Exempel:
Om en 750 l-tank håller 80 grader rakt igenom som ursprungstemperatur och sedan minskar till 60/40/30, hur många kwh har jag då förbrukat? Eller är frågan felställd? Svara med en formel begriplig för en stackare som, av goda skäl, hoppade av från teknisk till samhällsvetenskaplig linje en gång i tiden :)

Någon som orkar räkna på exemplet eller rätta min fråga?
 
Samhällsvetare och humanister, behövs de? ;D

Korta modellen:
1000 liter 10°C ger 11,6 kWh.
Så för 750 liter 20°C ska du alltså multiplicera med 0,75*2 och få 17,5 kWh, om du räknat rätt.

Långa modellen:
Vattens värmekapacitivitet är ungefär 4190 J/(kg*K). Då en liter vatten väger bra nära ett kg, kan man, i dessa sammanhang, sätta likhetstecken mellan liter och kg. En temperaturskillnad på en Kelvin och en grad Celsius är samma sak. Därav följer att vi kan uttrycka värmekapacitiviteten som 4190 J/(l*°C).

Då Joule = Ws och det går 3600 sekunder på en timme, får vi också att 4190 J/3,6*10^6 = 0,00116 kWh/(l*°C). Vilket i sin tur ger korta modellen enligt ovan.
 
Om jag har 1000 liter 90 gradigt vatten och kör ner det till 25 gr så har jag alltså omvandlat energi motsvarande Ca 75 kwh?

 
Korta modellen:
1000 liter 10°C ger 11,6 kWh.
Så för 750 liter 20°C ska du alltså multiplicera med 0,75*2 och få 17,5 kWh, om du räknat rätt.
Tack, det där förstår t o m jag! Nyckeltal är bra. Men 20 grader (hur får du till den lilla gradringen?) gäller ju bara energitömningen i toppen? Blir det rätt om jag räknar med skiktningen 60/40/30 som medeltal en sänkning på 37 grader (50+40+30/3)? Eller blir det missvisande?

Då Joule = Ws och det går 3600 sekunder på en timme, får vi också att 4190 J/3,6*10^6 = 0,00116 kWh/(l*°C). Vilket i sin tur ger korta modellen enligt ovan.
Tack, men nu måste jag tänka lite. Föredrar den korta modellen :)

Samhällsvetare och humanister, behövs de?
Nej, vi är totalt överflödiga och bidrar inte till samhällets utveckling. Men jag kör på så länge det till dess fler än du når denna insikt.  :D

 
Förresten: Nån som känner till om det finns någon tabell eller graf tillgänglig på nätet som visar värmeförbrukning per m2/timme vid olika temperaturer för ett "normalisolerat" hus?

Eller något liknande...
 
RoKe skrev:
Om jag har 1000 liter 90 gradigt vatten och kör ner det till 25 gr så har jag alltså omvandlat energi motsvarande Ca 75 kwh?
Jepp..
 
2an skrev:
[quote author=RoKe link=1142849773/0#2 date=1142853831]Om jag har 1000 liter 90 gradigt vatten och kör ner det till 25 gr så har jag alltså omvandlat energi motsvarande Ca 75 kwh?
Jepp..
[/quote]
Okej.
 
Jaha, det var det du avsåg med 60/40/30. Jag trodde du menade olika exempel på hur mycket temperatursänkning du fick.

Det hela beror ju på om det faktiskt är 1/3 av vattnet som blir 60°C, 1/3 blir 40°C osv. Om det är annorlunda förhållande för respektive temperatur påverkar det hur mycket energi du tagit ut.
Men eftersom du knappast kan veta detta är det ju lika bra att anta att det är så, och då blir det som du säger, bortsett från att 80-60=20, inte 30, samt att du råkat få parentesen på fel ställe. Alltså blir medelsänkningen (50+40+20)/3=37°, vilket du också fått fram. Inte dåligt, med två fel i uppställningen får du ändå rätt svar! Begriper inte varför du inte blev tekniker???  ;)

° skriver du förresten genom att hålla nere Alt-knappen, samtidigt som du knappar in 248 på det numeriska tangentbordet. När du sen släpper Alt kommer ° fram.
 
Inte dåligt, med två fel i uppställningen får du ändå rätt svar! Begriper inte varför du inte blev tekniker???
Hehe, jo jag räknade på rätt siffror men skrev fel. Mitt stora problem är nog inte räknandet i sig utan snarare att jag är för släpphänt med siffror och formler. Eller detaljer i största allmänhet. Man kan säga att jag står över alla detaljer, att jag är för begåvad för att befatta mig med simpla ämnen som matematik. :p Fast det är kul att leka med både siffror och teknik, som hobby alltså.

Tack för hjälpen!
 
förbrukningen för ett normalhus vid -15° är 6kW per timme till uppvärmningen
 
Ok tack, men vad är ett normalhus sett till ytan?

Vi har 130 kvm efter tillbyggnaden och ligger väl på knappt 6 kW per timme snabbt räknat vid c:a -10. Det är dock förmodligen ganska kraftigt missvisande eftersom vi inte har fått dit fönsterlister i till byggnaden plus att en del (som dockar det gamla huset och ny tillbyggnad) fortfarande i princip saknar isolering mot taket. Gott om golvdrag i köket p g a tillfälligt borttagna golvlister. Det gamla delen är timrad utan tilläggsisolering medan den nya är välisolerad (träfiberull).

Tyvärr lär vi väl inte hinna fixa allt innan vårvärmen kommer så en mer korrekt uträkning blir det väl inte förrän nästa eldningssäsong...
 
När det var några minusgrader och jag precis hade bytt panna, körde jag med min elpatron på 6 kW, för att få lite värme. Det går ju inte att elda i en vedpanna innan murningen vid skorstenen bränt färdigt, osv.

Efter några timmar hade elpatronen fått upp temperaturen i tanken till 55°C. Då gick jag och duschade. Sen öppnade jag shuntventilen lite, för att låta lite värme komma ut i huset också. På morgonen höll tanken 42°C, så det var vad 6 kW orkade med i mitt hus. Men det är ju 2½ plan, plus källare, med lite drygt 100 m² per våning. Dessutom byggt 1943, som man isolerade då. Fönster utbytta till 3-glas, dock.

För övrigt förbrukar inte ett hus 6 kW per timme. Watt är effekt. Effekt är momentan. Energi är effekt integrerad över tiden. Energi mäts exempelvis i kWh.
Ett hus som hela tiden behöver en effekt på 6 kW förbrukar 6 kWh varje timme. Omvänt, om det går åt 6 kWh per timme, är medeleffekten 6 kW. Fast det kan vara 12 kW i en halvtimme och ingenting den andra halvtimmen.
 
hmmm...
6kWh per timme kan väl skrivas 6KWh/h ?
efter förkortning blir det ju då "bara" 6kW...
 
För det första så skrev du "6 kW per timme", inte 6kWh/h, vilket annars hade varit rätt, om än omständigt.

Men nu föreslår du "6 KWh/h", vilket alltså är Kelvin-Watt-timmar per timme. Prefixet kilo skrivs med litet k.
Allmänt gäller för enheter i SI-systemet att de skrivs med stor begynnelsebokstav om det är baserade på någons namn, annars med liten bokstav.

(N = Newton, A = Ampére, Pa = Pascal, men m = meter och s = sekund)

Nu är det inte så att jag inte begriper vad du menar, eller bara vill jävlas i största allmänhet. Men jag tror att många som läser vad som skrivs här är lite osäkra (det är därför de läser, alltså, enligt min teori) på ämnet. Ett felaktigt bruk av enheter och storheter kan kanske riskera att öka förvirringen, inte minska den. Så det är i en ambition att öka sakligheten i forumet som jag "gnäller" lite på formella felaktigheter.
 
ursäkta men det blev fel med stort K, skall givetvis vara litet k. jag ville bara vidareutveckla att h/h=1 om du förstår vad jag menar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.