Med garagemålning och nätverkskabeldragning har installation av Fibarobrytare och dimmers fått stryka på forten. Tänkte dock ta tag i dessa nu. Började med att skruva loss två befintliga dimmers och en brytare som styr spottar i köket resp. lampa vid matplats.

Till min besvikelse ser jag att det bara är två ledare (gjorde ett stickprov på annat ställe i huset tidigare och där fanns neutral) så frågan är vad jag nu har för options. Räcker det att jag köper en bypass till resp. Fibarodimmer? Är relayswitchen bara att glömma om man saknar neutral?

brytare.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utan neutral funkar inte relä-fibaron. Överväg att dra fram neutralledare även till dina dimmers då dom fungerar bättre med nolla. Det bör finnas i närmaste dosa.

Ibland kan man istället placera relämoduen i dosa på vägen till lampan om en sådan finns. Där kanske också neutralledare finns.
 
hek skrev:
Utan neutral funkar inte relä-fibaron. Överväg att dra fram neutralledare även till dina dimmers då dom fungerar bättre med nolla. Det bör finnas i närmaste dosa.

Ibland kan man istället placera relämoduen i dosa på vägen till lampan om en sådan finns. Där kanske också neutralledare finns.
Hus byggt 2011 men köpte det helt färdigställt så kunde tyvärr inte påverka något. Helt klart surt nu. Om jag inte får tag i elektrikern som gjorde det känns det som det kan bli trixigt att veta vilka flexslangar som går var. Eller tänker jag fel?

Du menar att man sätter dimmer/brytare bakom lamputtaget i taket istället? Det skulle ju kunna vara ett alternativ.

Jag har under dessa tre dosor ett elutag. Skulle kanske med en del meck kunna få ner en flexslang. På vilket sätt funkar dimmern bättre med neutral?

På bilden nedan syns hålen för de tre dosorna bakifrån samt för dosan för eluttaget.

IMG_0639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lite svårt att se på bilden var alla flexslangar går på bilden... Menar du att det inte finns plats för en neutral i befintlig flexslang till lampan och vidare?

Dimmern behöver inte hela tiden låta en liten ström flyta genom lasten (även när den är avstängd) för att driva sig själv. Detta kan resultera i flimmrande led-lampor när du "stängt av" din lampa. Tror inte du behöver någon bypass heller i många fall med låg last (men jag kan ha fel här).
 
wrang skrev:
Nej dessa motorer är bara öppen eller stängd och styrs via en innertemperatur givare.
Det var väl det jag sa ;-)


wrang skrev:
Borde funka med att sätta på en termostat från Danfors eco Living dom kan man styra sedan med z-wave
Tror inte den passar faktiskt men nu med lite efter tanke borde man iofs kunna koppla de motorerna till tex fibaro relä som matas med 24vac och sen rumsgivare som i sinnesstyrka reläerna att öppna/stänga eller tänker jag fel?
 
Redigerat:
hek skrev:
Lite svårt att se på bilden var alla flexslangar går på bilden... Menar du att det inte finns plats för en neutral i befintlig flexslang till lampan och vidare?

Dimmern behöver inte hela tiden låta en liten ström flyta genom lasten (även när den är avstängd) för att driva sig själv. Detta kan resultera i flimmrande led-lampor när du "stängt av" din lampa. Tror inte du behöver någon bypass heller i många fall med låg last (men jag kan ha fel här).
Det bör finnas plats i flexslangarna. Frågan är bara viken slang som går var men det ger sig väl kanske när man skruvat ner lamputtagen. Dragfjädern är min bäste vän.
 
Freddan101 skrev:
Hus byggt 2011 men köpte det helt färdigställt så kunde tyvärr inte påverka något. Helt klart surt nu. Om jag inte får tag i elektrikern som gjorde det känns det som det kan bli trixigt att veta vilka flexslangar som går var. Eller tänker jag fel?

Beroende på vilken typ av spottar du har, så har du säkert någon trafo till dem någonstans? Möjligen kan det sitta en dosa i närheten. Borde väl inte vara så knepigt att hitta rätt. Nolla får lätt plats, om du bara hittar på vart andra ändan på slangen finns. Där finns säkert neutral likaså.
 
Sådärja.. huset är klart. Nu skall bara pumpan karvas också!

halloween.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martinholmin och 2 till
  • Laddar…
Om man har ett Sonos-system i huset. Sedan skapar man olika Sonos-spellistor. Är det någon som vet hur man från VERA väljer att spela upp en viss spellista?

En annan fråga av samma typ, det är hur man i Vera spelar upp ett helt album från spotify på en sonoshögtalare?
 
MathiasS skrev:
VAd tror du om: [länk]
De är grymt prisvärda om man inte behöver mörkerprestanda. Har en dome vid ytterdörren där den fungerar OK eftersom jag har belysning, men på baksidan bytte jag till Vivotek med IR, kostade mer men man kan iaf se vad som händer på natten. Nackdelen med dem är att insekter ser ir-ljuset så spindlarna gillar att bygga nät vid kameran så jag vill ha separat irbelysning, men jag har inte hittat något prisvärt.

Egentligen är det sällan man behöver högupplösta kameror, optiken är sällan så bra att det gör någon jätteskillnad och det är mycket jobbigare att göra rörelsedetektion i hd.
 
Pratar ni Kameror som stöds bra i Veran eller??
 
Hoffan skrev:
Pratar ni Kameror som stöds bra i Veran eller??
Ja, det borde vi kanske göra... :) Jag kör in alla mina kameror till Veran, men Aircam tar jag via min zoneminderserver pga att man på tidigare firmware var tvungen att autentisera sig på ett sätt som inte fungerade med Vera. Dock har Ubiquiti fixat detta i senare firmware men jag har inte provat eftersom det har fungerat bra via zm och det finns mycket annat man kan lägga tiden på...

Vivotek 8332 kör jag en ström direkt till Vera och en till ZM.

För övrigt är min rekommendation att köra på poe-kameror utomhus, mycket enklare att bara dra fram en cat5 än att försöka få till strömförsörjning, vilket förstås även gäller "trådlösa" kameror.
 
Har inte lyckats med någon av mina Kameror att få till en ström direkt in till Veran..
För köra en snapshot kan ju kvitta tycker jag ...

@superpin
Kör du nån plugins eller??
 
vespaman skrev:
Beroende på vilken typ av spottar du har, så har du säkert någon trafo till dem någonstans? Möjligen kan det sitta en dosa i närheten. Borde väl inte vara så knepigt att hitta rätt. Nolla får lätt plats, om du bara hittar på vart andra ändan på slangen finns. Där finns säkert neutral likaså.
Hittar inget som kan tänkas gömma en trafo. Spottarna över diskbänken kan jag tänka mig har allt i sig. Däremot är jag osäker på de infällda spottarna i taket. De kanske går på 230V. Får plocka ner en vid tillfälle och kolla.

Nästa steg blir iaf att försöka backtracka med en dragfjäder och se var flexslangarna kommer fram och sedan dra fram neutral.
 
Är intresserad av Z-wave och har börjat plöja igenom denna tråd. Väldigt intressant läsning och mycket credd till TS och alla som bidrar. Imponerade.

Just nu sitter jag och försöker sy ihop hela hemmet och alla behov. Och jag vill sköta allt på ett ställe. I så stor utsträcknings som möjligt och inte har massor av olika appar för Sonos, ljuset, gardiner mm. Z-wave verka lösa hela uppgiften.

Men för att förtydliga för mig så undrar jag några saker.

  • Är all Z-wave utrustning kompatibel med Vera, Fibaro eller liknade system.
  • Vad är stora skillnaden på Vera Lite, Vera 3 och HC2. Priset skiljer en del men vad talar för att man skall betala massor mer. Var ligger begränsningarna i en Lite?
  • Jag har ett hus på två plan med fristående garage. Når signalen i hela huset? Eller kan man få den att kommunicera via AP? Om man vill ha dörrmagnet på garaget når signalen? Förstår att det är så många saker som påverkar men vad är er generella uppfattning. Är det problem med att få kontakt mellan enheter?
  • Jag har Eljo Trend Komfortdimmer och Universaldimmer. Man man använda dessa eller byter man dessa till återfjädrande strömställare?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.