D09
Hej

Igår så hade kylen läkt ut vatten framtill.

Som letat sig under plastskyddet och orsakat att golvet rest sig i skarvarna.

IF meddelade idag att försäkringen täcker inte sådant. Varken på hemförsäkring eller drulle.

Även om det inte är klarlagt var felet beror på.

Kan detta stämma?
 
Låter som en intressant argumentation "täcker inte sånt".
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Handläggaren frågade vad det berodde på och jag sa att jag inte visste men kylen verkar funka nu igen.

Han frågade om det var stopp i dräneringsröret, sa att jag inte visste eftersom det var min sambo som fixa det pga jag var sen till träningen.

Likaså om man glömt dörren öppen så gällde inget.

Frågade om den gäller om något vält i kylen eller legat i spänn som öppnat dörren?

Han svarade att det går inte eftersom den har magnettändning..

Får känslan av att dom redan bestämt sig.

Trodde drullen gällde för klantiga saker om man t ex missat dörren etc
 
O
Om det inte gäller så säg att du vill ha ett skriftligt avslag så kan du ta tag i problemet...
Det är svårt att överklaga något som inte finns tyvärr...
Men tycker det låter skumt... va dom inte ute på plats och kunde konstatera felet?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D
if's försäkringsvillkor säger:

Försäkringen gäller för:
skada av vätska eller ånga som oberäknat strömmat ut från
– kyl eller frys vid strömavbrott eller fel på anläggningen

Säkerhetsföreskrifter:
Under kyl, frys och diskmaskin ska det finnas vattenuppsamlande
underlägg.


Så frågan är väl om t.ex. ett igentäppt dräneringsrör kan räknas som fel på anläggningen...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Så frågan är väl om t.ex. ett igentäppt dräneringsrör kan räknas som fel på anläggningen...
...eller en öppen dörr. Men det borde ju drulleförsäkringen ta.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Min son sprutade ut vatten från badrummet på övervåningen som rann ner genom golvet och droppade på våningen under. Var inga konstigheter med försäkringsbolaget, så man kan ju tycka att en dörr till frysen som råkat vara öppen ska de väl täcka?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag skulle titta i villkoren, och de moment som borde kunna vara relevanta, och begära en skriftlig förklaring på varför vart och ett av de momenten inte är applicerbara.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Verkar som det var flera orsaker

Dels stopp i hålet, satt någon tandad kniv i plast där, förmodligen någon rensgrej.

Sen har något fått kylen till att släppa ifrån sig vatten t ex ej stängd dörr, avfrostning eller jag vet inte.

Kollade bruksanvisningen på kylen och hittar inget om någon tandad kniv som ska sitta i någon hål.

Bara att man regelbundet ska göra rent där eftersom kylen har automatisk avfrostning. Det kanske jag har... Missat ;)
 
D09
Anledningen till att drullen inte skulle gälla var att det inte är någon plötslig händelse
Att hemförsäkringen inte skulle ta det är att man inte skött systemet rätt.

Dvs inte underhållit "hålet" ;)
 
Det låter väl som en plötslig händelse tycker jag.
 
D09
Jo, det håller jag med om.

Dock inte IF.

Ska göra som du säger att läsa igenom avtalen och hittar jag inga andra villkor än just skyddet under kylen så bör dom ju ge sig.

Egentligen är det inte så stora kostnader.

Laminatgolv 50kr /m2 från byggmax så där blir det nån tusenlapp.
Sen jobbet blir lite meckigt med tanke på köksskåpen ovan men ingen omöjlighet med en domkraft.

Troligtvis har golvet under klarat sig och då är det ju bara laminaten.

Men klart intressant att veta vad försäkringen täcker eller inte för "nästa" gång kan det vara värre

Dont you worry by a thing 🙉🙈🙊
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09
Hittar inga direkta krav eller förbehåll som jag tolkar det i deras villkor , har stora villaförsäkringen.

http://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/villahem/villkor_villa.pdf

ImageUploadedByByggahus.se1383426181.598950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1383426193.345222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1383426204.415241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tydligen räcker det inte med en plötslig händelse utan den ska vara oförutsedd... Jo, hade jag vetat att det satt en transport eller vad det är för grej i hålet så hade jag ju tagit bort den.

Där har jag väl slarvat lite med tanke på att jag inte kollat efter stopp i underhållet... Men vad ska kunna stoppa i en kyl?
Vi har ju inte direkt ungarnas filmjöl lös på hyllan utan den är i en förpackning.. :/

Sen uppfyller vi ju kravet på skydd under.. Sen står det ju inga mer krav på begränsningar förutom grov oaktsamhet men det är i min värld att man sätter på kranarna proppar igen avloppet och åker på semester efter att ha skrivit på Facebook att man ska ut och resa och att nycklarna sitter i dörren och kassaskåpskoden är 1234.
 
Låter ju inget kul med IF.

Dålig stil.


Har oxå nån röd plastplupp i nya kylen, ska den tas bort alltså?

(Män läser inte instruktionsboken, eller.hur va det?) Hehe
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D
Jag tror inte den tandade saken är något transportskydd utan en rensningspinne. Det är nog meningen att den skall vara kvar och att man skall lirka med den lite då och då för att ta bort ev slem som bildas där.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.