I dag har jag börjat byta tråd och apparater i en lägenhet. Till min förvåning satt det ett jordat lamputtag i vardagsrummet, brytaren var en kronbrytare. Den som kopplat in lamputtaget hade lagt nollan på N ena tändtråden på P och det var ju helt rätt, men sedan hade han nog haft lite problem med den andra tändtråden till han kom på att den nog skulle ligga på den enda lediga anslutningen i lamputtaget (dvs jorden). Som tur var så var armaturen dubbelisolerad så man slapp få sig smäll.
 
Alla dessa chansningar, svaren finns ju här.
 
jeppeknaster skrev:
Fantastiska bilder. Har följt tråden lääänge och tror jag börjar ha sett det mesta och värsta nu. Med tanke på att detta bara är ett urplock av verkligheten och kanske omfattar en tusendels promille av hemmapuleriet (bara de riktiga klåparna) så är det väl ändå konstigt att inte fler dör i elrelaterade olyckor. Eller så skulle man kanske kunna säga att hempuleri inte är så farligt som alla vill göra gällande. Därmed inte sagt att man inte ska ha respekt för el.

Detta är bara min snabba reflektion av tråden och inte ett försök att starta en diskussion om hempuleriets vara eller icke vara. För detta finns andra trådar.
Fast är det inte så att de flesta bränder i hus uppstår av elfel? I så fall kan man inte påstå att hempuleri inte är farligt. Jag tror att risken för brand är lite bortglömt i debatten om hempuleri, de flesta kanske tänker mest på direkta personskador.
 
Müssli skrev:
Fast är det inte så att de flesta bränder i hus uppstår av elfel? I så fall kan man inte påstå att hempuleri inte är farligt. Jag tror att risken för brand är lite bortglömt i debatten om hempuleri, de flesta kanske tänker mest på direkta personskador.
Nej, de flesta uppstår inte av elfel, även om det är EN av de vanligaste anledningarna. Glömd spis är den vanligaste (ca 1 av 10 bränder) orsaken till brand medan rökning är den vanligaste orsaken till brand som leder till dödlig utgång.
 
Glömd spis klassas väl i statistiken som elfel om jag inte missminner mig, lika som brand i TV, kylskåp, torktumlare mm. bränder som resultat av fel i elinstallationer är lågt.
Men en liten historia från Östersund. För rätt många år sedan utbröt en brand på vindsvåningen i en kasern, dagen efter gick det att i lokalbladen att läsa att man inte kunde förklara hur branden uppstått pga att det inte fans nån el dragen på vindsvåningen. Det säger lite om hur många tänker.
 
Var ju i aftonhoran för ett tag sen att flertalet diskmaskiner har börjat brinna med så.

Ska man skydda sig ska man ha JFB och aldrig lämna huset eller apparater under uppsikt. När det väl händer så går det riktigt fort.
 
daugaard skrev:
det uppstår fler bränder pga. el som elektriker har kopplat än pga. el som hempulare kopplat.
=elektriker är farliga & hempul många ggr säkrare. ;)

Bevis: [länk] :)
Trasig länk ;)


Ja allt är relativit men kontrar vid med att en elektriker kanske gör några tusentals jobb varje år och i stora och små anläggningar kontra Svensson som kopplar lite uttag med lampsladd så blir det rätt missvisande.

Typ Mer män kör bil och krockar. Men tar vi de få % som kvinnor kör så är nog deras statistik värre än männens då vi kör mer sammanlagda timmar och mil.
 
  • Gilla
RulleBulle och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
I dag har jag börjat byta tråd och apparater i en lägenhet. Till min förvåning satt det ett jordat lamputtag i vardagsrummet, brytaren var en kronbrytare. Den som kopplat in lamputtaget hade lagt nollan på N ena tändtråden på P och det var ju helt rätt, men sedan hade han nog haft lite problem med den andra tändtråden till han kom på att den nog skulle ligga på den enda lediga anslutningen i lamputtaget (dvs jorden). Som tur var så var armaturen dubbelisolerad så man slapp få sig smäll.
Har själv gjort samma miss i sommarstugan. Men då var det en röd tråd. Och röd tråd är ju jord i gamla hus, men det var ytterligare en tändtråd.. Tanken slog mig först långt senare, varför är taklampan jordad när inget annat är.. Jag har gått på elprogrammet (gren elektronik) och tycker jag har bra koll på det rent elektriska, men installation har jag aldrig jobbat med. Nu har jag lärt mig läxan att aldrig någonsin lita på färger eller att strömmen är bruten.
 
Andreas_H skrev:
Har själv gjort samma miss i sommarstugan. Men då var det en röd tråd. Och röd tråd är ju jord i gamla hus, men det var ytterligare en tändtråd.. Tanken slog mig först långt senare, varför är taklampan jordad när inget annat är.. Jag har gått på elprogrammet (gren elektronik) och tycker jag har bra koll på det rent elektriska, men installation har jag aldrig jobbat med. Nu har jag lärt mig läxan att aldrig någonsin lita på färger eller att strömmen är bruten.
Färgerna var ej speciellt "säkra" före 1970. Det blev betydligt bättre när den gul/gröna skyddsledaren introducerades i början av 1970 talet. Då var det KLART uttalat att den endast fick användas som skyddsjord och senare även PEN ledare med blå tejpring i ändarna. Den fick absolut inte förekomma som t.ex. fas eller tändtråd
 
Luftkabel från Folkets Hus på orten jag jobbar.
Folkets Hus på vänster sida, flerbostadshus på höger sida. kabeln går via en tall. En lustig detalj är att skarvkabeln från rullen skarvats med en kabel som kommer från Folkets Hus meden påse med tejp lindad över det hela.
skarv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elektriker08 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fluxor skrev:
Luftkabel från Folkets Hus på orten jag jobbar.
Folkets Hus på vänster sida, flerbostadshus på höger sida. kabeln går via en tall. En lustig detalj är att skarvkabeln från rullen skarvats med en kabel som kommer från Folkets Hus meden påse med tejp lindad över det hela.
Mja, jag tycker nog att den mest lustiga detaljen är att man kan strömförsörja ett helt folkets hus med en enfas 10A från ett närliggande bostadshus. :)

I övrigt är det bara otäcka detaljer ... :|
 
Mikael_L skrev:
Mja, jag tycker nog att den mest lustiga detaljen är att man kan strömförsörja ett helt folkets hus med en enfas 10A från ett närliggande bostadshus. :)
Fast lite otäckt är det ju om det sitter stickproppar i varje ända och det är flerbostadshusets som strömförsörjs. :p Och vad vet du om avsäkringen föresten? ;)
 
Jag gillar sådana här lösningar. Plastpåsen ger + i kanten.
 
Mikael_L skrev:
Mja, jag tycker nog att den mest lustiga detaljen är att man kan strömförsörja ett helt folkets hus med en enfas 10A från ett närliggande bostadshus. :)

I övrigt är det bara otäcka detaljer ... :|
Den är nog uppsäkrad. Med så fri förläggning som här så kan du ju belasta 1.5mm2 *mycket* hårdare än 10A... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.