Vi har fått en hel del vad vi tror är Hoppstjärtar framförallt på nedervåningen. Vi bor i suterränghus med platta på mark med Nivell golv. Luftfuktigheten är relativt låg, runt 30-35% i huset och väl ventilerat.
De bruk mest finnas i fuktiga miljöer efter vad jag läst men med Nivell golv och så låg fuktighet borde de ju inte trivas alls... vi upplever att det blir fler av dem och nu har vi även hittat dem på övervåningen där det definitivt inte finns någon fukt...

Hur blir man av med dem?

Mvh,
Anders
 
Ush, låter otrevligt!

Men vad gör de små fulingarna för skada?
Bits de?
 
De gör ju ingen skada egentligen men är ju inget trevligt att ha springande på golvet... Nu dammsuger vi dagligen och tänkte att förr eller senare måste de ju försvinna men de verkar komma tillbaka igen om man låter det vara ett par dagar. :(
 
Intressant. Har du mycket krukväxter hemma? Nyrenoverat med exempelvis nytt trägolv eller träkonstruktioner i övrigt? Inte för att de lever i trä, men hos oss förhöjdes fuktnivån tillfälligt vid en mindre renovering och då dök de upp en period.

Fungerar fläkten till nivellkonstruktionen eller är det inte ventilerat? Om inte kan det trots allt bli en ganska gynnsam miljö för hoppstjärtar och annat mellan golv och fuktskjutande betongplatta. Anledningen till att de finns på övre plan är dock något klurigare.

Inget mindre läckage i radiatorsystem eller vattenledningar i övrigt?
 
Krukväxter har vi ju en del men knappt några i nedervåningen och inte i de rum där vi har de små krypen. Det är vattenburen golvärme i hela huset och nere är det dessutom stengolv som är varmt och behagligt.
Uppe har vi parkettgolv men där kan teorin med krukväxter stämma eftersom vi har hoppstjärtarna (om det nu är det) i hörent där flest växter står.
Nivellfläkten går hela tiden. Det har varit min fundering också om de eventuellt kan ta sig upp vid insugen för Nivellgolvet, alltså frodas och må bra under golvet och komma upp genom ventilerna...

Något vattenläckage tror jag inte på... Det har varit konstant tryck i golvvärmen och jag har inte fyllt på vatten sedan senaste avluftning (för ca. 6 månader sedan).
De har kommit under sommaren så det kan ju stämma med teorin om att de kommer från plattan, det drar väl upp mer fukt under de varma månaderna...
 
Ha lite koll på fenomenet under vintern och även nästkommande sommar. I vår inredda källare finns en gillestuga med flytande trägolv. Funnits där i 30 år. Trots en luftfuktighet på 35% springer det ändå runt en och annan hoppstjärt och dammlus på golvet. Så nog tål de relativt torr luft alltid, men jag skulle tro att "mina" hoppstjärtar och dammlöss bosätter sig mellan betongplattan och överliggande plastfolie. Extremt trångt utrymme måhända, men det är ju inga stora gynnare vi pratar om.

Jag har mer eller mindre kapitulerat efter att från början ha varit extremt orolig över den bakomliggande anledningen till att de huserar hemma hos oss. Vattenläcka? Mögel? Stora fuktproblem? Med tiden har jag dock insett att de finns där och enda sättet att få bort dem är nog att ta hand om golv och väggar i gillestugan och renovera. Fast, det lär inte ske på många år än så jag har lärt mig leva med dem :)
 
Visserligen låter det gulligt med hoppstjärtar,
men till slut är det väl dags att ta till lite grövre ammunition.

Det borde väl finnas något radarliknande att spruta på golvspringorna för att förinta dem :mad:

Hur stora är de för resten?
 
Hoppstjärtar är pyttesmå och man behöver i princip krypa runt på golvet för att se dem. Inte alls ovanliga, men folk tittar inte efter så noga på golvet som vissa av oss (märkliga) andra. :)

Samma med damm-/boklöss som jag har sett fler av än hoppstjärtar här hemma. Radar kan förvisso fungera, men jag tror mer på att kontrollera den bakomliggande orsaken, annars lär man nog få leva i en konstant spraydimma av Radar.

Observera också att dammlöss må låta som att de bara lever i damm, men de fungerar alldeles utmärkt även i normalstädade hem, bara övriga betingelser som de behöver finns tillhanda.
 
Är det någon som varit i kontakt med Anticimex eller fått nåt hjälp av nån saneringsfirma?
 
Nej, jag tror inte att en sanering hjälper då anledningen att de finns där har en bakomliggande orsak som knappast avhjälps medelst diverse gifter. Mina lever i någon form av gemensam respekt med mig och min familj för tillfället. Faktum är att jag är osäker på om de ens är kvar i någon större omfattning. Ska se efter och återkomma. Hur som helst, jag har accepterat läget, men om man upplever att det är någon form av invasion det handlar om, ja då kan det vara läge att undersöka vad det hela beror på, men knappast med hjälp av diverse saneringsfirmor. Är huset nytt skulle jag vänta något år och se hur det hela utvecklar sig. Det är ju inga farliga insekter det handlar om.
 
Våra har mer eller mindre försvunnit nu efter att golvvärmen börjat tuffa på lite då det blivit kallare ute. Det dyker upp någon lite nu och då men inte alls som det var tidigare i somras.
 
Har inte nämnt här att det gäller ett nybyggt hus i Tyskland (min systers). Det här med skadedjursbekämpning ingår inte i deras villaförsäkring så de känner sig mer eller mindre förtvivlade över dessa små kryp och vet inte vad de ska börja med. De flyttade in i maj och efter 1-1,5 månader så fick de först fuktbaggar. Trodde att det berodde på fukt och skaffade några avfuktare som ställdes i varje rum. Fuktbaggar försvann så småningom och nu är det hoppstjärtar som invaderar istället. Det är tvåvåningshus utan källare och med golvvärme. De satt inte ens golvlister för att inte stänga in fukten om det fanns nån kvar så det hela låter helt oförklarligt och sjukt
 
Det råder ju lite delade meningar mellan kopplingen till fukt och hoppstjärtar eftersom det finns så många arter (170 tror jag det var). De trivs främst i komposter och ruttnande löv men uppenbarligen även inomhus eftersom så många verka ha problem med dem.
Vi har ju platta på mark så vi vet att vårt grund är fuktig men sen har vi Nivell golv med ventilation men troligen kom krypen upp genom insugen för golvfläkten eftersom de var koncentrerade just runt insugen.
Bekämpningsfirmorna har någon form av insektsfällor som jag läste om att kan fungera någon annanstans.
 
I deras fall verkar det som att dom kommer från springor mellan golv och vägg eftersom de lät bli att sätta golvlisterna så länge. Det är golvvärme överallt men dom små jöklarna verkar trivas ändå
 
Lana6310 skrev:
I deras fall verkar det som att dom kommer från springor mellan golv och vägg eftersom de lät bli att sätta golvlisterna så länge. Det är golvvärme överallt men dom små jöklarna verkar trivas ändå
Hur länge har det pågått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.