Just det. Skillnaden här är att en frys behåller sin form när den är nästan lufttom vilket inte en vanlig röd ballong gör.
 
DEt här är rena grekiska efter en flaska rött. :)
 
Jag tänkte mig nog att en frys imploderade om man gjorde vakum i den
 
I
Du får inte släppa ut något köldmedia, gammalt eller nytt. Undantaget R290 som är nästan detsamma som gasol, och ev CO2 som är kolsyra.
Tråkigt att du fick veta det så sent, hoppas inte för sent.:rolleyes:
 
Men hur gör man då, kan man tappa av gasen där man fyller på? Gör man så på riktiga serviceverkstäder?
 
raveper skrev:
DEt här är rena grekiska efter en flaska rött. :)
Det räcker med två öl så känner man sig lost. Tro mig.
 
I
Kylteknikern har tömmningsaggregat. Finns inget serviceuttag använder man en speciell punkteringstång med ett uttag på och pumpar över till en skrotflaska. Fungerar frysen är alternativet att skänka bort den mot avhämtning. Finns kanske nån jägare som behöver en i dessa tider. Att tömma regelrätt är tyvärr en dyr process.
 
Korvgubbe
Även om du låter en kyltekniker tömma systemet kan du ändå inte kapa det utan risk/fara. Du kan alltid råka skära dig på röret eller verktyget!
 
I
Korvgubbe skrev:
Även om du låter en kyltekniker tömma systemet kan du ändå inte kapa det utan risk/fara. Du kan alltid råka skära dig på röret eller verktyget!
Var tanken att kapa ner hela frysen i småbitar kan det också vara en enligt lagen tveksam handling. Äldre kyl o frys med cellplastisolering innehåller köldmedia i bubblorna vilket frigörs om man börjar hacka sönder den.
http://www.naturvardsverket.se/Stod...odukter-som-innehaller-ozonnedbrytande-amnen/
 
Redigerat av moderator:
Tack för svaren, det var som jag anade då. Frysen står kvar i källaren tills bärhjälp anländer. Jag har släpat ut gamla frysboxar från källare förr, och då har jag klarat det själv eftersom jag inte behövde vara rädd om frysen. Men nu känner jag att jag måste vara rädd om huset. ;) Det är en gammal Osby-frys. Vackert brunlackerad med 15/20 cm tjocka väggar. Tror inte att någon vill ha den, även om den funkade innan jag klippte av sladden. Isoleringen hade fallit av inne vid kompressorn så alla tre ledarna låg oisolerade intill varandra. Märkligt att det inte blivit kortis.
 
Bara för att höljet trillar av brukar inte metaller/koppar börja röra sig hur som helst.
 
Det ser faktiskt ut som om det skulle kunna vara en sådan frys. Hyllan till vänster om frysen på bilden satt fastskruvad i frysen och i skåpet under sitter kompressorn.
 
I
Tycker du ska ringa museet och fråga om de är intresserade av ett stycke svensk kvalitet från 50-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.