Status
Tråden går ej att kommentera.
Morten Alper skrev:
Ja, att du gissar är ju uppenbart.
Den stora mellanhanden är ju staten/ skatten som gör att det finns medel till vårt samhälle.
Det är möjligt att jag inte hänger med på vad du menar och uppenbart tycker du att jag är helt felt ute, så förklara gärna mer i detalj vad du vill få fram
Du skriver
Morten Alper skrev:
Ja, det här är verkligheten och fortfarande har dom "advokatlöner" jämfört med rumänerna.
75:- respektive 58:50:- i timmen handlar det om. Typ.
Jugend skrev:
Men konsumentpriserna ligger ju inte alls anpassade för dessa löner. Vad beror det på?
Morten Alper skrev:
På vilket sätt ligger inte den anställda arbetarens lön anpassad till konsumentens pris?
mr_bygg skrev:
Jag kan gissa att Jugend menar att konsumenterna betalar ett betydligt högre pris när de köper in hantverkare än som motiveras av den låga lönekostnaden. Så antingen är det någon mellanhand som tjänar duktigt med pengar eller så är den enkla förklaringen att i praktiken inga konsumenter anlitar hantverkare med den timersättning som tas upp som skräckexempel i den här tråden.
Uppenbart så tycker du att mitt svar är helt fel, men jag begriper inte ditt svar på Jugends inlägg och mitt inlägg

Menar du att det är statens fel att vi har underbetalda och utnyttjade hantverkare i Sverige?
 
mr_bygg skrev:
Uppenbart så tycker du att mitt svar är helt fel, men jag begriper inte ditt svar på Jugends inlägg och mitt inlägg

Menar du att det är statens fel att vi har underbetalda och utnyttjade hantverkare i Sverige?
Men begriper du Jugends inlägg?

Jag förstår Jugends fråga.

Vi har nästan världens största skattetryck så det är väl rätt solklart att "snickarlönen" stiger ifrån ingångslönen till fullbetald.
Ska du då starta eget så kommer fler mysiga skatter som penslas på.

Ja, det är statens fel att vi inte kan lagstadga om minimilöner.
 
Jag förstår inte vad ditt inlägg har med utländska hantverkare att göra och diskussionen vi haft tidigare? Det du säger att vi har ett högt skattetryck , att en svensk snickare är välbetald, egenföretagare får betala mycket mysiga skatter och att det är statens fel att vi inte har minimilöner...
 
Mikael_L
Alltså Morten Alper, jag får nästan intrycket att du skriver mycket av det du skriver bara för att hålla tråden och diskussionen vid liv. Det är liksom inte riktigt tydligt vad du driver för åsikt, eller tja hälften är väl rätt tydligt, men sen finns det annan del där dina argument svajar och skiftar.

Men du håller åtminstone god ton och är ganska saklig, det är ju gott nog.
Och visst, att diskutera betyder ju inte för alla människor att man redan har bestämt sig för sanningen och bara deltager för att "lära andra".
Utan man kan ju faktiskt gå in med lite luddiga åsikter, som genom diskussionen kan förändras och/eller förtydligas. Dvs man lär sig själv något.

Ja helt otroligt nog så tror jag det faktiskt har hänt mig ... någon gång ... :surprised: :cool:
 
mr_bygg skrev:
Jag förstår inte vad ditt inlägg har med utländska hantverkare att göra och diskussionen vi haft tidigare? Det du säger att vi har ett högt skattetryck , att en svensk snickare är välbetald, egenföretagare får betala mycket mysiga skatter och att det är statens fel att vi inte har minimilöner...
Jag tycker inte att man kan kalla en lön på 24500:- för välbetald. I förhållande till lönedumpningen som sker är det bra betalt, men det går inte att leva ett drägligt liv i Sverige och ha en lön på 50 spänn i timmen t.e.x.
Sen vet jag inte om du och jag diskuterat så väldigt mycket i tråden då du skruvar till saker och ting så det inte leder någonstans. Ja återigen, det är statens fel att vi inte har minimilöner.



Micke, jag tycker att den här frågan är oerhört viktig för framtida Sverige och viss mån Europa.Därför vill jag hålla tråden vid liv, helt rätt. Ibland får man trimma lite för att få fart på brasan:).

Vi kommer att få det svårt att ta hand om dom som behöver hjälp med skattemedel om vi ska fortsätta den här resan med att stimulera lönedumpning bl.a. Vi kommer att återigen hamna i bondesamhället och då är det tur att det finns mark så det räcker för oss här.

Det verkar trots allt som att fler (kritiker) tycker att jag har en poäng då tråden hela tiden dämpas med att det inte kommer några kloka motargument.
 
ett par problem.

24500 skulle många vårdbiträden tycka var välbetalt. Inte ens en sjuksköterska med tre års högskolestudier tjänar det förrns efter ett antal år.

Och där har vi ingen lönedumpning.

Att ta in utländsk arbetskraft och låta dem arbeta för löner som inte är marknadsmässiga är inte en sak för politikerna att reglera, det görs bäst av arbetsmarknadens parter. Om arbetsgivarsidan ägnar sig åt att främja lönedumpning är det nånting som de själva måste ta tag i och sanera. Att vi nder de senaste 70 åren kommit då långt som vi gjort innebär inte att vi ska tillåta att människor från andra länder utnyttjas här på det sätt som gjörs idag.
Ingen ska inbilla mig att de strejker och umbäranden som våra föräldrar och farföräldrar utstått inte kommer att inträffa även i de länder som vi utnyttjar idag.

Men det är min åsikt.
 
Morten Alper skrev:
Vi kommer att få det svårt att ta hand om dom som behöver hjälp med skattemedel om vi ska fortsätta den här resan med att stimulera lönedumpning bl.a. Vi kommer att återigen hamna i bondesamhället och då är det tur att det finns mark så det räcker för oss här.
Hur tänker du nu?

Om det kommer hit billig arbetskraft och bygger hus åt oss så ökar vårt välstånd eftersom vi dels har fått byggnader och dels har mer pengar kvar.

Pengarna som vi sparar stannar i landet och kan användas till social omsorg eller krogbesök allt efter önskemål.
 
mycke_nu skrev:
Hur tänker du nu?

Om det kommer hit billig arbetskraft och bygger hus åt oss så ökar vårt välstånd eftersom vi dels har fått byggnader och dels har mer pengar kvar.

Pengarna som vi sparar stannar i landet och kan användas till social omsorg eller krogbesök allt efter önskemål.
Tycker du att det ser ut så i Europa? Sparade pengar som går till omsorg eller krogbesök?

Dessutom så finns lönedumpträsket redan i krogbranschen så dom pengarna får du nog inte tillbaka i form av sjukbädd vid behov.

Det kommer även gå åt några kronor till arbetslöshetsersättning till våra arbetare som petats bort av lönedumpning, illegal och legal sådan.
 
Du menar alltså att om det kommer hit 10 000 kinesiska byggare och bygger en hel stad åt oss gratis så går vi som back som samhälle betraktat?

Med samma resonemang skulle vi gå kraftigt plus om vi betalade de kinesiska byggarna dubbla svenska löner.

Bra framgångsrecept där..
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Att betala en viss grupp löner som kraftigt understiger de löner som allmänt gäller på den marknad de verkar, kommer oundvikligen att leda till arbetslöshet och snedvridning av konkurrensen. Om de inte är kvar där stadigvarande, kommer skatteintäkterna att minska, och staten kommer inte kunna ta hand om sina innevånare.
Så även om det kortsiktigt kan verka lönsamt, är det inte lönsamt ens på medellång sikt.
 
Betalar man dem dubbla löner, kommer ingen att anlita dem - vilket är tur, eftersom utflödet av kapital då blir ännu större. ..
 
mycke_nu skrev:
Du menar alltså att om det kommer hit 10 000 kinesiska byggare och bygger en hel stad åt oss gratis så går vi som back som samhälle betraktat?

Med samma resonemang skulle vi gå kraftigt plus om vi betalade de kinesiska byggarna dubbla svenska löner.

Bra framgångsrecept där..
En vanligt förnuftig människa förstår ju att det ska vara balans på lönerna.

Ditt recept tycks vara att peta bort våra arbetare och ta in gästarbetare som har bilen som bostad för att dom inte ha råd till en "vanlig" bostad här.

Inte så vidare bra framgångsrecept där.
 
Mikael_L
sunqan skrev:
Att betala en viss grupp löner som kraftigt understiger de löner som allmänt gäller på den marknad de verkar, kommer oundvikligen att leda till arbetslöshet och snedvridning av konkurrensen. Om de inte är kvar där stadigvarande, kommer skatteintäkterna att minska, och staten kommer inte kunna ta hand om sina innevånare.
Så även om det kortsiktigt kan verka lönsamt, är det inte lönsamt ens på medellång sikt.
Bör inte huvudfokus ligga på att invånarna kan ta hand som sig själva - i första hand.

Och att staten går in bara där det behövs. Och får hela samhället det bättre (t.ex. genom en hel storstad byggd gratis av kinesiska arbetare, så massor av svenskar med lite sämre lön kan få bo för bara uppvärmningskostnaden) så måste det väl betyda att fler har råd att leva utan olika bidrag, har råd att betala egen sjukvård eller försäkringar för detta osv.


(citat; "råd att betala egen sjukvård eller försäkringar för detta" är förvisso ett systemskifte a'la amerikansk modell, som jag är långt ifrån odelad positiv till. Men det måste ändå få ingå i ekvationen om vi skissar på andra sätt att driva samhället.)
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Mikael_L
Morten Alper skrev:
En vanligt förnuftig människa förstår ju att det ska vara balans på lönerna.

Ditt recept tycks vara att peta bort våra arbetare och ta in gästarbetare som har bilen som bostad för att dom inte ha råd till en "vanlig" bostad här.

Inte så vidare bra framgångsrecept där.
Du svarade inte på mycke_nu's fråga.

Skulle det vara dåligt för vårt samhälle att ta emot en stad byggd helt gratis?


---
En liten sidofråga, skulle du ta emot ett hus, värt någon miljon, gratis, även om det var byggt av utländska arbetare?
 
mycke_nu skrev:
Du menar alltså att om det kommer hit 10 000 kinesiska byggare och bygger en hel stad åt oss gratis så går vi som back som samhälle betraktat?
Ja för "dragon gate" är ju fantastiskt för vårt samhälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.