Lycka till med bygget! Och tänk på att om ni tex använder våtrumsmatta i ett badrum för att dra ner på kostnad så kommer detta troligtvis inte påverka er trivsel. Om ni skall bo där i 20-30 år hinner ni renovera om! Satsa på det som är viktigast för er i valen.

garage vs carport som kan bygas om till garage
badrumstandard
Laminatgolv på sina håll ist för massia, det kanske möjliggör braskamin?
etc
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Inga problem. Bara att välja rätt underlag för att montera keramiken på och göra rätt.
 
Seniorkonsult: Vad menar du? Göra rätt? Då skulle ju byggbranschen konka, Sverige falla samman till en smula pga alla arbetslösa, försäkringsbolagen skulle få säga upp skadereglerare, vanligt folk skulle få jobba med sina andra jobb fokuserat, vilket i förlängningen skulle innebära samhällsruin med all effektivisering inom tex IT.
Två IT tekniker med hantverkarplågor hemma är nog ungefär lika effektiva o kreativa som en utan hantverkare hemma. :wow:

Världen drivs ju av att till 80% reparera inkompetens, det driver tillväxt. Och, tänk, det fasansfulla,, din göra rätt strategi skulle sprida sig till tex sjukhusen......vilken katastrof! Folk skulle ju bli hjälpta och överleva!! Förstår du den ekonomiska konsekvensen? Nej, det skall vara "lagom" rätt, så samhället kan fortleva på en lagom nivå.
 
  • Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
(Hehe)
 
Byggis1976 skrev:
Lycka till med bygget! Och tänk på att om ni tex använder våtrumsmatta i ett badrum för att dra ner på kostnad så kommer detta troligtvis inte påverka er trivsel. Om ni skall bo där i 20-30 år hinner ni renovera om! Satsa på det som är viktigast för er i valen.

garage vs carport som kan bygas om till garage
badrumstandard
Laminatgolv på sina håll ist för massia, det kanske möjliggör braskamin?
etc
Tack snälla!
När det kommer till just Movehome så verkar det som att, förutom att planritningen är låst (det går inte att flytta på vägar eller öka takhöjd), konstruktionen är den samma som den hos ett Trivselhus. I a f det vi har kunnat läsa oss till. Man har dock ett "billigare" kök, badrummet är kaklat men man kan inte välja inredning, enklare standard i klädvårdsutrymmet (fortfarande kaklat dock)... På det stora hela, man får inte samma utbud på matrialval interiört. Man får fortfarande parkettgolv, val mellan ek och ask och trappan är i eklaseradbfuru istället för ek... Känns som helt okej standard! Ska bli spännande att se på tisdag om visningshuset överensstämmer med våra förväntningar. Drar ner till Malmö nu på tisd för att titta 😜! Kul, kul!!!
 
Byggis, just det. Så förskräckligt....bra för samhället.
 
Byggis1976 skrev:
Seniorkonsult: Vad menar du? Göra rätt? Då skulle ju byggbranschen konka, Sverige falla samman till en smula pga alla arbetslösa, försäkringsbolagen skulle få säga upp skadereglerare, vanligt folk skulle få jobba med sina andra jobb fokuserat, vilket i förlängningen skulle innebära samhällsruin med all effektivisering inom tex IT.
Två IT tekniker med hantverkarplågor hemma är nog ungefär lika effektiva o kreativa som en utan hantverkare hemma. :wow:

Världen drivs ju av att till 80% reparera inkompetens, det driver tillväxt. Och, tänk, det fasansfulla,, din göra rätt strategi skulle sprida sig till tex sjukhusen......vilken katastrof! Folk skulle ju bli hjälpta och överleva!! Förstår du den ekonomiska konsekvensen? Nej, det skall vara "lagom" rätt, så samhället kan fortleva på en lagom nivå.
Ja tänk om... Farlig tanke det där 😝
 
Byggis1976 skrev:
Världen drivs ju av att till 80% reparera inkompetens, det driver tillväxt.
Förmodligen väldigt nära sanningen!
 
KnockOnWood skrev:
Inbyggnadsugn och -mikro fast det är tre gånger så dyrt som enklaste stand-alone-modellerna
Flashig spisfläkt över köksön i stället för enklaste utsugsmodellen vid väggen.
Top-of-the-line induktionshäll med en myriad onödiga funktioner i stället för IKEAs billigaste

Nätverksuttag (+ telefon) i alla rum i stället för ett uttag i hallen
Vissa punkter lät lite väl negativa..

Hur kan man leva utan nätverksuttag i alla rum?
Och billigaste IKEA modellen av spis? Hur länge håller den?
Enklaste utsugsmodellen? Hur bra är den? Har fått nog av attrapfläktar som snarare verkar blåsa in luft.
En inbyggd ugn är mycket trevligt för ryggen för de som nyttjar den flitigt.

Men annars hade du flera poänger. T.ex. att bygga in toalettstolen i väggen medför ju vissa kostnader om den måste bytas.
 
Jag lever utmärkt utan nätverksuttag i mitt nybygge, jag har förberett med tomrör men med tanke på hur bra vår wi-fi funkar så tror jag aldrig vi kommer dra några kablar.

Hur länge Ikeas billiaste spis håller har jag svårt att svara på, dock vet jag att den spishäll vi själva köpt från Ikea är tillverkad av Electrolux och Ikea lämnar 5 års garanti.
 
Gabbe1 skrev:
Jag lever utmärkt utan nätverksuttag i mitt nybygge, jag har förberett med tomrör men med tanke på hur bra vår wi-fi funkar så tror jag aldrig vi kommer dra några kablar.
Ja men STRÅLNINGEN då?! Även om detta skrivs med glimten i ögat så är det nog för tidigt att veta vad exponering i Wifi-miljö kan leda till på sikt. Bra en tanke. :)
 
Ja vad vet man, det är ju totalt livsfarligt att leva.
 
  • Gilla
1457g och 2 till
  • Laddar…
Perk skrev:
I

Som svar på din fråga, vi hade inte heller råd att bygga. Vi köpte istället ett renoveringsobjekt och är idag nio år senare jätteglada för det valet!
Ni har tydligen rätt bankman :).
Utan att själv varit i situationen så vet jag att min bank resonerar såhär:
En ung familj vill köpa hus;
Alt.1 bygga nytt eller köpa gammalt men fullrenoverat.
Alt. 2 Köpa billigare renoveringsobjekt för att själv rusta.

Bankmannen föredrar att bevilja lån till alt 1.

Varför då?

Jo, nästan helt säkert har renoveringskostnaden i alt. 2 underskattats. När pengarna är slut är risken stor att renoveringen är halvvägs. Att då låna ut mer pengar är ett måste, men då hamnar förmodligen slutpriset mycket över marknadspriset och bankens "marginal/säkerhet" är osäker. Banken vill ju kunna sälja snabbt och få tillbaks sina pengar om familjen kommer på obestånd.
I alt. 1 är ju renoveringskostnaden redan tagen och man kan se vad kostnaderna blir under en längre tid.
 
ChristinaH skrev:
Du har ju många faktorer som drar ner kostnaden på ett nybygge t ex att det är betydligt lägre i driftkostnad, att det är skattefritt i 15 år och ffa att det är underhållsfritt i ex antal år...
.
Ja, förvisso kanske "underhållsfritt" i ett antal år, men förr eller senare är det dax att måla om fasaden, renovera köket eller badrummet eller vad det nu kan vara.
Man måste nog beräkna att ca 3% av lånekostnaden bör amorteras varje år för att hålla jämna steg med förslitningen, och då finns det låneutrymme att finansiera detta när det är dax.
Om man inte amorterar eller möjligen man lånar och använder huset som bankomat för att spänna pengarna på bilar eller resor eller vad annat "kul" utan att återföra det till huset. Ja, då får man nog räkna med att priset vid en försäljning är mycket lägre ja, kanske t.om att det går jämnt upp med lånen eller kanske t.om med förlust.
Det är ingen naturlag som säger att husvärdena stiger i framtiden såsom det gjort historiskt.
Se på Tyskland, där har huspriserna stått stilla de senaste 10 åren. Vi kanske är på väg dit också??
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
roland53 skrev:
Ja, förvisso kanske "underhållsfritt" i ett antal år, men förr eller senare är det dax att måla om fasaden, renovera köket eller badrummet eller vad det nu kan vara.
Man måste nog beräkna att ca 3% av lånekostnaden bör amorteras varje år för att hålla jämna steg med förslitningen, och då finns det låneutrymme att finansiera detta när det är dax.
Om man inte amorterar eller möjligen man lånar och använder huset som bankomat för att spänna pengarna på bilar eller resor eller vad annat "kul" utan att återföra det till huset. Ja, då får man nog räkna med att priset vid en försäljning är mycket lägre ja, kanske t.om att det går jämnt upp med lånen eller kanske t.om med förlust.
Det är ingen naturlag som säger att husvärdena stiger i framtiden såsom det gjort historiskt.
Se på Tyskland, där har huspriserna stått stilla de senaste 10 åren. Vi kanske är på väg dit också??
Hm intressant, hur tänker du då? Var kommer den siffran ifrån, hur motiverar du just 3 %?
Vi har tagit med i våra beräkningar att amortera (inte riktigt 3% dock) det är i dagsläget givet för oss att göra! Dessutom kommer vi att fortsätta med att dra en summa pengar varje månad som motsvara en högre ränta (gör vi i dagsläget) och på så sätt byggs det upp en fin buffert samt vi klarar lättare en räntehöjning när den väl kommer.
Självfallet kommer slitage att uppstå men förhoppningsvis med ett konstant flöde av underhåll och lite omtanke till huset så blir det i a f inte att allt kommer på en och samma gång (som i ett gammalt hus)?! Jag menar det är trots allt ett helt nytt hus med t ex underhållsfria fönster etc.
Intressant också det du beskriver längre upp i tråden dvs det där med att bankerna hellre lånar ut pengar till ett nyrenoverat eller helt nyproducerat hus än till ett äldre renoveringsprojekt. Vi befinner oss i exakt det scenariot som du beskriver, köpte ett 100 plus årigt gammalt hus, har utfört omfattande renoveringar, huset är efter snart tre år med renovering fortfarande långt ifrån färdigt och vid en omvärdering nu så har vi mer eller mindre kastat ett par hundra tusen i sjön! Jag har tyvärr en mkt god uppfattning av vad ett gammalt hus kan kosta!
Ytterligare en fråga från en som är dåligt insatt i vår europaekonomi, varför jämföra med Tyskland? Har vi samma förhållanden vad gäller finanspolitik, skuldsättning, tillväxt, arbetslöshet/arbetsmarknad och socialpolitik? Vänligen C
 
  • Gilla
Nmrl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.