Status
Tråden går ej att kommentera.
Morten Alper skrev:
Det kommer även gå åt några kronor till arbetslöshetsersättning till våra arbetare som petats bort av lönedumpning, illegal och legal sådan.
Morten, sluta vänligast hävda att "lönedumpning" är illegal (det där har vi redan utrett i denna tråd). Någon stackare som inte förstår bättre kanske tror dig.
 
stoif skrev:
Morten, sluta vänligast hävda att "lönedumpning" är illegal (det där har vi redan utrett i denna tråd). Någon stackare som inte förstår bättre kanske tror dig.
Skatteverket håller på med en utredning angående lönedumpning. Så vem har utrett vad?

Du kan ju inte inbilla någon att det går rätt till i hela ledet att betala ut pisslöner eller leverera varor billigare än vad dieseln kostar .
Så är det trots att du inte vill "tro" på det.
 
Mikael_L
Morten Alper skrev:
Ja för "dragon gate" är ju fantastiskt för vårt samhälle.
Jo, det är det.
Folk som bor i Gävle arbetar där, istället för att nyttja A-kassa.
 
Mikael_L skrev:
Bör inte huvudfokus ligga på att invånarna kan ta hand som sig själva - i första hand.

Och att staten går in bara där det behövs. Och får hela samhället det bättre (t.ex. genom en hel storstad byggd gratis av kinesiska arbetare, så massor av svenskar med lite sämre lön kan få bo för bara uppvärmningskostnaden) så måste det väl betyda att fler har råd att leva utan olika bidrag, har råd att betala egen sjukvård eller försäkringar för detta osv.


(citat; "råd att betala egen sjukvård eller försäkringar för detta" är förvisso ett systemskifte a'la amerikansk modell, som jag är långt ifrån odelad positiv till. Men det måste ändå få ingå i ekvationen om vi skissar på andra sätt att driva samhället.)
Du missar nåt väldigt väsentligt.

Det är innevånarna i ett land som är staten.

Det är alltså innevånarna som tar hand om sig själva och varandra. Arbetslöshets-, Social- och sjukvårdsförsäkringar har vi redan, och de betalas solidariskt av alla skattebetalare. Det gör vi för att det föds barn med allvarliga fel, folk drabbas av sjukdomar och skador som kräver långvarig eller livslång vård, och så vidare.
Det är alltså inte så att nån konstig "stat" betalar okontrollerat. Det är inte konstigare än vilken försäkring som helst-händer det nåt som försäkringen täcker, betalas det ut ersättning. Varje gång. Och inte fan är det nån som gnäller för att ett försäkringsbolag betalar ut ersättning till nån annan.
 
Mikael_L skrev:
Jo, det är det.
Folk som bor i Gävle arbetar där, istället för att nyttja A-kassa.
Idag är personalen från Kina, hur kommer det se ut på hotellet?
– Till hotellet ska vi anställa svensk personal. Det blir folk i närheten, från Älvkarleby eller Tierp, säger Kenny Li.
 
Kan en tråd som denna någonsin få ett slut? Debatten har ju förekommit sedan Marx, Smith och Keynes teorier ställdes mot varandra, mao i typ hundra år!

Två motpoler, en planekonomisk o protektionistisk filosofi gentemot en öppen marknad och individualistisk filosofi.
Nu tror jag ingen direkt argumenterar för extrempositionerna men klyftan är enorm mellan inläggen.
 
Morten Alper skrev:
Skatteverket håller på med en utredning angående lönedumpning. Så vem har utrett vad?

Du kan ju inte inbilla någon att det går rätt till i hela ledet att betala ut pisslöner eller leverera varor billigare än vad dieseln kostar .
Så är det trots att du inte vill "tro" på det.
Ska vi behöva ta detta igen verkligen? Det är inte ett brott att betala en lön i Sverige, oavsett nivå.

Sen att du raljerar med begreppet i propagandasyften gör det inte mer brottsligt.

Skattebrott är en helt annan sak, men låt oss då kallade det för vad det är istället för att lägga ut dimridåer bara för att det gynnar dina syften.
 
stoif skrev:
Skattebrott är en helt annan sak, men låt oss då kallade det för vad det är istället för att lägga ut dimridåer bara för att det gynnar dina syften.
Typ illegal lönedumpning?
 
Morten Alper skrev:
En vanligt förnuftig människa förstår ju att det ska vara balans på lönerna.

Ditt recept tycks vara att peta bort våra arbetare och ta in gästarbetare som har bilen som bostad för att dom inte ha råd till en "vanlig" bostad här.

Inte så vidare bra framgångsrecept där.
För det första finns det INGET som säger att det skall vara balans mellan löner. Så har det aldrig varit och kommer aldrig att bli.

För det andra så är det INTE samhällsekonomiskt lönsamt att låta svenska byggjobbare bygga hus om andra kan göra det billigare. DÄRMED INTE sagt att dessa byggjobbare skulle bli utan inkomst eller tjäna mindre än annars. Det kallas strukturomvandling och bland det bästa man kan göra för ett lands ekonomi. Vi var exempelvis kloka och lade snabbt ner varvsindustrin på 1970-talet, därmed frigjordes stora resurser som har lett till ökat välstånd i form av nya konkurrenskraftiga jobb.

Det Morten Alper propagerar för är att vi vanliga medborgare ska subventionera löner inom svaga konkurrensutsatta sektorer samtidigt som vi undviker att skapa nya konkurrenskraftiga och välbetalda arbeten inom näringslivet.

Detta recept kommer att leda till stagnation, minskat välstånd, och till slut spänningar i samhället.

Men det verkar ju vara dit resonemanget syftar.

Att hålla denna tråd vid liv syftar enbart till att hålla en främlingsfientlig debatt sjudande så härmed tackar jag för mej.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
sunqan skrev:
Du missar nåt väldigt väsentligt.

Det är innevånarna i ett land som är staten.

Det är alltså innevånarna som tar hand om sig själva och varandra. Arbetslöshets-, Social- och sjukvårdsförsäkringar har vi redan, och de betalas solidariskt av alla skattebetalare. Det gör vi för att det föds barn med allvarliga fel, folk drabbas av sjukdomar och skador som kräver långvarig eller livslång vård, och så vidare.
Det är alltså inte så att nån konstig "stat" betalar okontrollerat. Det är inte konstigare än vilken försäkring som helst-händer det nåt som försäkringen täcker, betalas det ut ersättning. Varje gång. Och inte fan är det nån som gnäller för att ett försäkringsbolag betalar ut ersättning till nån annan.
Och du glömde helt vad tråden handlar om.
Inte om skadade, kroniskt sjuka, eller barn som föds med handikapp, utan om att "skydda" (eller inte skydda) fullt friska och arbetsföra personer från konkurrens.
 
mycke_nu skrev:
För det första finns det INGET som säger att det skall vara balans mellan löner. Så har det aldrig varit och kommer aldrig att bli.

För det andra så är det INTE samhällsekonomiskt lönsamt att låta svenska byggjobbare bygga hus om andra kan göra det billigare. DÄRMED INTE sagt att dessa byggjobbare skulle bli utan inkomst eller tjäna mindre än annars. Det kallas strukturomvandling och bland det bästa man kan göra för ett lands ekonomi. Vi var exempelvis kloka och lade snabbt ner varvsindustrin på 1970-talet, därmed frigjordes stora resurser som har lett till ökat välstånd i form av nya konkurrenskraftiga jobb.

Det Morten Alper propagerar för är att vi vanliga medborgare ska subventionera löner inom svaga konkurrensutsatta sektorer samtidigt som vi undviker att skapa nya konkurrenskraftiga och välbetalda arbeten inom näringslivet.

Detta recept kommer att leda till stagnation, minskat välstånd, och till slut spänningar i samhället.

Men det verkar ju vara dit resonemanget syftar.

Att hålla denna tråd vid liv syftar enbart till att hålla en främlingsfientlig debatt sjudande så härmed tackar jag för mej.
Jag kan inte se ett uns av främlingsfientlighet i debatten, däremot finns det tendenser till att vissa har en positiv inställning till slavhandel.
 
Mikael_L
Morten Alper skrev:
Jag kan inte se ett uns av främlingsfientlighet i debatten, däremot finns det tendenser till att vissa har en positiv inställning till slavhandel.
Var har du läst det? Jag måste helt ha missat att vissa är positiva till slavhandel.

Men jag håller med dig om att 'främlingsfientlighet' också är att dra lite för stora växlar över det som skrivits i denna tråd.
 
Tror nog debatten kan bli mycket mera saklig o framgångsrik om Morten Alper slutar med sina Aftonbladetjargonger..
"Slavhandel", "Slavlöner", "Illegal lönedumpning" osv.
 
Mikael_L skrev:
Var har du läst det? Jag måste helt ha missat att vissa är positiva till slavhandel.

Men jag håller med dig om att 'främlingsfientlighet' också är att dra lite för stora växlar över det som skrivits i denna tråd.
Ja senast var det mr PK själv som gav ett exempel på att 10.000 kinesiska arbetare skulle komma hit och arbeta gratis. Man undrar om dom skulle komma i containrar då?
Jag tror inte att någon kinesisk arbetare vill komma hit på egen vilja och jobba gratis.

Sen finns det skribenter som tycker att det är ok att tjäna 35 spänn i kassan på ICA.

Jag är fullständigt medveten om att blanda in "slav" är starka ord men annars lyfter inte debatten.
Jag ska försöka använda träl i fortsättningen

"Lönedumpning" och "illegal lönedumpning" backar jag däremot inte på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.