Hej,

Jag upphandlar just nu golvvärme och funderar på vad ni andra har betalat per kvadratmeter för golvvärmen. Exkludera gärna fördelare och shunt, det är ungefär lika för alla.

Vad har ni betalat för rör, golvvärmekassetter + tillbehör per kvadratmeter?
 
Ca 150 kr/kvm inkl fördelare och rumstermostater. Det var en klumpsumma så jag vet inte delpriser...
Wirsbo 20mm förlagt i plåtar.
 
Tack för det, jag tyckte väl det var lite för dyrt....

Floore vill före min tokprutning ha 320sek/kvm räknat på rör och värmekassetterna med tillbehör. Det blir för dyrt tycker jag. Dock har dom FETkoll på detta med värmeberäkning men det kompenserar inte ett knasigt pris.

/Mathias
 
Mitt pris är iofs med rörmokar-rabatt. Dessutom med plåtar, inte kassetter. Kassetterna är svindyra, dessutom bökigare och kan tydligen börja hänga så man riskerar sämre värmeavledning....varför ska du ha såna?
 
Jag kanske utrycker mig slarvigt, jag menar sådana här frigolitflorpar med plåt/folie på, motsvarande Wirsbos golvvärmeskiva för flytande förläggning av golv. Floores variant läggs på befintligt golv (undergolv) och det går att lägga klinker direkt på eftersom man inte använder plåtar utan folie. Det är alltså inget som hänger mellan bjälkarna...

Alternativet är ju att bryta upp befintligt golv och lägga rör i glespanel i bjälklaget alt i golvspånskiva + plåt, men då bygger konstruktionen högre eftersom man måste använda gips till förbannelse så fort man har plåtar. Dessutom blir detta golv snabbt tack vare minimalt med material mellan rör och övergolv.
 
Aha...jag förstår vad du menar med kassetter.
Men jag förstår inte hur du ska kunna klinka direkt på den? Klinkerfix direkt på plåt/folie och slang? Du måste ha något emellan fixet och slangen iallafall, jag kan inte tänka mig att slangen mår speciellt bra annars...och då blir det ju golvgips ändå?

Jag tror inte heller att det bygger speciellt mycket mindre. Jag har ju 22 mm råspont på bjälkarna och 13 mm golvgips över. Med klinkers blir det ca 11 mm till = 46 mm från bjälken.

Hur tjocka är dina kassetter?

 
Anledningen till att du/man lägger golvgips i fjorton lager ovanpå aluplåtar är att dessa slår sig vid värmeförändring. Plåtarna är så tjocka att kraften är stor nog att lyfta ett övergolv. Det är därför du limmar och skruvar gips i dubbla lager. Utan plåtar, med folie istället, slipper man detta aber.

För att sedan ta upp dom rörelser som ändå finns i underlag osv använder man vid denna typ av förläggning en speciellt typ av fix som är elastisk. Det finns mig veterligen inget skäl till att skydda slangen från fixen, tvärtom ligger den kalasbra inbäddad i fix. Ingen nötning eller värmemotstånd.

Kassetterna i floores fall bygger 13mm.

Jag har inte valt leverantör ännu men detta är ett intressant alternativ, både tekniskt och praktiskt.
 
14 lager? Jag har en 13mm skiva normalt och dubbel för ökad stabilitet där det är våtutrymmen. Jag har faktiskt aldrig hört att plåtarna skulle/kan lyfta övergolvet...
Du talar om folie..men är den så tunn som du menar - klarar den verkligen att transportera/fördela värmen från röret?

Jag kikade lite på
http://www.floore.se/floorewa.php

Man använder alltså 12 mm slang...det betyder rätt många slingor (ju smalare slang, desto kortare max slinglängd) vilket i sin tur betyder fler styrdon och fördelare.

Jag är inte förvånad över att du fått ett så pass högt kvadratmeterpris....

Vill du ha ett liknande system som inte bygger så mycket så kolla på http://www.nereus.fi Det är ganska billigt i jämförelse...å andra sidan är jag lite skeptisk till om det fungerar så väldans bra...(Förlåt Sweli :) )
Men man behöver oftast inte så väldigt högt effektuttag på övervåningen. (om det är där du ska lägga det) Vi har inte driftsatt golvvärmen på övervåningen än och vi har ju klarat oss fint i vinter....
 
KarlXII skrev:
Vill du ha ett liknande system som inte bygger så mycket så kolla på [länk] Det är ganska billigt i jämförelse...å andra sidan är jag lite skeptisk till om det fungerar så väldans bra...(Förlåt Sweli  :) )
De är ok Kalle, vi kommer att installera Nereus och följa den Finska marknaden som har en kallare klimat än oss och installerar numera Nereus, jag tror inte att det är för att de gillar att frysa ;D ;D
 
Jag tvivlar inte på att folien kan transportera värme enligt önskemål.

Yes, Floore använder klenare slang vilket betyder större tryckfall och därmed kortare slingor. Mitt 20kvm kök kommer tex kräva två slingor men dom använder samma termostat etc så det är mest röret som är en merkostnad. Max slanglängd ligger kring 60m. Detta är såklart en nackdel med denna typ av golv.

Som ett resultat av korta slingor är det också viktigare att placera shuntgrupp och fördelare centralt.

I dessa 320kr/meter har jag exkluderat shuntgrupp och fördelare, så det verkliga priset är högre.

Nereus tror jag inte på, möjlighen är det dock så att jag inte riktigt förstår hur deras golv funkar, men det känns inte klockrent. Alternativet till ovanstående är varianten med golvspån med frästa spår + plåtar +golvgips. Ungefär som Energijägarna förespråkar tex. Med Floore kan jag dock använda befintligt undergolv i hela huset vilket inte är helt fel....

Jag tror att operation prisförhandling bör starta snarast....
 
  • Gilla
gyberg
  • Laddar…
Floore-spåret är nu nedlagt.

Efter besök hos några kakelaffärer har jag fått lära mig att bärighet motsvarande cc30 gäller oavsett om det är våtrum eller inte (jag påstod annat i en tidigare post vilket är fel). Detta leder till att jag måste riva upp det gammla golvet och lägga i ytterligare bjälklag för att få rätt bärighet och inte förstora skillnader i golvhöjd. När jag ändå gör det kan jag lika gärna göra som alla andra och använda Wirsbos system för vbgv....

Floore blir det inte pga att:

1. Man utfärdat felaktiga rekommendationer rörande bärighet.
2. Man rekommenderar en speciel fix till sina värmegolv (för klinker) trots att tillverkaren av fixet inte godkännt konstruktionen.
3. För högt pris.
4. Med förstärkt bjälklag blir andra konstruktioner tillräckligt låga varför det inte längre finns någon anledning att köpa något annat än LK eller Wirsbo, båda går att köpa till bra priser via webbutiker.

Ny konstruktion blir:
Bjälklag cc30
Golvspån med spår för rör
Plåtar
Golvgips (ett lager räcker)
Klinker.

Sannolikt använder jag Wirsbos shuntar, fördelare och reglering (trådlös).

Är det någon i stockholmsområdet som är intresserad av 25 säckar kutterspån? Jag har lite över.....
 
Idag beställde vi rören på Silvan för 700 SEK/120 meter, ( obs! priset gällde tills idag). Resten beställer vi antagligen från Rinkaby rör, (Wirsbo). Inklusive allt som shuntar och plåtar på övervåningen blir det en totalkostnad på 131 SEK/kvm. Allt som allt landar det på 27.000 SEK. Då är iofs inte 2 st basenheter och 2 antenner med i priset. Någon som vet vad dessa kostar?

mvh
David

 
Ja jag gör väl något liknande skulle jag gissa.

Använder du spårad spånskiva? Var köper du den isåfall?

Har du möjlighet att lista ALLA prylar du köper på Rinkaby (fördelare, bypass, ventiler, shuntar etc) relaterad till golvvärmen skulle det vara intressant att se? Bara så jag inte glömmer något.

 
Varför spårad spånskiva...?
 
KarlXII skrev:
Varför spårad spånskiva...?
Bjälklag+spårad skiva + golvgips, kan inte bli mycket lägre bygghöjd än så? Jag behöver också göra golvet innan jag fixar väggar vilket gör att jag måste ställa väggar på golvet, då känns spån som ett bra alternativ...

Du kör med glespanel (konstruktion?) och dubbelgips om jag fattat saken rätt? Hur mycket bygger det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.