Har suttit och kollat runt lite och tänkte slå till på en RFXtrx433 och eventuellet en RasbPi.
Är det lättare att köra RFXen från en windows burk? (tänkte på setup etc.. brukar ofta vara massa scripting under linux)

Sen undrar jag om ni har någe bra tips på temp/hygromätare som går ner lägre än -20C?
Har ju hittat Oregon med de går som sagt bara till -20 och det blir kallare än så här under vintern.
Tanken är att jag ska ha 2 mätare på vinden och 2 mätare ute till att börja med.

Sett att en del köpt Ground Antenna från conrad.. min fråga till er är.. hur kopplar ni den till RFXen? Med en coaxkabel antar jag men frågan är hur långt det är mellan dem?

Sen en optisk trådlös avläsare för elmätare vore ju smutt också om det fanns.

Tips/råd mottages från er kunniga :surprised:
 
OpiMaza
Hej
Är det någon som kör sin RFXtrx433 på en synology diskstation? isåfall fungerar det bra, och finns det en guide att följa ?
 
Hej!
Tänkte höra om det är någon som har lyckats få igång Nexas väggsändare WST-512 med RFXtrx433? Jag kör med Domoticz, vilket fångar ett 50-tal andra termometrar, brandvarnare, ir-deckare, väggsändare, strömbrytare, ringklocka, m.m., men som sagt inte denna enhet. Den dyker upp i "dosprompt"-loggen men inte i gränssnittet.

Får inte heller Kjell & Company's fjärrstyrda uttag FHT-7901 / 50219 att funka. Någon som har lyckats?

Btw, såg att någon hade klagat över möjligheterna att lägga in regler i Domoticz, t ex "Starta värmefläkten om det är under +7 grader". Det är ju mycket enkelt att lösa, men kanske frågorna kom innan dessa funktioner fanns i Domoticz... hjälper gärna till annars.

//Martin
 
Hej,

Jag har skaffat mig en RFXtrx433 och installerat Domoticz i min Raspberry för att kunna pensionera min tellstick.
På sikt kommer det nog att bli z-wave av de flesta brytarna.
Jag har idag ett tcl-script som sköter motorvärmaren till bilen via tellsticken och en 1-wire tempgivare.
dvs.
if plusgrader: 30 minuter
if mellan 0 och -10: 60 minuter
else 90 minuter
Ni förstår...
Nu skulle jag vilja göra detta med regler i Domoticz men manualen kunde inte hjälpa mig med det.
@MartinZ. Du får gärna förklara hur det går till.
 
Redigerat:
Clabbefix skrev:
Hej,

Jag har skaffat mig en RFXtrx433 och installerat Domoticz i min Raspberry för att kunna pensionera min tellstick.
På sikt kommer det nog att bli z-wave av de flesta brytarna.
Jag har idag ett tcl-script som sköter motorvärmaren till bilen via tellsticken och en 1-wire tempgivare.
dvs.
if plusgrader: 30 minuter
if mellan 0 och -10: 60 minuter
else 90 minuter
Ni förstår...
Nu skulle jag vilja göra detta med regler i Domoticz men manualen kunde inte hjälpa mig med det.
@MartinZ. Du får gärna förklara hur det går till.
Det ser ut som om du kan en del om programmering så då blir det enkelt, det svåra är att hitta fram till det i menyn... ;)
Kolla under Inställningar -> Fler inställningar -> Events. Där finns ett grafiskt gränssnitt med drag-and-drop funktion. Börja med att dra ut en Control, i ditt fall behöver du nog 2-3 stycken. Fyll på med Logic, Time och Devices efter behov, du fattar helt säkert hur det funkar.
Obs!!! Gränssnittet funkar INTE i IE, det tog mig en stund att fatta det... Jag kör med Chrome.

Lycka till!
//Martin
 
Tack MartinZ.
Jag skall titta på events.
/Claes
 
Tack Mattias. Nu börjar det likna det jag till tellsticken. Hur kopplar jag in luascriptet i domoticz?
 
Aha, det finns en scripts/lua folder.
Jag borde spendera lite tid i domoticz forum och wiki tror jag.
 
Verkligen ingen som har några råd eller svar? :(

ebolasmurf skrev:
Har suttit och kollat runt lite och tänkte slå till på en RFXtrx433 och eventuellet en RasbPi.
Är det lättare att köra RFXen från en windows burk? (tänkte på setup etc.. brukar ofta vara massa scripting under linux)

Sen undrar jag om ni har någe bra tips på temp/hygromätare som går ner lägre än -20C?
Har ju hittat Oregon med de går som sagt bara till -20 och det blir kallare än så här under vintern.
Tanken är att jag ska ha 2 mätare på vinden och 2 mätare ute till att börja med.

Sett att en del köpt Ground Antenna från conrad.. min fråga till er är.. hur kopplar ni den till RFXen? Med en coaxkabel antar jag men frågan är hur långt det är mellan dem?

Sen en optisk trådlös avläsare för elmätare vore ju smutt också om det fanns.

Tips/råd mottages från er kunniga :surprised:
 
Fick precis en länk ifrån en polare.. den har varit uppe i forumet tidigare, men det skadar väl aldrig att visa den igen :)
Man kan se hur mycket vatten dom gör av med på muggen...

http://www.bwired.nl/
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Ha, den hade jag inte sett. Jag har funnit min överman!
 
Någon som har en rfxtrx433 till salu?
 
Den är ju så bra att den är värd sitt nypris många gånger om ;-)
 
  • Gilla
Daniel_76
  • Laddar…
Hej, hjälp önskas av en nybörjare!
Jag försöker installera en RFXtrx till min Vera 3. Jag har kommit så långt att jag ska ställa in "serial port configuration" men enheten vill inte dyka upp där, har provat att starta om Vera flera gånger men ingen skillnad. Den syns under "devices" men det står "Lua startup failure" längst ner i boxen. Meddelandet "RFXtrx: choose the serial port" står gögst upp. Vad gör jag för fel??? [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]"dfdddddf[/FONT]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.