AndersQ skrev:
När ni skriver att ett hus kostar så och så mycket att bygga per kvm?
Vad räknar ni in då, endast boyta? Vi ska bygga ett 1-planshus med ett dubbelgarage som sitter ihop med huset. 200 kvm boyta, 50 kvm biyta(förråd, tvättstuga m.m.) och 50 kvm garage.
Vi ska bygga i lösvirke och lek med tanken att vi hamnar på ca 12.000/kvm.
Ska jag då räkna 12000 x 200 kvm eller hela plattan inkl garage, det vill säga 300 kvm?
Hej!

Wow, vilket jätte hus det kommer att bli!
Antar att det inte rör sig om en kommunal villa tomt, haha :)).
Tycker nog att 12 000 kr låter rätt så billigt!
Frågan beror klart på flera olika faktorer och jag antar att du tänker göra rätt så mkt själv när du räknar så?
Jag är verkligen ingen expert på området men det är roligt vad mkt information man kan läsa sig till!
Lösvirke är ju bland det billigaste man kan bygga och om man utför mkt av arbetet själv samt får tag på billigt material har jag läst (på byggahus.se) att man kan komma undan med 8 - 9 000 kr/km².
Efter lösvirke är väl ett prefabricerat trähus det billigaste alternativet och det som kostar mest är väl arkitektritade hus absolut dyrast (20 - 30 000 kr/km²).
Jag tror att man brukar beräkna km² priset exklusive tomtavgift, markarbete och anslutningsavgifter. Sedan har jag förstått att om man anlitat hjälp så skiljer sig kostnaden för arvodet beroende på var du bygger i landet (dyrast i storstäderna).
Vet inte heller hur man tänker när garaget sitter ihop med resten av huset. Du kan ju bygga ett garage med mkt hög standard men även ett betydligt enklare och då mkt billigare. Det samma gäller ju förstås själva huset, mkt hög standard på konstruktion är så klart betydligt dyrare än en lägre standard.
Jag hade personligen satsat pengarna på just husets konstruktion och hellre lagt lite mindre pengar på husets interiöra detaljer så som kök/badrum.
Huset ska ju funka i ett långsiktigt perspektiv.
Lycka till med ditt bygge!
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Ska ni bygga helt själv i lösvirke så skulle jag (baserat på egen erfarenhet) uppskatta kostnaden för ett enplanshus till 8000kr/m2 (ink platta på mark) och garage till 3000kr/m2, ska du anlita hantverkare för att uppföra det så får du minst dubbla dessa kostnader.
Givetvis är ovanstående kostnader grova riktvärden.
Oj, ja det är verkligen betydligt billigare att bygga i lösvirke isf!
Nästan så att man börjar ångra sitt val... 😳
Fast tänker att det nog kräver betydligt mer av dig som byggherre, jag menar kunskapsmässigt och så?!
Jag trodde också kanske att km² priset var ngt dyrare för ett enplans hus, för det är väl billigare att bygga 1 1/2 plans hus?
 
Ja, det kräver givetvis mer kunskap, men framförallt tid, ork, familjesituation och engagemang att bygga helt själv.

Helt rätt att 1.5 plans blir billigare per m2 boyta.

Vårt eget bygge som tog 1 år att uppföra helt i egen regi kostade oss 1.7 milj (+tomt), då räknar jag in alla kostnader så som anslutningar, bygglov och markarbete.
Vi värmer ca 380m2, 100 av dem är garage/verkstad som är hopbyggt med huset.
Huset är ett s.k. 1 3/4 plan och ritat av min fru (som är arkitekt).
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Jag är lite frågande till det där att 1 1/2 plans hus skulle bli så mycket billigare än ett enplanshus.

  • 3x2 kvm försvinner för trappan. Och trappor är inte direkt gratis.
  • Isoleringen med snedtak och kattvindar är komplicerad och inte så billig.
    Och det blir troligen också sämre isolering än i ett plant bjälklag.
  • Bygger man med 38° takvinkel får man en fantastisk förrådsvind för allt som annars tar upp hela garaget. (Vindstrappan kan man ha utvändigt.)
  • Underbart att slippa trappa att skydda barn för, springa upp och ner i, och släpa dammsugaren i.
  • Troligen vill man dubblera toa/dusch/badrum om man har två våningar för att det skall bli bekvämt.
  • Det är ju inte kvadratmetrarna som kostar, utan mer vad man fyller dem med.
    Så själva råytan kostar inte så mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert Kooijman och 2 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Ja vad vet man, det är ju totalt livsfarligt att leva.
Ja, det är faktiskt den enda 100% dödliga sjukdomen.
 
Enk Projektet skrev:
Hur stort blir garaget?
200kvm varav 113 uppvärmt :)
 
Krullert skrev:
200kvm varav 113 uppvärmt :)
Haha....som jag trodde... :D
 
KnockOnWood skrev:
Jag är lite frågande till det där att 1 1/2 plans hus skulle bli så mycket billigare än ett enplanshus.

  • 3x2 kvm försvinner för trappan. Och trappor är inte direkt gratis.
  • Isoleringen med snedtak och kattvindar är komplicerad och inte så billig.
    Och det blir troligen också sämre isolering än i ett plant bjälklag.
  • Bygger man med 38° takvinkel får man en fantastisk förrådsvind för allt som annars tar upp hela garaget. (Vindstrappan kan man ha utvändigt.)
  • Underbart att slippa trappa att skydda barn för, springa upp och ner i, och släpa dammsugaren i.
  • Troligen vill man dubblera toa/dusch/badrum om man har två våningar för att det skall bli bekvämt.
  • Det är ju inte kvadratmetrarna som kostar, utan mer vad man fyller dem med.
    Så själva råytan kostar inte så mycket.
Låter rimligt!
 
ChristinaH skrev:
Hej!

Wow, vilket jätte hus det kommer att bli!
Antar att det inte rör sig om en kommunal villa tomt, haha :)).
Tycker nog att 12 000 kr låter rätt så billigt!
Frågan beror klart på flera olika faktorer och jag antar att du tänker göra rätt så mkt själv när du räknar så?
Jag är verkligen ingen expert på området men det är roligt vad mkt information man kan läsa sig till!
Lösvirke är ju bland det billigaste man kan bygga och om man utför mkt av arbetet själv samt får tag på billigt material har jag läst (på byggahus.se) att man kan komma undan med 8 - 9 000 kr/km².
Efter lösvirke är väl ett prefabricerat trähus det billigaste alternativet och det som kostar mest är väl arkitektritade hus absolut dyrast (20 - 30 000 kr/km²).
Jag tror att man brukar beräkna km² priset exklusive tomtavgift, markarbete och anslutningsavgifter. Sedan har jag förstått att om man anlitat hjälp så skiljer sig kostnaden för arvodet beroende på var du bygger i landet (dyrast i storstäderna).
Vet inte heller hur man tänker när garaget sitter ihop med resten av huset. Du kan ju bygga ett garage med mkt hög standard men även ett betydligt enklare och då mkt billigare. Det samma gäller ju förstås själva huset, mkt hög standard på konstruktion är så klart betydligt dyrare än en lägre standard.
Jag hade personligen satsat pengarna på just husets konstruktion och hellre lagt lite mindre pengar på husets interiöra detaljer så som kök/badrum.
Huset ska ju funka i ett långsiktigt perspektiv.
Lycka till med ditt bygge!
Ja, det blir ganska stort. Själva plattan är på runt 300 kvm. Och ja, det är en Kommunal villatomt i ett nyplanerat område. Dock är tomterna där ganska stora, mellan 1600-2000 kvm.
Huset kommer att resas av en byggfirma som jag känner och har jobbat inom andra områden med tidigare, och dom litar jag på 110 %. Sen ska vi själva och ytterligare 2 andra göra resten inuti förutom El och Vvs. Dessa 2 killar har jag också jobbat med tidigare så det är bra "arbetare" allihopa vilket jag anser vara e förutsättning för att man ska komma ner i pris. Tänk så oerhört mkt tid det går att för vissa snickare att åka på frukost, kaffe, lunch med mera. Man ska givetvis ha sina raster men jag tycker inte det är okej att en frukost på 20 min tar 45 min osv. Så alla inblandade är riktigt bra folk som bara kör på och jobbar hårt och effektivt.

Det är ett Arkitekt-ritat hus med ganska mkt vinklar och liknande med en altan helt inglasad i isolerade partier + en pool på 10x5 m. Golvvärmen ligger både i garaget och ute på altanen. Dock är det inga exklusiva materialval. Eftersom jag är våtrumsbehörig så kaklar jag själv, men med normalpris på alla material, Ikea-Kök, parkett för runt 300 kr/kvm istället för 700-800, "vanliga" golv och taklister osv. Så i nuläget har jag ingen aning om vad slutnotan blir inkl allt. Tomten inkl anslutningar har vi betalat 450.000 för. Ett sådant här hus hade kostat med totaltentrepenad eller köpt av en hustillverkare ca 4 miljoner. Så när jag räknar ner från det priset så är jag nöjd om vi hamnar ca 800.000-1.000.000:- under det priset, med andra ord slutnota på runt 3 miljoner.

Läste också på lite om Thuja-häck och inser att det blir en lite dyr post eftersom vi ska ha 163 meter häck runt om:D
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
AndersQ skrev:
Ja, det blir ganska stort. Själva plattan är på runt 300 kvm. Och ja, det är en Kommunal villatomt i ett nyplanerat område. Dock är tomterna där ganska stora, mellan 1600-2000 kvm.
Huset kommer att resas av en byggfirma som jag känner och har jobbat inom andra områden med tidigare, och dom litar jag på 110 %. Sen ska vi själva och ytterligare 2 andra göra resten inuti förutom El och Vvs. Dessa 2 killar har jag också jobbat med tidigare så det är bra "arbetare" allihopa vilket jag anser vara e förutsättning för att man ska komma ner i pris. Tänk så oerhört mkt tid det går att för vissa snickare att åka på frukost, kaffe, lunch med mera. Man ska givetvis ha sina raster men jag tycker inte det är okej att en frukost på 20 min tar 45 min osv. Så alla inblandade är riktigt bra folk som bara kör på och jobbar hårt och effektivt.

Det är ett Arkitekt-ritat hus med ganska mkt vinklar och liknande med en altan helt inglasad i isolerade partier + en pool på 10x5 m. Golvvärmen ligger både i garaget och ute på altanen. Dock är det inga exklusiva materialval. Eftersom jag är våtrumsbehörig så kaklar jag själv, men med normalpris på alla material, Ikea-Kök, parkett för runt 300 kr/kvm istället för 700-800, "vanliga" golv och taklister osv. Så i nuläget har jag ingen aning om vad slutnotan blir inkl allt. Tomten inkl anslutningar har vi betalat 450.000 för. Ett sådant här hus hade kostat med totaltentrepenad eller köpt av en hustillverkare ca 4 miljoner. Så när jag räknar ner från det priset så är jag nöjd om vi hamnar ca 800.000-1.000.000:- under det priset, med andra ord slutnota på runt 3 miljoner.

Läste också på lite om Thuja-häck och inser att det blir en lite dyr post eftersom vi ska ha 163 meter häck runt om:D
Oj, vi ska också bygga på kommuntomt men där begränsat bygget till max 200 km² tror jag, är förvisso mindre tomter (största på 1500 km²).

Så skönt med ett arbetslag som ni känner till och har så stort förtroende för! Kan inte annat än att hålla med dig om raster och så! Ska självklart finnas/hållas raster men det finns en nonchalans idag (inte bara i byggsektorn) där man gärna överskrider vad jag tycker är acceptabelt!
Vi har bett om referenser gällande vårt bygglag och till vår stora lättnad verkar de vara super proffsiga och effektiva
:))!
Låter verkligen som ni har ett fint boende att se fram emot, så härligt!!!
Jag har dock svårt att tro att ett sådan bygge "bara" skulle kosta runt 4 miljoner med hustillverkare och totalentrepenad. Vi var på väg att bygga ett Trivselhus på endast ca 160 km² (1 1/2 plan) i vinkel och med markarbetet och en gjuten platta till garaget på ca 50 km² skulle det kosta oss ca 4 miljoner.
Det blev för dyrt och vi fick backa från köpet men så här i efterhand känns det skönt!
Nu låter det som du har mkt kunskap, bra kontakter och egen kompetens så du kan säkert klara en betydligt lägre kostnad för ert bygge!
Dock, som du själv skrev, har själva suttit nyligen och snackat häckar och ack så dyrt "bara" en sådan grej kan bli 😝.
Vi försöker hålla oss ett ca 250 000 kr under vår budget så vi kan reda ut oförutsägbart utgifter som med stor sannolikhet kommer att knacka på vår dörr 😜!
 
Redigerat:
Jag har noterat en tendens i dagens mobiltelefon-samhälle att hantverkare tagit med sig "kontoret" med sig ut på arbetsplatserna och skäms inte för att avhandla ovidkommande ärende under brinnande arbetstid.
Detta anser jag vara ytterst störande för arbetsrytmen. "Vad var det nu jag var?" Det tar lite tid at återfå koncentrationen igen.

Det märkliga är att det oftast inte finns något avdrag på fakturan för arbetstid som är förlorad pga tfn-samtal. :thumbdown:
 
  • Gilla
Henrik A och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Jag har noterat en tendens i dagens mobiltelefon-samhälle att hantverkare tagit med sig "kontoret" med sig ut på arbetsplatserna och skäms inte för att avhandla ovidkommande ärende under brinnande arbetstid.
Detta anser jag vara ytterst störande för arbetsrytmen. "Vad var det nu jag var?" Det tar lite tid at återfå koncentrationen igen.

Det märkliga är att det oftast inte finns något avdrag på fakturan för arbetstid som är förlorad pga tfn-samtal. :thumbdown:
Har sett alldeles för många exempel på det du beskriver när vi har anlitat hjälp till att renovera vårt befintliga hus!
Verkar, precis som du säger att detta beteende ingår i en del hantverkares tjänster och som även förväntas bekostas av uppdragsgivaren/köparen.
Mkt konstig mentalitet! 👎👎👎
 
Nu tror jag inte jag just det med telefoni är unikt för hantverkarna. Om din fru ringer dig på jobbet och ni pratar en halvtimme, inte sjutton tar du 30 minuter kortare rast eller jobbar 30 minuter längre för det. om telefonpratandet börjar bli överdrivet får man väl påpeka att det inte är ok.
Är det fastpris, spelar det dessutom ingen roll.
 
Man kan ju också tänka att när man själv ringer hantverkaren och pratar då denne är på ett annat jobb så debiterar dom förmodligen inget för det, så det kanske går jämt ut i slutändan.
 
AndersQ skrev:
Man kan ju också tänka att när man själv ringer hantverkaren och pratar då denne är på ett annat jobb så debiterar dom förmodligen inget för det, så det kanske går jämt ut i slutändan.
Mig veterligen så finns det telefonsvarare funktioner i moderna telefoner där man både kan spela in ett medelande om vilka telefontider man är anträffbar på och möjlighet för uppringaren att lämna ett medelande.......denna funktion borde kanske användas oftare :D
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.