Nu grävs det för fullt i skogarna, och snart har vi fiber i huset. (ja innan nästa sommar i alla fall...)

Skall vara Telia som levererar tjänsten sen, kommer att få Tv, telefon och internet (100/100).
Vad jag förstår finns det tre olika sorters uttag i routern (?) eller vad dosan nu heter, en för tv, en för telefon och en för data.

Vill dra kabel till två eller tre rum, har räknat ut att jag skulle kunna använda rören som dagens antennkabel till tven går i, men det kan ju bli lite bekymmer att få i tre kablar...två kanske skulle gå men tror det blir trångt med...

Så min fråga är om man kan dra en kabel och sen fördela ut det på tv, telefon och data i respektive rum... Eller måste man dra tre till varje rum?
 
Förslag:
1. Trådlös telefon med basenheten nära bredbandsskåpet
2. Trådlöst nätverk
3. Kabel till TVn

Funkar kanon när man inte har några grannar som stör det trådlösa. Kabel tillhör förra årtusendet. :)
 
Kolla om du får möjlighet att ha din egen trådlösa router, Telia är ju kända för att ha dåliga routrar.
 
Zixten skrev:
Tolkar jag svaren rätt??
Om jag vill ha kabel till alla tre funktionerna så är det tre kablar som gäller??

Vad är det för kabel man skall ha? Om jag fattat det rätt så är det samma typ av kabel? Nätverkskabel?
Typ denna??
[länk]
Ofta kan du koppla en dosa i första jacket och använda dina befintliga telefonledningar och telefoner i huset. Till bredbandet kan du antingen köra trådlöst om du inte har jättestora krav, eventuellt kan man dra nätverkskabel till enskilda datorer, servrar eller trådlösa routrar på andra ställen i huset.
Till tvn ska du ha kabel. Punkt.
Men vill du ha tillgång till allt, överallt, trådburet, så är det tre kablar till alla rum som gäller, men det är nog overkill för de flesta.
 
fredrik.johansson skrev:
Ofta kan du koppla en dosa i första jacket och använda dina befintliga telefonledningar och telefoner i huset. Till bredbandet kan du antingen köra trådlöst om du inte har jättestora krav, eventuellt kan man dra nätverkskabel till enskilda datorer, servrar eller trådlösa routrar på andra ställen i huset.
Till tvn ska du ha kabel. Punkt.
Men vill du ha tillgång till allt, överallt, trådburet, så är det tre kablar till alla rum som gäller, men det är nog overkill för de flesta.
Skall köra en del trådlöst, men vill ha lite trådburet med...
Telefonen menar jag koppla till första jacket som du säger, men vill även ha tillgång till data där, ev. tv i framtiden.

De andra två rummen är det ju bara tv och Data som behövs eftersom om jag redan löst telefonen.
Hur grov är en vanlig kabel? kanske går att dra två i samma rör med lite tur våld och vaselin... :D

Funderar på att fixa tv till köket med, men det får bli i framtiden och om det blir aktuellt så får det bli en trådlös variant...

Mer fundering, om jag vill ha mer än en dator ansluten i samma rum, måste jag då ha två kablar dragna, eller kan man lösa det med ett "grenuttag" Switch(?)
 
Zixten skrev:
Hur grov är en vanlig kabel? kanske går att dra två i samma rör med lite tur våld och vaselin... :D

...

Mer fundering, om jag vill ha mer än en dator ansluten i samma rum, måste jag då ha två kablar dragna, eller kan man lösa det med ett "grenuttag" Switch(?)
Två kablar går nog i ett vanligt 16mm rör, om det inte är för långt och för mycket krökar.

Jo, det går fint att sätta en switch, men det blir ju en grej till att hålla reda på, och de får ju dela på kapaciteten i kabeln, men det märker du knappast.
 
Zixten skrev:
Tolkar jag svaren rätt??
Om jag vill ha kabel till alla tre funktionerna så är det tre kablar som gäller??

Vad är det för kabel man skall ha? Om jag fattat det rätt så är det samma typ av kabel? Nätverkskabel?
Typ denna??
[länk]
Jag antar att Telias signal till TV/Digitalbox går via TP kabel, så fungerar i vart fall deras tidigare system som jag kör på nu.
Jag har således dragit fram EN kabel till platsen där min TV står. Där sitter en liten NetGear 5 portars switch som delar ut till TV/PS3/BoxeeBox/Airport Express.
Så, beroende på hur det ser ut så kan du ju alltid sätta en Switch och splitta till övriga ställen?

Faktiskt får jag hoppas att det är TP kabel från medieomvandlaren till TV'n på Telias fiberlösning, för det är det enda jag har dragit fram! ;)
 
Ett bra tips, läs Mats nätverksskola!

Har själv haft Telia och det räcker gott med ett dubbeluttag.
sedan ett det bra om man vid kopplingspunkten har möjlighet att kunna byta mellan vad man önskar ha i respektive uttag
 
Telia kör med VLAN (olika nätverk i samma kabel), så efter (fiberkonverten)-bredbandsdelaren så *måste* det vara en kabel för internet, en kabel för telefoni och en kabel för tv.

Om man vill titta på flera tv-apparater så måste man dels ha en (egen) switch kopplad på TV-porten och dels en digitalbox (med tillhörande abbonemang) till varje tv.

https://forum.tewss.telia.se/topic/6436-fibern-in-pa-ett-stalle-mediacentral-pa-ett-annat/
https://forum.tewss.telia.se/topic/7380-byta-inteno-mot-netgear/
http://www.telia.se/privat/support/...n#tabMenu_0=kopplaindigitaltvfiberlanbbswitch
http://www.sweclockers.com/forum/14...ia-fiber-och-behover-rad-om-dragning-i-huset/
http://www.byggahus.se/forum/teknik/195500-fibern-pa-ett-stalle-mediacentral-pa-ett-annat.html
 
Demmpa skrev:
Telia kör med VLAN (olika nätverk i samma kabel), så efter (fiberkonverten)-bredbandsdelaren så *måste* det vara en kabel för internet, en kabel för telefoni och en kabel för tv.

Om man vill titta på flera tv-apparater så måste man dels ha en (egen) switch kopplad på TV-porten och dels en digitalbox (med tillhörande abbonemang) till varje tv.

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Det var det värsta... Tur jag drog fram två rör och satte två dosor i den väggen. Då får man minsann dra en till TP.
 
slacker skrev:
Det var det värsta... Tur jag drog fram två rör och satte två dosor i den väggen. Då får man minsann dra en till TP.
Ytterligare ett gott skäl till att skippa fiber-tv och fortsätta med canaldigital.
 
Zixten skrev:
Tolkar jag svaren rätt??
Om jag vill ha kabel till alla tre funktionerna så är det tre kablar som gäller??
I princip ja. Men som sagt är det onödigt.

Vanlig telefoni funkar jättebra att ha trådlöst. DECT är billigt, stabilt och har bra räckvidd. Sätt upp din basstation på någon plats nära "dosan" (CPE = customer premises equipment, eller residential gateway brukar det kallas) och sedan lurar i rena laddstationer ute i huset där du vill ha telefonerna stående. Det finns nästan ingen mening med att ha en sladdtelefon längre.

Till datorna så klarar du dig oftast bra med ett trådlöst nätverk som följer standarden 802.11n. Man brukar komma upp i ungefär 40-50 Mbit/s verklig hastighet. Om man mest surfar så är det ingen märkbar skillnad på 40 Mbit/s och 100 Mbit/s. Om du skickar mycket data eller har höga krav på stabilitet så är kabel att föredra.

Till TV:n är kabel att föredra. HD-TV drar kanske 20 Mbit/s och blir det störningar på det trådlösa kan man få hack och störningar. Många HD-boxar (som bör stå vid TV:n om man inte kör med IR-förlängare) har bara en RJ45-ingång. Men trådlöst fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.