ChristinaH skrev:
Hm intressant, hur tänker du då? Var kommer den siffran ifrån, hur motiverar du just 3 %?
Vi har tagit med i våra beräkningar att amortera (inte riktigt 3% dock) det är i dagsläget givet för oss att göra! Dessutom kommer vi att fortsätta med att dra en summa pengar varje månad som motsvara en högre ränta (gör vi i dagsläget) och på så sätt byggs det upp en fin buffert samt vi klarar lättare en räntehöjning när den väl kommer.
Självfallet kommer slitage att uppstå men förhoppningsvis med ett konstant flöde av underhåll och lite omtanke till huset så blir det i a f inte att allt kommer på en och samma gång (som i ett gammalt hus)?! Jag menar det är trots allt ett helt nytt hus med t ex underhållsfria fönster etc.
Intressant också det du beskriver längre upp i tråden dvs det där med att bankerna hellre lånar ut pengar till ett nyrenoverat eller helt nyproducerat hus än till ett äldre renoveringsprojekt. Vi befinner oss i exakt det scenariot som du beskriver, köpte ett 100 plus årigt gammalt hus, har utfört omfattande renoveringar, huset är efter snart tre år med renovering fortfarande långt ifrån färdigt och vid en omvärdering nu så har vi mer eller mindre kastat ett par hundra tusen i sjön! Jag har tyvärr en mkt god uppfattning av vad ett gammalt hus kan kosta!
Ytterligare en fråga från en som är dåligt insatt i vår europaekonomi, varför jämföra med Tyskland? Har vi samma förhållanden vad gäller finanspolitik, skuldsättning, tillväxt, arbetslöshet/arbetsmarknad och socialpolitik? Vänligen C
3 % kommer från min bankman. Kanske andra har en annan idé om procentsatsen men tankesättet är väl det viktiga, man vet ju inte förrän efteråt om det borde vara 2,5%,3% eller kanske 3,5%.
Det är inte de små årliga underhållsgrejorna som kostar, såvida man inte helt struntar i det och sedan måste göra ett stort lyft var 10:e år, nej jag tänker på dom stora kostnaderna som obönhörligt kommer förr eller senare. Nytt kök, nytt badrum, uppgradering värmesystem, takomläggning etc. Och ja det görs ju inte särskilt ofta men dela tex nuvarande takläggnningskostnad med tex livslängden 30 år så får du en årlig kostnad. Om du gör likadant med alla stora kommande kostnader så får du en ungefärlig "årskostnad" som du bör amortera.
Amortering är ett sparande - en buffert tills du behöver göra någon av dessa rustningar.
Om inte detta hålls i något så när skick så avspeglar det sig i husets värde vid en värdering inför en låneomläggning eller försäljning.

Jo, Tyskland, därför det är ett land som vi följer ganska väl, börsen, stor export dit och kan kanske antas att vi följer detta land med några års (hur många??) fördröjning.
Vi kan inte ta ut svängarna mer än andra länder, då blir det som när vi fick devalvera förra gången pga vidlyftiga statsfinaser.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
ginnfilt skrev:
Ja men STRÅLNINGEN då?! Även om detta skrivs med glimten i ögat så är det nog för tidigt att veta vad exponering i Wifi-miljö kan leda till på sikt. Bra en tanke. :)
Nåt ska man väl dö av.
 
roland53 skrev:
3 % kommer från min bankman. Kanske andra har en annan idé om procentsatsen men tankesättet är väl det viktiga, man vet ju inte förrän efteråt om det borde vara 2,5%,3% eller kanske 3,5%.
Det är inte de små årliga underhållsgrejorna som kostar, såvida man inte helt struntar i det och sedan måste göra ett stort lyft var 10:e år, nej jag tänker på dom stora kostnaderna som obönhörligt kommer förr eller senare. Nytt kök, nytt badrum, uppgradering värmesystem, takomläggning etc. Och ja det görs ju inte särskilt ofta men dela tex nuvarande takläggnningskostnad med tex livslängden 30 år så får du en årlig kostnad. Om du gör likadant med alla stora kommande kostnader så får du en ungefärlig "årskostnad" som du bör amortera.
Amortering är ett sparande - en buffert tills du behöver göra någon av dessa rustningar.
Om inte detta hålls i något så när skick så avspeglar det sig i husets värde vid en värdering inför en låneomläggning eller försäljning.

Jo, Tyskland, därför det är ett land som vi följer ganska väl, börsen, stor export dit och kan kanske antas att vi följer detta land med några års (hur många??) fördröjning.
Vi kan inte ta ut svängarna mer än andra länder, då blir det som när vi fick devalvera förra gången pga vidlyftiga statsfinaser.
Ja, men då kanske ditt och mitt resonemang inte går isär särskilt mkt ändå. Vår ambition är att dels sköta löpande underhåll men även att avsätta sparande för de stora omkostnader som kommer framgent. Men jag tänker och hoppas att det dröjer iaf 10-15 år innan tex värmesystemet kollapsar helt. Dessutom är det väl (om jag inte minns fel) garanti på värmesystemet. Tror faktiskt det var tio år haha :)).
Vidare, dessa stora kostnader som du nämner har du i vilket fall som, oavsett om du bor i ett gammalt eller nytt hus och de bör ju inkluderas i din ekonomiska kalkyl! Tror inte riktigt man kan jämföra ett gammalt eftersatt hus med ett nyproducerat vad gäller utgifter för underhåll och reparation. Jag hoppas verkligen inte det iaf ;-)!

Möjligen är det så att vi står inför en bostadsbubbla, många parametrar och expertutlåtanden pekar åt det hållet! En hel del röster hävdar dock motsatsen också!
Emellertid, vi bygger för att bo och leva och jag hoppas och tror att vi kommer att få göra det i ytterligare 30-40 år framöver. Klart, man kan aldrig veta och det vore ju fruktansvärt tråkigt att behöva sälja till förlust mitt under en bostadsmarknads kris!
Jag hoppas verkligen att vi har garderat oss någorlunda. Vi har iaf följt de råd som banken har givit oss vad gäller amorteringsplan mm.
En annan tanke... jag hade ingen aning om att vi går i Tysklands "fotspår" men så är det ju rent historiskt att Nationalekonomier går upp och sedan ner, för att sedan gå upp igen :)).
 
Redigerat:
ChristinaH skrev:
Ja,tnt. Men jag tänker och hoppas att det dröjer iaf 10-15 år innan värmesystemet kollapsar helt.
Åja, nu vet jag inte vilket värmesystem ni tänk er men ca 20 är väl inte helt omöjligt men "shit happens" och då är det allt skönt att veta att man har ekonomiskt manöverutrymme. :rolleyes:
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
roland53 skrev:
Åja, nu vet jag inte vilket värmesystem ni tänk er men ca 20 är väl inte helt omöjligt men "shit happens" och då är det allt skönt att veta att man har ekonomiskt manöverutrymme. :rolleyes:
Råkade skicka för tidigt, hade inte skrivit klart hehe. Men vist är det så!!!
 
Nej bygger du nytt så kommer du ju inte att ha så mycket underhållskostnader de första 20 åren iaf ... Men inget är underhållsfritt. Inte fönster heller.

Men att man skall buffertspara för renoveringar i nybygge tycker jag är lite trams. Det blir så hypotetiskt. Man får ju spara pengar när man har hus för oförutsedda utgifter. Det är viktigt. Om det behövs mycket renoveringar eller inte om 20 år det kan man ju inte veta idag. Det vet man om 20 år ....
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Jugend skrev:
Nej bygger du nytt så kommer du ju inte att ha så mycket underhållskostnader de första 20 åren iaf ... Men inget är underhållsfritt. Inte fönster heller.

Men att man skall buffertspara för renoveringar i nybygge tycker jag är lite trams. Det blir så hypotetiskt. Man får ju spara pengar när man har hus för oförutsedda utgifter. Det är viktigt. Om det behövs mycket renoveringar eller inte om 20 år det kan man ju inte veta idag. Det vet man om 20 år ....
Har för mig att Elits aliminiumfönster har typ 30 års garanti mot röta :)). Självklart finns inget som är helt underhållsfritt, men kvalitén skiljer sig iaf väsentligen åt mellan olika produkter! Om du avser underhålla dessa så tänker jag att du bör ha goda förutsättningar att de ska hålla under lång tid framöver!
Och precis, så är det ju! Ingen av oss kan sia om vad framtiden bär med sig...
Men den som spar, han har :))
 
Jugend skrev:
...
Men att man skall buffertspara för renoveringar i nybygge tycker jag är lite trams. Det blir så hypotetiskt. Man får ju spara pengar när man har hus för oförutsedda utgifter...

Instämmer till stor del i vad du skriver.

Det värsta som händer i början är väl i stort sett att diskmaskinen pajar.
OK, då får man slanta upp 5.000 kr.

När det blir dags för takrenovering á 100.000 kr eller dränering för 50.000 så har man väl vetat om det ett tag, och kunnat bygga upp reserver. Och det händer ju först om 20 - 30 år.
 
Jag ska själv bygga allt från grunden. Köpte främst tomten för att bygga garage men blir tvungen att bygga en permanentbostad också. Blir ~40kvm boyta, välisolerat lösvirkeshus med oljeradiatorer och VVB. Kommer duga för mig och min tjej, om det blir en knodd eller två så känns det billigare att bo i lägenhet i närheten av tomten än att bygga ett större hus brevid. Möjligt att en utbyggnad av detta hus kan ske istället.
Detta hus borde gå att bygga klart för under en kvarts miljon utan problem om jag gör det mesta själv.

Insikten jag har kommit till är att jag måste jobba 4 dagar för att betala ett dagsverk från en snickare. Jag lägger då hellre lite tid och pengar på bra verktyg och läsa på själv.
Att renovera nåt ruckel är för mig inte intressant då jag inbillar mig att detär lättare att göra allt från grunden, och det behöver inte ta mycket mer tid eller erfarenhet. Alla böcker, artiklar etc. skrämmer bara gemene man genom att förespråka att hyra in proffs för allt och inget. Någon liten ritning eller tjänst kostar lätt 10kkr, dessa pengar ska betalas av mig och det är vad jag i bästa fall har att undvara efter en hel månads jobb. Nej jag förespråkar istället att folk går tillbaka till hur det var för 100 år sedan när man gjorde så mycket mer själv och lån inte var på tavlan i princip. Folk levde ju då med.

Såg också att det pratades om amorteringar för att ha en buffert. Det är individuellt hur bra folk kan hålla sig ifrån att nafsa på sparkontot men det känns bra mycket friare att ha ett separat räntekonto som man sparar den bufferten på istället för att behöva krypa till banken om det behövs lite pengar.

MVH
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Krullert skrev:
Jag ska själv bygga allt från grunden. Köpte främst tomten för att bygga garage men blir tvungen att bygga en permanentbostad också. Blir ~40kvm boyta, välisolerat lösvirkeshus med oljeradiatorer och VVB. Kommer duga för mig och min tjej, om det blir en knodd eller två så känns det billigare att bo i lägenhet i närheten av tomten än att bygga ett större hus brevid. Möjligt att en utbyggnad av detta hus kan ske istället.
Detta hus borde gå att bygga klart för under en kvarts miljon utan problem om jag gör det mesta själv.

Insikten jag har kommit till är att jag måste jobba 4 dagar för att betala ett dagsverk från en snickare. Jag lägger då hellre lite tid och pengar på bra verktyg och läsa på själv.
Att renovera nåt ruckel är för mig inte intressant då jag inbillar mig att detär lättare att göra allt från grunden, och det behöver inte ta mycket mer tid eller erfarenhet. Alla böcker, artiklar etc. skrämmer bara gemene man genom att förespråka att hyra in proffs för allt och inget. Någon liten ritning eller tjänst kostar lätt 10kkr, dessa pengar ska betalas av mig och det är vad jag i bästa fall har att undvara efter en hel månads jobb. Nej jag förespråkar istället att folk går tillbaka till hur det var för 100 år sedan när man gjorde så mycket mer själv och lån inte var på tavlan i princip. Folk levde ju då med.

Såg också att det pratades om amorteringar för att ha en buffert. Det är individuellt hur bra folk kan hålla sig ifrån att nafsa på sparkontot men det känns bra mycket friare att ha ett separat räntekonto som man sparar den bufferten på istället för att behöva krypa till banken om det behövs lite pengar.

MVH
Låter spännande! Antar att du måste förhålla sig till alla regler och lagar även om huset endast är på 40 km²!? Skulle vara roligt att se planritning på huset om du har kommit så långt! Blir det ett sovrum, kök/vardagsutrymme och toalett då?
Lycka till :))!
 
Hej jag har lekt med väggmåtten fram och tillbaka och funderat på hur enkelt det ska vara att bygga ut etc. men jag har nog kommit fram till en bra planlösning nu. Det jag är rädd för är att det kan bli lite för lite förvaringsutrymme. Endast ett skåp i hallen som är 2x0,6x2,4m samt nå utdragslådor under sängen. Med dammsugare och allt funderar jag på om det räcker för två personer. Men det kommer även finnas lite täckta hyllor runt TVn.

Såhär har jag skissat upp det hittills, gjorde det bara igår så det är fortfarande väldigt ändringsbart. Men bestämmelser som handikappvänlighet gäller ju. IMAG2552.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Krullert skrev:
Hej jag har lekt med väggmåtten fram och tillbaka och funderat på hur enkelt det ska vara att bygga ut etc. men jag har nog kommit fram till en bra planlösning nu. Det jag är rädd för är att det kan bli lite för lite förvaringsutrymme. Endast ett skåp i hallen som är 2x0,6x2,4m samt nå utdragslådor under sängen. Med dammsugare och allt funderar jag på om det räcker för två personer. Men det kommer även finnas lite täckta hyllor runt TVn.

Såhär har jag skissat upp det hittills, gjorde det bara igår så det är fortfarande väldigt ändringsbart. Men bestämmelser som handikappvänlighet gäller ju. [bild]

Det är klart att det måste vara en utmaning att få till det riktigt bra på en mindre yta men jag tycker att proportionerna ser riktigt lyckade ut :)) !
Förvaring är enligt min mening a och o särskilt när man bor på liten yta! Svårt att hålla ordning och så om prylar ligger överallt 😝.
Funderade lite på om du skulle kunna få lite inspiration och tips genom att titta på nyare lägenheter och deras lösningar... Det byggs ju otroligt mkt mindre boenden idag så som t ex studentbostäder och dom brukar ju ha rätt så schyssta lösningar på compact living.
Kul att du delade med dig!
Vänligen C
 
När ni skriver att ett hus kostar så och så mycket att bygga per kvm?
Vad räknar ni in då, endast boyta? Vi ska bygga ett 1-planshus med ett dubbelgarage som sitter ihop med huset. 200 kvm boyta, 50 kvm biyta(förråd, tvättstuga m.m.) och 50 kvm garage.
Vi ska bygga i lösvirke och lek med tanken att vi hamnar på ca 12.000/kvm.
Ska jag då räkna 12000 x 200 kvm eller hela plattan inkl garage, det vill säga 300 kvm?
 
Krullert skrev:
Hej jag har lekt med väggmåtten fram och tillbaka och funderat på hur enkelt det ska vara att bygga ut etc. men jag har nog kommit fram till en bra planlösning nu. Det jag är rädd för är att det kan bli lite för lite förvaringsutrymme. Endast ett skåp i hallen som är 2x0,6x2,4m samt nå utdragslådor under sängen. Med dammsugare och allt funderar jag på om det räcker för två personer. Men det kommer även finnas lite täckta hyllor runt TVn.

Såhär har jag skissat upp det hittills, gjorde det bara igår så det är fortfarande väldigt ändringsbart. Men bestämmelser som handikappvänlighet gäller ju. [bild]
Hur stort blir garaget?
 
AndersQ skrev:
När ni skriver att ett hus kostar så och så mycket att bygga per kvm?
Vad räknar ni in då, endast boyta? Vi ska bygga ett 1-planshus med ett dubbelgarage som sitter ihop med huset. 200 kvm boyta, 50 kvm biyta(förråd, tvättstuga m.m.) och 50 kvm garage.
Vi ska bygga i lösvirke och lek med tanken att vi hamnar på ca 12.000/kvm.
Ska jag då räkna 12000 x 200 kvm eller hela plattan inkl garage, det vill säga 300 kvm?
Ska ni bygga helt själv i lösvirke så skulle jag (baserat på egen erfarenhet) uppskatta kostnaden för ett enplanshus till 8000kr/m2 (ink platta på mark) och garage till 3000kr/m2, ska du anlita hantverkare för att uppföra det så får du minst dubbla dessa kostnader.
Givetvis är ovanstående kostnader grova riktvärden.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.