MathiasS skrev:
Får man flika in en relaterad fråga? Jag har en luftvattenvärmepump med trasig värmeväxlare. Denna ska jag byta ut. I denna maskin finns inte freon utan något modernare köldmedia, R410. Kan jag utan att riskera min och andras hälsa loss anslutningarna tilll växlaren och byta denna?
På min gamla Panasonic luft/luft gick det att suga in gasen i kompressordelen. Jag har för mej att man stängde utgående ventil och körde i 10 min. Sedan stängde man returventilen och lossade rören.
 
Ok, någon sådan instruktion har jag inte kunnat hitta här men jag skulle kunna slå en signal till tillverkaren, gullberg&jansson - dom är rätt lättillgängliga.
 
A
R410A är en fluorerande växthusgas
förbjudet att avsiktligt släppa ut
påverkar växthuseffekten
men har du redan tjall på värmeväxlaren har du antagligen inge gas kvar, eller är det en vattenväxlare som är täppt?

TS frys lär ju vara en R12 eller ev R134A
dvs en freon (R12) eller en fluorerande växthusgas
r12 kan i samband med värme utveckla fosgen dvs en stridsgas och vid inandning skeren lungkolapps
 
electroluxaren skrev:
TS frys lär ju vara en R12 eller ev R134A
dvs en freon (R12) eller en fluorerande växthusgas
r12 kan i samband med värme utveckla fosgen dvs en stridsgas och vid inandning skeren lungkolapps
Låter ju precis som något man vill pilla med själv. En stridspjäs i källaren, what could possibly go wrong? :)
 
I
Troligen är frysen R12, det fanns ju en del lågtemp köldmedier också, och den där Osbyfrysen var ju extrem, så svårt att veta, kanske finns märkplåten kvar, R134 fanns inte på 50-talet så den är det nog inte.

Vad gäller Mathias S värmepump skulle råda att överlåta jobbet till yrkesman. R410 är inte att leka med, tryck på över 14 bar vid 20 grader, minus 50 om det kommer ut, och i en luft-vatten vp finns det nog 2-3 kg, en mardröm om ett rör brister. Dessutom tror jag inte det är möjligt att suga ner det till kompressorn och stänga in det, tror inte det finns avstängningsventiler. Och om det är möjligt måste nya delar vakuumsugas och tätprovas så det blir till att kalla på kylnisse i alla fall.
 
I
jonmo skrev:
Låter ju precis som något man vill pilla med själv. En stridspjäs i källaren, what could possibly go wrong? :)
Såå farligt är det inte, jag fick prova när jag löda på en R22 värmepump, det är inte behagligt att få i luftstrupen. Man använde den egenheten, att de gamla gaserna ändrade gaslågans färg, vid läcksökning, ja t o m i kommunala vattenledningar användes det för att hitta läckor, det gick villt till på 60-talet.:D (också).
 
Redigerat av moderator:
I mitt fall är det vattendelen av värmeväxlaren som frusit sönder. Jag tror att köldmediet fortfarande är på plats men kan inte säga säkert. Det går inte att reparera enheten med original reservdelar och komplett arbete hos servicetekniker, det kostade mer än en ny maskin. Men, jag ser möjligheten att fiska hem en växlare österifrån, har hittat en som vad jag kan se är identisk med den som sitter där (men jag behöver mecka ut befintlig växlare för att vara 100% säker), montera denna själv och sedan be en kyltekniker fylla på köldmedium igen.
 
I
Största faran med köldmedier, förutom frostskador, är kvävningsrisk. Har man en värmepump i en källare utan ventilation vid golvet, så stannar gasen längst ner, den trycker bort luften, och går man ner i det är risken stor att man inte kommer upp igen. Och det gäller inte enbart om man gör jobb med pumpen, faran är större för de boende om de gör sig ärende dit och pumpen har läckt ut allt. Alla sådana installationer borde ha ett lågt placerat utsug.
(Bara lite OT)
 
I
MathiasS skrev:
I mitt fall är det vattendelen av värmeväxlaren som frusit sönder. Jag tror att köldmediet fortfarande är på plats men kan inte säga säkert. Det går inte att reparera enheten med original reservdelar och komplett arbete hos servicetekniker, det kostade mer än en ny maskin. Men, jag ser möjligheten att fiska hem en växlare österifrån, har hittat en som vad jag kan se är identisk med den som sitter där (men jag behöver mecka ut befintlig växlare för att vara 100% säker), montera denna själv och sedan be en kyltekniker fylla på köldmedium igen.
Tycker du ska be honom tömma den också då, ev kan du återanvända köldmediet, R410 är inte billigt. Även om det skulle försvinna lite är det inte hela världen.
 
Ok, jag ska se om jag kan hitta någon vettig lösning på den delen av arbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.