Står det inte exakt vilka modeller den passar eller mått för att kolla av mot det man har.
 
Den passar väl typ alla shuntar.
På en "vanlig" shunt byter man ut ena hörnskruven på shunten mot en av de medföljande skruvarna som har en liten pinne på sig. Pinnen går sedan in i spåret på shuntmotorn som låses fast med centrumskruven.

Helt fantastisk manick för övrigt! Nu på hösten när det är lite halvvarmt har jag halverat min pelletsförbrukning jämfört med förra hösten. Lär betala sig ganska fort.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Japp, nu har jag kört med den något år. Tycker att den är tokigt bra. Önskar dock att det fanns ytterligare inställningar, men det är väl bara för att man är nörd. En kurva jag saknat är en för att kompensera för de gånger man varit lat eller varit borta och det hunnit bli kallt inne. Tänk om det funnits en kurva att ställa in som boostade framledningstempen beroende på hur långt bort från "vald inomhustemp" man är. Samma sak med det motsatta. Detta saknar man dock bara på höst och vår då utetemperatur, sol osv spelar ett spratt.
 
Har beställt en EC jag oxå:)
Är det någon som vet vad det är för termistor i utomhus givaren?
Den borde man ju kunna bygga själv
 
Skulle vara suveränt om någon kunde öppna sin ute box och titta efter.
 
Andreas_Hansson skrev:
Har beställt en EC jag oxå:)
Är det någon som vet vad det är för termistor i utomhus givaren?
Den borde man ju kunna bygga själv
Hmm, nån elektroniker borde kunde säga det av den där tabellen som brukar stå långt bak i manualen under rubriken: Felsökning.
 
Redigerat:
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
Jag ställde frågan till min bror som är elektronik designer. Fick följande svar.

" Det är ett NTC motstånd med resistansen 150Ohm @ 25degC, Beta är ~3380 i temperaturområdet.*Jag kollade på Elfa och detta NTC-motståndet bör funka. (Artikelnr 60-259-36) https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-259-36&toc=19509 Databladet stämmer exakt överens med ohm-värdena i utegivarens felsökningstabell."

Sen är frågan om det finns någon stödelektronik i dosan eller om allt sitter i basenheten.
 
  • Gilla
camaro1969 och 2 till
  • Laddar…
Perfekt Johannes Johansson(y)
Tycker att monteringen av motor beskrivs rätt dåligt i manualen..
Har en bivalent shunt utan monterings platta.
 
Jag är sugen på att beställa en sån här då min nuvarande shuntstyrning lagt av..
Dock är jag väldigt ny på det här med vattenvärme och shunt etc, så jag är lite osäker på om det passar eller inte.
Bifogar en bild på anläggningen, http://i.imgur.com/0Yz377z.jpg
Shunten sitter längst ner till höger, lite dålig bild, kan ta en ny ikväll om det inte syns ordentligt.

Kan det funka?
Jag behöver en ny motor till shunten antar jag?
 
Jag är ganska säker på att det bara satt ett motstånd i utgivaren. Jag visste nästan det då jag beställde, men jag vart lat och orkade inte börja fippla runt. Blev dock lite paff när jag såg att jag betalat för en plastlåda, en tvåledarkabel och ett motstånd.
 
Nu har jag fått hem några komponenter. Frakten var rätt dyr så jag tog 4st extra. PMa mig så skickar jag min address som ni kan skicka ett frankerat kuvert och 20kr till.
 
JohannesJohansson skrev:
Nu har jag fått hem några komponenter. Frakten var rätt dyr så jag tog 4st extra. PMa mig så skickar jag min address som ni kan skicka ett frankerat kuvert och 20kr till.
Har du någon över?

Mvh,
Daniel
 
Nu har jag installerat min egna utegivare och den ger rätt temperatur! Nu ska jag bara klura ut hur man får ut en medel temperatur ur en hög med innegivare.

Jag har några kvar PMa mig så skickar jag min address.
 
Redigerat:
JohannesJohansson skrev:
Nu har jag installerat min egna utegivare och den ger rätt temperatur! Nu ska jag bara klura ut hur man får ut en medel temperatur ur en hög med innegivare.

Jag har några kvar PMa mig så skickar jag min address.
PM:at dig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.