga värme på detta sätt? Jo, ungefär 1000SEK per kvadrat, förvisso med trådlös reglerutrustning. För dessa 60kvm vi pratar om står spånskivor och plåtar för ungefär 30kSEK. Helt sjukt. Och otänkbart.

Kalle12, glespanel börjar låta som en bra ide....:)
 
Varför tror du jag frågade?
Been there...done that.

Kom ihåg att jag alltid endast har bra ideér och har dessutom alltid rätt. ;)
 
Frågor på det? :p
 
Inga frågor..... 8)

Nu lutar det istället åt glespanel och plåtar förlagt mellan bjälkarna, därefter 22spån + en gips. 20mm rör lär det bli också, annars blir det strul med cc avståndet. Har ju 30cc i bjälklaget numer...
 
Att du har 30 cc i bjälklaget spelar ingen roll...du tar ju spånremsorna/råsponten tvärs bjälklaget och kan därför välja själv.
Men ta 20mm iallafall, det är bäst kräm i :)
 
Förresten, skippa 22 mm spån över. Det finns ingen anledning att ha det. 30cc bjälklag, 22 mm råspont med plåtar och sedan 13mm golvgips är superstadigt.
 
...men det sättet att förlägga golv är inte "godkänt" om man skall ha klinker? Jag vill hålla mig till kakelgubbarnas rekommendationer om böjstyvhet. Inte kan väl en gips på glespanel motsvara 22mm spån på cc30?

Känns som att vi har pratat om detta förut men jag vet fortfarande inte hur jag ska göra i detalj.....

 
Böjstyvheten sköts ju av råsponten. På 30cc är det superstyvt. Gipset lägger man bara för att minimera rörelser av fukt och temp...

Kolla igen. :)

Lägger du 22mm spån, 13mm gips, Ett par cm flytspackel om det är våtrum, ett par mm fuktspärr plus fix och klinkers så har du byggt ner värmen ganska djupt egentligen.

Vi har ingen spånplatta och det är superstadigt.
 
Fy fasiken vad glad jag är som har luftburen värme ;D
I badrummet lägger jag bara en ellösning.

*lutar mig tillbaka och låter MathiasS ligga vaken och fundera på nätterna och KarlXII somna om efter vad som det verkar en lång marknadsundersökning*
 
Nu sover jag gott.

Wirsbo, ett antal kakelaffärer och Byggkeramikrådet är alla överens med Karl12 om att glespanel+dubbelgips funkar bra. Helt plötsligt pratar vi 25kSEK istället för 60kSEK för 60kvm golvvärme.

 
Rörisen sa att vi inte behövde Wirsbo pushen av någon anledning vilket gjorde det 5.500 kr billigare om vi får lämna tillbaka den vill säga. ;D

Då landade vi på 25.500 för 206 kvm fördelat på två våningar. det blir 124 SEK/kvm om vi räknat rätt.

mvh
Snåla David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.