vi har planer att försöka söka bygglov för en enklare carport, vi har tidigare fått grannens medgivande muntligt eftersom den då skulle hamna på tomtgränsen, samt indikationer från kommunen att detta skulle gå bra. I somras frågade dock grannen om det gick bra att han byggde ett litet skjul på tomtgränsen. Visst, sa vi. Grannen har inte sökt bygglov eftersom det är en friggebod, men eftersom grannen redan har en friggebod på tomten sntar jag att detta skulle behövts. Skulle vi bygga en carport skulle dessa två byggnationer stå drygt en meter från varandra men givetvis kan vi inte rita ut grannens nya f3iggebod på planritningarna som vi ska lämna in till kommunen eftersom vi tror att det egentligen skulle räknas som ett svartbygge. vi vill ju givetvis inte sätta grannen i kläm... så till frågorna: Om vi söker bygglov för carporten utan att rita ut grannens nya bygge och får den godkänt, finns det någon risk att vi i efterhand kan tvingas riva den om kommunen upptäcker att den står alldeles för nära grannens byggnad? Eller är det grannen som måste riva? Spelar det någon roll i sammanhanget att grannen har vårt medgivande? Kan grannen söka bygglov i efterhand om detta skulle uppdagas och kan vårt ponerade godkända bygglov bedömas ogiltigt eftersom vi s a s sökt bygglov på oriktiga grunder (genom atts inte ta med grannens svartbygge på planritningarna när vi lämnar in vår ansökan). Spelar det någon roll att vårt medgivande till grannen bara är muntligt, om en dylik situation skulle uppstå?
 
Man får (oftast) bygga två friggebodar på 15m2 styck.
 
Mnja, är det inte så att du får bygga hur många friggebodar du vill (typ), då länge den sammanlagda byggytan inte överstiger 15 kvm? Grannens bodar är ca 15 kvm per bod.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
I
Rita du in friggeboden, det är väl inget som säger vilken av dem som skulle vara svartbygge, om man nu inte får ha mer än en.
Vad som skulle kunna ställa till är krav på avstånd för brandsäkerhet. Då har ju även avståndet mellan friggeboden och grannens hus betydelse.
 
Du skall väl enbart rita de byggnader du har på din tomt?
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Jo, problemet med bygglovet är att vi inte kommer kunna få det i dagsläget pga grannens nya friggebod på 15 kvm står föe nära vår tänka carport. Jag gissar, eftersom vår carport måste stå på tomtgränsen, att vi måste visa att grannarna inte har kågra byggnader i anslutnint? Vilket de ju har. Så vem "vinner" vid en granskning: vi wom inkommit med en ansökan efter grannen byggt sitt svartbygge eller grannen, som kanske då kan söka bygglov i efterhand? Dvs hur kommer kommunen att resonera: får vi nej vid granskning eller måste grannen riva svartbygget eftersom vi ät först med en riktig ansökan?
 
Om man söker bygglov för en byggnad wom ska stå på tomtgränsen, torde inte kommunen fara ut och granska det hela då, imnan beslut? Någon som vet?
 
En carport brukar inte räknas ur brandsäkerhetssynpunkt. Så jag har svårt att tro att detta skulle kunna bli några problem överhuvudtaget.

Ex., så har jag aldrig sett att man inte skulle kunna få bygga var sin friggebod direkt mot tomtgränsen, under förutsättning att resp. granne godkänner.
 
I
Hur stor carport är tanken? Max 15m2 behöver du inget bygglov för, och det är stolparna som är yttermått.
 
Kruxet är att carporten måste förankras i huset. Vilket jag antar innebär qtt den inte kan råknas som friggebod även om den håller sig inom 15 kvm, dessutom antar jag man inte kommer undan brandsäkerheten? Eller yar jqt missuppfattat?
 
Enligt min mening så ska du rita ut på planritningen som gäller för din tomt och inget mer.
Kommunen kan sedan, om dom är intresserade, kolla grannarnas planritningar och ev. jämföra med flygfoto.
Om dom då upptäcker byggnader på grannens tomt som inte "borde" finnas är detta en affär mellan kommunen och din granne.
Du behöver överhuvudtaget inte bry på din grannes byggnader såvida du inte anser det störande och det tycks du inte göra.
Det viktiga är att du får en påskrift från din granne på din planritning att han godkänner att du bygger i tomtgränsen.

Han kan ju göra detsamma för sin räkning.

Men oavsett om ni som grannar är överens, så är det kommunen som beviljar byggnadslov. (i de fall då byggnaden kräver lov).
 
Skall du inte lämna en nybyggnadskarta? Där skall det framgå vilka byggnader som är befintliga. Det blir då kommunens sak att se vad grannen har. Du ritar bara in det du vill göra.

Grannarna skall inte skriva på. I fall kommunen tycker det är viktigt med grannyttrandet är det kommunen som skall kontakta grannarna.
 
haavard skrev:
Grannarna skall inte skriva på. I fall kommunen tycker det är viktigt med grannyttrandet är det kommunen som skall kontakta grannarna.
Jo, formellt skall det gå via kommunen, men om man är överens med grannen och grannen skriver på så underlättar och snabbar det upp processen hos kommunen.
 
Nej!
Kommunen skall slänga den sortens handlingar eftersom de är ogiltiga.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.